• En lite tråkig grå och en glad gul? Ingalunda. Scania L280 till vänster har många fördelar i sitt extremt lågbyggda utförande, i jämförelse med Scania P280 till höger, med normaltbyggd hytt. Båda har 280 hästar under huven, men den grå till vänster som nioliters femma och den gula till höger som sexcylindrig sexa.
  • Scania P280 med normalhytt och skåp från Schmitz Cargobull är smidig i stadsmiljö, även om sittpositionen är högre än i en lågbyggd produkt från Scania, jämför gärna bussförarens position till höger.
  • I vissa fall ser föraren omgivande trafik bättre placerad högt i hytten, men i tät stadsmiljö överväger ändå fördelarna med en extremt låg sitthöjd. Det skapas även möjlighet med direkt ögonkontakt med oskyddade trafikanter. Sedan är det givetvis enklare att gå och ur – vilket förenklas ytterligare med automatisk nigning.
  • Magnuz Häger och Håkan Lilja vid Scania-Bilar Sveriges Democenter i Borås. Foto: Alf Wesik

Stor liten motor

Högt eller lågt, för- och nackdelar

Liten på jorden, men stor i orden. Jag vet inte om talesättet heter så exakt, men slås av att innebörden passar riktigt bra för att sammanfatta Scanias nya serie 280-bilar. Kan tyckas vara små motorer för många inom branschen, men med stor kapacitet och alltigenom rymligare intryck.

Vi presenterade i förra utgåvan av Åkeri & Transport läppviktsdumpern med Sörling Ilsbo Goldstar nätt placerat på chassiet och 280-hästarsmotorn som dragplåster. Ett bidrag ur Scanias Komplett-serie som visar sig överraska med bra prestanda trots blygsam motorvolym på sju liter.

Kombinationen innebär god lastkapacitet och utgör därmed ett mycket kompetent och attraktivt alternativ i alla miljöer, men i urbana diton i synnerhet. Lätta fälgar som tillval och låg men ändå rymlig hytt bidrar till helhetsbilden.

 

Synbarhet

Nu fortsätter vi lite på samma tema med ytterligare två modeller utrustade med 280-motorer, dels P280 distributionsbil i konventionellt utförande, dels den extremt lågbyggda stadsbilen med modellbeteckning L.

Det är mycket intressanta att göra en direkt jämförelse mellan den förstnämnda P280 och L280. I vissa lägen är naturligtvis en högre utkikspunkt en fördel när det gäller överblick av trafikmiljön etcetera, men i de allra flesta fall överväger närkontakten med omgivande trafik och i första hand då oskyddade trafikanter, i den mycket lågbyggda varianten.

Och det gäller självklart allra mest, i urbana trafikmiljöer. Vilket naturligtvis är bilens huvudsakliga arbetselement. Båda bilarna har dessutom utrustats med så kallad cityfönster, eller City Safe Window, ett extra kikhål långt ner på dörren på passagerarsidan. Även om rutan i förstone kan tyckas väldigt, väldigt liten, så är det en mycket stor hjälp för föraren. Och även om hon ibland får be passageraren flytta benen en smula.

-Du kommer väldigt nära stadstrafiken och har betydligt enklare att ha en värdefull ögonkontakt med omgivningen, säger Magnuz Häger vid Scania Democenter i Borås.

 

Många insteg

Skåpet på P280 från Schmitz Cargobull och utrustat med modern bakgavelyft från Bär klarar laster upp till 18 ton och det är därmed god om kapacitet för såväl tunga som volymiösa frakter. Föraren känner igen sig bakom ratten och hytten CP17 med normalhöjd är lättarbetad i och med den låga motortunneln.

Självklart är den även rymligare än den extremt lågbyggda CL20 L. Men i gengäld är det bättre plats för förvaring i och teknisk utrustning i taket, liksom skapas en mer ombonad miljö. Det finns även bättre med utrymme för såväl matpauser som för arbete mellan körpassen.

I den låga sitter man på ungefär samma höjd som i vilken SUV personbil som helst. Och med den automatiserade nigningsfunktionen är ettstegs-insteget i de flesta fall såväl lägre som enklare än i personbilsvarianten. Det är givetvis en enorm fördel vid arbetsuppgifter som innebär otaliga i- och ursteg.

Perfekt för hektiska dagar i tät citymiljö eller för sopbilen där det i båda fallen handlar om massor av i – och urstigningar, säger Håkan Lilja vid Scania Democenter i Borås.

Det moment som de flesta förare ogillar, blir med ens betydligt trevligare. Ett trivsamt bidrag till förbättrad arbetsmiljö och därmed mer attraktivt yrke. Ljudnivåerna i båda hytterna är förvånansvärd låg.

Trots att det rör sig om den lilla 280-hästarsmotor i sjulitersutförande i det ena fallet, den normaltbyggda, och nioliters volym i den andra, den lågbyggda – så upplevs aldrig kraften saknas. Till detta bidrar givetvis bra konfiguration med anpassad bakaxelutväxling, samt åtta respektive tolv växlar.

Motorer

Visst kan skillnader märkas i karaktären eftersom båda fordonen kördes med maxlast till nära 18 ton, och det finns säkert många som föredrar den större motorn med bättre vridmoment. Men körbarheten är likartad och eftersom såväl inköpspriset är lägre med den mindre motorn, liksom driftkostnaden i form av lägre bränsleförbrukning – så bör alternativet övervägas.

Något annat då? Jodå, den väger 360 kilo mindre, kilogram och kronor, som istället kan debiteras som gods.

Scania L 280 B4X2NB renas med SCR-teknik till Euro 6, har den utvecklade Optiecruiselådan med goda möjligheter till motorbroms, elektriskt assisterad parkeringsbroms, retardern R4100D, ger maximalt 500 kW och 4 100 Nm. Hill hold och uppkoppling via senaste tekniken.

Den femcylindriga niolitersmotorn utvecklar 1 400 Nm i det låga spannet 1 000 till 1 350 varv per minut. Den har utrustats med hjälpkoppling till frivillig hjälp vid ett flertal start- eller manöversituationer i krångliga miljöer.

Sjuliteraren är en rak sexcylindrig motor som även kan erhållas i 220- eller 250-hästarsversioner. Den utgör det fjärde alternativet av motorserier för Euro 6. Effektspannet är därmed från 220 hästar och upp till 730 på den stora V8:an. Totalt finns 18 olika motorer till den nya generationen Scania.

Maximalt vridmoment på 1 200 Nm, att jämföra med 1 400 för niolitaren, erhålles redan från 1 050 varv och bibehålles ända upp till 1 600 varv per minut.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress