Europas arbetsmarknad ligger öppen för eleverna på fordonsprogrammet vid Lindälvsgymnasiet. Kungsbackaskolan bedriver för nionde året en utbildning där eleverna får utlandspraktik, med stöttning av EU. Det sker i flera olika yrken.

– Jag var i Paris i två veckor. Bodde på hotell. Spännande och lyxigt, nytt för mig. Jag brukar inte vara utomlands. Bara det var en ny upplevelse, säger Oliver.

I Frankrike fick han och de nio andra svenskarna lära sig felsökning av AC-systemet, luftkonditionering.

– Hemma har vi inte det tillståndet, säger han.

Utbildningen ingår i ECT, Européen Class Trucks, för svenska och franska elever. Grundtanken är att få fram fler tunga mekaniker. Behovet är skriande.

En del stannar

Morgan Larsson, lärare fordonsprogrammet:

– I Europa är det en brist på tunga mekaniker. Från början deltog elever från Kungsbacka, Paris och Barcelona. Men efter fem år, när den ekonomiska krisen blev tydlig, drog sig spanjorerna ur.

Vissa år har det inte funnits tio sökande, då har skolan gjort en mix med blivande personbilsmekaniker. Summerat har ett 80-tal svenskar, varav några tjejer, gått den här utbildningen.

– Många har stannat kvar i yrket, men absolut inte alla.

Om någon svensk fått jobb utomlands är oklart.

– Men jag vet att vi haft spanjorer som fått jobb i Sverige, säger Larsson.

Lindälvsgymnasiets specialinriktning är el- och elektronik.

Volvo stöttar

Åkeri & Transport träffade tio svenskar och lika många fransmän. Den här dagen gäller det att göra en diagnos på elfel. Eleverna delas upp i två grupper, en som tar det praktiska, den andra en teoretisk del. En blandning av de båda nationaliteterna. Engelska gäller som gemensamt språk.

– Vi har ett bra samarbete med Volvo och får låna mycket utrustning från deras tekniska skola i Göteborg – både bilar och en diagnosdator.

Utbildningen skapar en EU-norm, likvärdig i medlemsländerna.

– Precis som en läkare som kan byta land. Så är det inte för lastbilsmekaniker. Men vi har tagit fram moduler som är likvärdiga, säger Morgan.

Stefan, en av lärarna på fordonsprogrammet:

– Kunskapen ska kunna valideras för den som har en massa praktisk erfarenhet, i vilken bransch som helst. Detta är ett sätt att ”översätta” den formella utbildningen för att kunna läsa vidare.