Tävlingen, som lockat 500 förare har varit öppen för förare av alla lastbilsmärken och pågått under våren med tävlingar på 35 orter i hela landet.

Finalen inleddes med ett kvalheat som kördes med fyra FH på banan i två varv; drygt fyra kilometer. De fyra förare som klarat banan på lägst bränsleförbrukning gick vidare till final som avgjordes i en Volvo FH 460. För att lägga in en extra utmaning fanns både stopplikt och en maxtid. Stefan, som till vardags arbetar på Sandres Åkeri i Edsbyn, hade som taktik att utnyttja tiden väl och gasa så lite som möjligt.

- Jag försökte rulla så mycket som möjligt. Köra sakta men ändå ha tid kvar för att inte gå över maxtiden. Jag kände att jag fått till det ok, men det är väldigt svårt att avgöra när man sitter bakom ratten. Mest nöjd är jag med att jag lyckades utnyttja tiden, säger Stefan.

I de lokala tävlingarna som arrangerades som kval till finalen deltog denna gång 200 fler förare.