– Volvo FE är en flexibel och smidig lastbil som gör sitt jobb lika effektivt i regionaltrafik som i tät stadstrafik. Nu breddar vi användningsområdet ytterligare genom att erbjuda ett alternativ med högre prestanda och ökad nyttolast, vilket efterfrågas av många kunder, säger Anders Edenholm, ansvarig för distributionssegmentet på Volvo Lastvagnar.

Starkare motor

Volvo FE, som nu blir 30 hk starkare, är avsedd för tågvikter (GCW) upp till 44 ton och lämpar sig både som lastbil utan släp och i kombinationer med släp.

Tippbilar, kranbilar och sopbilar är några exempel på treaxliga applikationer där de ökade kraftresurserna skapar förutsättningar för högre produktivitet. Motorn, D8K 350 Euro 6, finns till samtliga hyttalternativ, även för hytter med lågt insteg, och kan kombineras med Volvo I-Shift eller helautomatisk växellåda.

Alla marknader

Volvo FE 350 kommer att erbjudas på samtliga marknader som tillämpar Euro 6. Säljstarten sker i slutet av juni och tillverkningen påbörjas i september.

Samtidigt som dieseldrivna Volvo FE 350 introduceras utökar Volvo Lastvagnar också möjligheterna för de kunder som föredrar drift med komprimerad natur- eller biogas. Volvo FE 320 CNG finns nu med valfri hyttvariant - daghytt, komforthytt, sovhytt eller hytt med lågt insteg.

 

Fakta Volvo FE 350

Motor: Volvos 8-liters dieselmotor, D8K Euro 6, med 350 hk/1 400 Nm

Växellåda: Volvos automatiserade växellåda I-Shift, eller helautomatisk växellåda

Kraftuttag: Upp till 600 Nm.

Hyttalternativ: Daghytt, komforthytt, sovhytt, hytt med lågt insteg.

Tågvikt (GCW): Upp till 44 ton.

Hjulkonfigurationer: 4x2, 6x2, 6x4. Finns även som 4x2-dragbil.

Framaxlar: För 7,1-9 tons axeltryck.

Bakaxlar: För 13-23 tons axeltryck.