• Jan Rhodén gjorde sin första entré i företaget redan 1984, då på reservdelar. Efter militärtjänst och fortsatta studier kom han tillbaka igen, fyra år senare.
  • Jan-Peter Håkans servar en Bucher CityCat 2020 gatsopmaskin.
  • Christer Brunell har god hjälp av det automatiska lagersystemet när han ska leverera reservdelar.
  • Den bogserade spridaren efter lastbil har fått större arbetsbredd, men grundutförandet och växellådan är samma än idag.
  • Handdrivna sand- och saltspridare i väntan på leverans, snarlika dagens modeller.
  • Det klassiska Epoke-mönstret efter en lastbil med spridare. Bilden är från 1966.

Ströman – ett säkert kort

Målmedveten veteran med spridning över landet

Vart är vi på väg? Frågan är ofta ställd i Göteborg, hemmahamn för SVT:s På spåret. Men frågan är lika relevant strax norr därom, hos Ströman i Kungälv – ett företag som varit på väg sedan 1960. – Vi fortsätter en spännande resa, fylld av teknik för att positionera, kalibrera och förenkla användningen av gatusopmaskiner och spridare för sand, salt och lake. Även snöplogar och -fräsar utvecklas ständigt, säger företagets vd Jan Rhodén.

Ströman Maskin AB är tydligt nischat på maskiner för vägunderhåll. Så har det varit från starten 1960, då Rune Ströman inledde sin försäljning av sand- och saltspridare från den danska tillverkaren Epoke. Uppenbart var det ett klokt val, för Epoke är fortfarande ett huvudmärke i Strömans utbud. Lika uppenbart har Epokes produkter blivit långlivade hos kunderna.

– Ibland ringer kunder för att beställa reservdelar till spridare som levererades för mer än 50 år sedan. Vi har de flesta reservdelarna på hyllan än i dag, så det är ju utmärkt att kunderna hör av sig, tycker Jan Rhodén.

Till Kungälv

Vid starten bedrevs företaget i Göteborg, men flyttade till Kungälv 1970, fortfarande med Epoke som huvudmärke. Tragiskt nog miste Rune Ströman livet i en flygolycka 1976. Då valde Epoke att köpa företaget och driva verksamheten vidare i egen regi. I mitten av 1990-talet breddades utbudet med sopmaskiner från schweiziska Bucher-Schörling.

När Epoke år 2001 bestämde sig för att inte driva dotterbolag fick tre av de anställda på Ströman erbjudande om att köpa bolaget. Så blev det också. Sedan dess har tre blivit två, så nu är det Jan Rhodén och Per Christian Søndberg som är ägare av företaget. Fördelningen mellan ägarduon är sådan att Rhodén ansvarar för försäljningen medan Søndberg har hand om ekonomi och eftermarknad.

Finska snöplogar

Företagets tredje huvudmärke, finska Arctic Machine, har funnits med sedan 2010 och då handlar det om snöplogar och -fräsar. Borup stödkantsläggare och Oletto asfaltscontainers finns också i sortimentet. Likaså Epokes blandanlägg för produktion av saltlake.

– Vi säljer cirka 100 - 150 frontplogar och sidovingar till lastbilar per år. Vägstålen är monterade på lister av polyuretan, vilket skonar vägmarkeringar och minskar vibrationerna. Vi säljer även så kallade underbett, som monteras under lastbilarna för att riva och hyvla av vägens istäcke.

Tätposition

Jan Rhodén värdesätter samarbetet mellan Ströman och dess leverantörer. Han konstaterar att företagen hela tiden legat långt framme i utvecklingen. Exempelvis laserade Epoke spridare för saltlake redan på 1990-talet. Flakspridare har varit med sedan 1960-talet.

– Under senare år har intresset för att sprida lake ökat väsentligt i takt med att kunskaper har blivit större och erfarenheter har delats. Här har Karlstadlakens intåg, för både sommar- och vinterbruk, haft stor betydelse, fortsätter Jan Rhodén.

Utnyttjar möjligheterna

Företagsidén att Ströman ska leverera produkter för vägunderhåll och göra det med hög kvalitet, modern teknik och bästa service.

– Det kan låta klyschigt att tala om modern teknik, men för oss är det viktigt att produkterna levererar på topp, är lättanvända och gör positiv skillnad för både lönsamhet och miljö, säger Jan Rhodén.

Ett exempel är att en spridare använder GPS för att ha koll på sin position och har information om hur spridningsbilden och -mängden ska förändras vid exempelvis bussfickor.

– Under en enda rutt för halkbekämpning i en stadskärna kan arbetsbredden och mängden material behöva justeras många hundra gånger. Därför underlättar det väsentligt om detta redan är memorerat i datorn efter inlärande turer.

Viktiga utbildningar

Utvecklade gränssnitt underlättar handhavandet, men ersätter inte behovet av utbildning. Oavsett om maskinerna är till synes enkla eller mer avancerade kan felaktig användning skapa risker, ge ökat slitage och leda till onödig förbrukning av exempelvis sand och salt. Därför satsar Ströman även på utbildning, ofta på plats hos kund.

– Det är A och O att kunden och dess medarbetare får rätt kunskap. Först då kommer en maskin till sin fulla rätt.

Jan Rhodén tycker att kunderna generellt sätter stort värde på utbildningarna.

– Även köpare av begagnade maskiner brukar höra av sig. Det är kul, för behovet av kunskap blir ju inte mindre för att en maskin är begagnad.

Egen verkstad

En annan käpphäst hos Ströman är att ge bästa möjliga service i både reservdelar och verkstadstjänster. Av företagets totalt 15 medarbetare återfinns en tredjedel i verkstaden. Företaget har också ett stort antal samarbetspartners över landet.

– Vi har de flesta reservdelarna i lager och har som mål att skicka försändelserna samma dag som vi får in beställningarna, berättar Christer Brunell, som ansvarar för reservdelarna.

Fortsatt utveckling

Med 60 år i backspegeln är det lätt att vara nyfiken på vad som väntar fem, tio eller kanske 20 år in i framtiden. Jan Rhodén ser en fortsatt teknikutveckling, där GPS-system, olika sensorer, programvaror och uppkopplade tjänster gör maskinerna ännu smartare.

– Vi är i en bransch där det talas mycket om självkörande fordon och olika sätt att halkbekämpa med automatisk. Vad som blir verklighet och när det sker återstår att se, men det blir säkert en stor bredd av produkter och lösningar även i framtiden. Mitt i allt detta vill vi fortsätta som det där ”goa” företaget som känns tryggt för både kunder och medarbetare, framhåller Jan Rhodén.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress