Pickup trucks är ett viktigt segment det svarar för mer än en tredjedel av världsmarknaden för lätta transportbilar.

Bara exteriör

Trots Renaults starka ställning inom just lätta transportbilar har företaget inte kunna erbjuda någon pickup av detta slag. Förrän nu, eller rättare sagt: förrän snart. Enligt planerna kommer den produktionsfärdiga Alaskan att presenteras under första halvåret av 2016.

Med Alaskan vänder sig Renault till hantverkare, entreprenörer och många andra proffskunder med behov av en lastvillig arbetshäst med maximal framkomlighet. Förhoppningen är att modellen därutöver ska vara attraktiv även för privatbruk, inte minst vid krävande fritidsaktiviteter.

Presskonferensens konceptbil gav en komplett bild av Alaskans exteriör, men hur den ser ut i kupén eller under huven är ännu väl dolt.

Klart är dock att motoralternativen blir desamma som finns i Renault Master. Det handlar således om fyrcylindriga motorer med twin-turbo.

Intressant tillskott

Den lilla turbon ger mjuk acceleration vid låga motorvarv, plus en större för högre varvtal. Motoralternativen ska enligt Renault förena prestanda och acceleration med klassledande bränsleekonomi och låga koldioxidutsläpp.

Stor vikt ska ha lagts vid komforten för både förare och passagerare. Chassiet styrka uppges bidra med utmärkt väghållning, hög markfrigång och distinkt körkomfort. Alaskan utlovas i en mängd karossutföranden, även singelhytt.

– Det här är ett väldigt intressant tillskott för oss, eftersom det finns en stor marknad för den här typen av pickuper i Sverige, säger Karin Karlsson, presschef på Renault Nordic AB.

Global storspelare

I Renaults ambition att växa till en världsledande transportbilsaktör ingår också att bygga vidare på konceptet Pro+, som spetsar utbudet av produkter och tjänster till proffskunderna både före och efter köp. Konceptet är redan etablerat på den svenska marknaden, med representation på 14 platser runt om i landet.

I satsningarna för att bli en global storspelare fördjupar Renault nu partnerskapen med andra biltillverkare, däribland Daimler, Nissan, GM och Renault Trucks. Naturligt nog har samarbetet med Nissan varit en av hörnstenarna i utvecklingen av Alaskan.

Partnerskap

När det gäller lätta transportbilar är Renault Europas ledande aktör. Så har det varit i 17 år. Under senare år har inte minst nya Kangoo och därefter nya Master bidragit till ökad försäljning.

I Sverige ligger bilmärket på tredje plats när det gäller lätta transportbilar. Nu hoppas biltillverkaren skörda nya framgångar med Alaskan, såväl inom Europa som i andra delar av världen.