Eero konstaterar att intresset för de nya skördarna har varit enormt.

– Det är sällan vi presenterar en produkt på en mässa och kort därefter har sålt en hel årsproduktion, säger Eero.

Intresset var påtagligt även vid Ponsses maskinvisning i Västsura i början av mars. Många reste 50-60 mil enkel resa för att stifta närmare bekantskap ScorpionKing.

Stor hytt

– Reaktionerna blev väldigt positiva. Merparten av kommentarerna handlade om förarkomforten, kranen och det låga marktrycket, berättar Eero.

Jerker Welén, instruktör och tekniker, instämmer. Han möttes också av reaktionen att hytten var oväntat stor.

– Slutavverkaren och gallringsskördaren har samma motor. Det är en helt nyutvecklad Steg 4F-motor från Mercedes Benz. Cylindervolymen är 7,7 liter och effekten är 210 kilowatt, berättar Jerker.

Tack vare den nya motorn, som uppfyller de senaste miljökraven, och förbättrad hydraulik har serviceintervallen kunnat förlängas från 600/1 200 timmar till 900/1 800 timmar.

Extra hjulpar

Under maskinvisningen i Surahammar demonstrerades även en skotare utrustad med Ponsse 10W, som med ett extra hjulpar förvandlar åttahjuliga skotare till tiohjulingar.

Säljaren Lars Dahlin märker ett stort intresse för att minska marktrycket, dels för att skona marken, dels för att öka framkomligheten.

– Frågorna kring skonsamma avverkningar är högaktuella hos både skogsbolag och entreprenörer. Här gäller det att se till både skördare och skotare. För att skotningen ska kunna ske skonsamt som möjligt gäller det att även skördaren varit rädd om underlaget, framhåller Lars.