SkogsElmia genomfördes i Bratteborg, söder om Jönköping. Årets teman var markskador, skogsskötsel med fokus på gallring samt innovationer som förenklar arbetet i skogen. Nyheterna i det tyngre segmentet svarade främst Ponsse och Sampo-Rosenlew för.

Ny modellserie och ActiveFrame

I Ponsses både stora och välfyllda monter visades bland annat nya versionen av 10-tonnaren Gazelle, företagets minsta skotare. Gazelle är ny från midjan och framåt. Den har bland annat försetts med motor som klarar de strängaste miljökraven enligt steg 4F – en nyhet som maskinen delar med ytterligare nio skördare och skotare i Ponsses 2015-serie. Gazelle har även fått en ny hytt. Dessutom har serviceintervallen förlängts.

Även mellanskotaren Buffalo har fått den nya hytten. Buffalo visades på Elmia med aktiv nivellering – ActiveFrame. Systemet bygger på att maskinen har en extra ram för hytten, som därigenom kan vinklas i sidled med hjälp av två kolvar. ActiveFrame justerar automtiskt hyttens lutning i sidled och finns nu som tillval på företagets tre största skotare.

För Carl-Henrik Hammar innebar mässan en tjuvstart i profilfärgerna gult och svart. Några veckor efter mässan tillträdde han som VD i Ponsses svenska dotterbolag och vid det laget hade han även hunnit med Skogsnolia. Två år tidigare – på Elmia Wood – hälsade han på i Ponsses monter, då som representant för Stora Enso. Då som nu frapperades han av satsningarna på förarkomfort.

– God ergonomi och komfort lägger grunden för att maskinföraren ska må bra och kunna göra ett bra jobb. Förarkomforten är därför en förutsättning för att ta vara på maskinens tekniska kapacitet och skapa en helhet som främjar produktivitet, konstaterade Carl-Henrik.

Skotarpremiär

Sampo-Rosenlew bjöd på Sverigepremiären för sin första skotare, benämnd FR28. Åttahjuliga FR28 uppges bygga på beprövade komponenter och vara något lättare än motsvarande skotare från andra fabrikat. Stor vikt har lagts vid framkomlighet och god förarmiljö, samt att skapa en skotare som optimerar ekonomin i första- och andragallringar.

– FR28 har tio tons lastkapacitet och är speciellt framtagen för att matcha vår skördare HR46, berättade Robert Rönngren, Sampo-Rosenlew, som noterade ett stort intresse för skotaren under mässans alla dagar.

Smidig hybrid

En stor nyhet, om än i mindre format, var premiären för världens första skotare med hybriddrift: Woodtiger GJ30. Miniskotaren körs på hydrostat drivning i terräng och som en vanlig traktor med mekanisk växellåda vid transport på väg. Maskinen är utvecklad av Woodtiger AB, dotterbolag till Kranman AB.

Tillverkningen sker i Bullaren, Bohuslän. Skotaren är främst avsedd för självverksamma skogsägare och för dem som kompletterar med mindre uppdrag lokalt.

– Hybridskotaren kombinerar det bästa av två världar. Hydrostatisk drift är ju perfekt i skogen, men ett elände på väg, förklarade Åke Johansson, ägare till Woodtiger AB och grundare till Kranman AB.

– Största vinsten är bränsleförbrukning på väg, som blir hälften av om maskinen körs enbart med hydrostat. Dessutom slipper man problem med varmgång av oljor på sommaren. Med dessa faktorer har vi uppnått våra mål med att få fram en väldigt lättkörd maskin både i skogen och på väg, säger Åke Johansson, ägare till Woodtiger AB och grundare till Kranman AB.

Arocs off road

Hedin Bil intog SkogsElmia med två Mercedes-Benz – en timmerbil och en lastväxlare, båda av modellen Arocs. Ambitionen är förstås att öka representationen av fabrikatet i svenska skogar, inte minst i landets södra delar. Längre norrut har märket redan ett starkare fäste i skoglig tjänst.

– Vi har märkt ett stort intresse för Arocs, som är perfekt för krävande uppdrag, berättade Anders Ekström, säljare på Hedin Bil i Halmstad.

Under mässan lanserades även konceptet Startklar, som erbjuder Mercedes-Benz lastbilar i paket med finansiering, service och garanterat restvärde.

I Sydveds monter hade Patrik Lindgren, Hestra Åkeri, backat in det senaste tillskottet i den fem timmerbilar starka flottan – en Volvo FH 540 med Euro 6-motor och Dual Clutch.

– Kopplingen fungerar perfekt vid körning i skogen och gör att bilen behåller orken i alla lägen, berättade Patrik.

För Patrik och hans logistikkontakter på Sydved gav mässan åtskilliga tillfällen att prata transporter med skogsägare.

Nytt om forskning

SkogsElmia utgår från nordiska skogsbruksförhållanden, präglat av hög andel privatskogsbruk och en hög intensitet i skogens skötsel. Därav en hög andel utställare som vänder sig till självverksamma skogsägare. Skogforsk fanns på plats och redogjorde för de senaste rönen inom skogsskötsel, däribland gallring och hyggesfritt skogsbruk.

– På maskinsidan ser vi ett tydligt fokus på att minska markskador. Alla maskintyper får fler hjul. Likaså märks det ett ökat intresse för mindre maskiner. Vi kan inte längre förutsätta att det blir ordentligt kalla vintrar, så det behövs en utveckling inom både maskiner, kartläggning och planering för att klara mjuka och känsliga marker, sammanfattade Torbjörn Johnsen, mässansvarig för SkogsElmia.