• Stefan Hörnfeldt, projektledare på NCC, menar att el-vägar kommer att vara lönsamma. ”Ja, förr eller senare.”
  • Elways två kilometer lång skena är installerad i väg 893 mellan Arlanda och Rosersberg.

Tio kronor milen – men lång väg kvar

Stefan Hörnfeldt, NCC, är övergripande projektledare. – Syftet med elvägar är att minimera storleken på batterierna i fordonen. De klarar inte en hel arbetsdag. Och de skulle bli så stora att det inte skulle finnas plats för nyttolast, säger han.

Drömscenariot är el-vägar som täcker hela Sverige.

– När det kan bli, är en svår fråga för mig att svara på, säger Hörnfeldt. Det svåra är är att få in det i gällande lagstiftning. Det finns frågor vem som ska äga anläggningen, vem ska drifta och vem ska leverera ström.

– Vi vill se en valmöjlighet, monopollägen är svåra att hantera.

En kW per km

Trafikverket jobbar med att få fram svar på dessa inte så enkla spörsmål.

-– Enligt EU-lag är det förbjudet att ladda fordon under färd. Det är väl för att man inte ska kunna köra med kabel och efterföljande elverk. Att ändra en lag tar tid, än så länge har vi dispenser, säger Stefan Hörnfeldt.

Inom väglagen är det få saker som behöver ändras på.

Investeringarna för de tre anläggningar som först fick klartecken ligger på närmare 300 miljoner.

– Med många fordon betalar det sig rätt fort. Det är batterierna som är dyra, men kan man gå ner i storlek på dessa, så blir förbrukningen en kilowatt per kilometer – tio kronor per mil i driftskostnad. Även om man lägger på kostnaderna för anläggningarna så kommer det att bli oerhört mycket billigare, säger Hörnfeldt.

Större flöde

De ekonomiska incitamenten blir stora eftersom kostnaden per tonkilometer blir enormt stor.

Inga åkare kan investera i el-lastbilar. Och det går inte att bygga en infrastruktur om det inte finns brukare. Det gäller att lösa den ekvationen.

Stefan Hörnfeldt ser en framtida lösning med längre sträckor i triangeln RV 40, E4 och E6 – Malmö-Jönköping – Göteborg.

– Där finns ett mycket stort flöde av gods, trafik och människor. Det vore ett bra ställe att börja på.

När är vi där?

– Svår fråga, Trafikverket är ute med en pilotupphandling, en förstudie, för en tre mil lång anläggning, någon stans i Sverige. Nästa höst blir det kanske dags för upphandling. Det kan gå fortare än vad vi tror.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress