Ljungby uppdaterar sina hjullastare

-Vi har haft tre maskiner ute i drift i två år och klarar av provkörningstiden på 5000 timmar som motortillverkaren vill ha. Men nu finns de nya renare Steg V-motorerna från Sisu och Scania på plats i våra serietillverkade hjullastare.

Benny Granath, marknadschef på Ljungby Maskin AB, har all anledning att vara glad. Inte nog med att företaget är redo att leverera maskiner som klarar de nya miljökraven enligt EU:s maskindirektiv, de är dessutom uppdaterade vad gäller uppbyggnad, styrsystem och förarmiljö.

-Vi fortsätter att koncentrera oss endast på mellanklassen, eftersom de allra minsta hjullastarna på marknaden hittas i ett getingbo av olika tillverkare och kvalitetsklasser. Likaså är de riktigt stora maskinerna så speciella när det gäller komponentval, axlar etcetera, så vi inte ger oss och konkurrerar där.

Marknader

Men detta betyder å andra sidan att Ljungby Maskin riktar allt kunnande och all kraft på det så kallade mellansegmentet, vilket innebär storlekar mellan 9 och 30 ton. I de minsta maskiner inom segmentet är det Sisu i drivlinan och i de större Scania.

-Jo tack, det går alldeles utmärkt för oss, svarar Granath på frågan från Åkeri & Transport. Vi försöker långsamt höja vår produktion från 150 tillverkade maskiner till 200 – men å andra sidan sker det med viss eftertanke eftersom vi ser tecken på en konjunkturnedgång.

Någon sådan har han dock inte känt av alls hittills. Leveranstiden är något hög, som han säger själv, nämligen fem månader och målsättningen är att få ner den väntetiden.

-Den svenska marknaden är stabil och det byggs fortfarande en hel del här. Norska marknaden ökar kraftigt och vi har bra försäljning där, även om vi andelsmässigt skulle vilja nå högre. Den holländska marknaden, där vi har en andel på 15 procent, går fortfarande mycket bra. Men där finns en hel del som kommer att påverka, främst orosmoln vad gäller utsläppsregler.

Benny Granath, marknadschef på Ljungby Maskin AB.

Nya motorer

De nya Steg V-kraven på dieselmotorer börjar gälla från årsskiftet. Motorerna har den senaste reningstekniken med kombination av Adblue och partikelfilter, som här i Ljungby L11.

Samtidigt som Benny Granath berättar om de nya Steg V-kraven som berättar han att Ljungby lagom till leveransen av lastare nummer 4 000 lanserar en hel del produktnyheter. Huvudintresset knyts naturligtvis till de nya motorerna.

-Det handlar om ganska stora insatser att byta motorer, men vi har agerat proaktivt och passat på att kombinera tuffare miljökrav med bättre prestanda. Vi vänder oss till de som söker extra kraftiga maskiner med extra allt på alla punkter – och nu får de ännu mer av den varan.

Detta sker exempelvis genom att de nya motorerna som renas med bland annat Adblue och partikelfilter, får hydrauliska ventillyftare som sänker driftkostnaden.

Bättre sikt

Den andra stora förändringen är en rejäl uppgradering av styrsystemet. Systemet bygger på Parker/ICAN senaste teknik och är naturligtvis helt digitalt och därmed mycket flexibelt. Det märker man direkt inne i hytten där den nya robusta och ljussäkra bildskärmen. Denna sitter rätt placerad på ett flexibelt fäste till höger om föraren och ger mycket fin överblick över alla inbyggda funktioner. Självklart personligt inställbar. Det är nu också väsentligt lättare att direkt via skärmen lägga in och anpassa olika funktioner mer individuellt.

-Hela förarmiljön är förbättrad, trots att vi själva tycker att den var i toppklass redan tidigare, säger Benny Granath. Om vi tar sikten till exempel, så har en del knappfunktioner från höger stolpe flyttats ner till styrspaken och displayen istället, så att stolpen har kunnat göras smalare, vilket ger bättre sikt.

-Likaså har vi designat om luftutsläppen så sikten nedåt framåt förbättras.

Omvärldskrav

En helt ny spakstyrning introduceras. Den är noggrant testad, ergonomisk och mycket lättanvänd. Likaså har man tagit fram en praktisk fotpedal som gör det enkelt att lösgöra rattstången för inställningen av rattstångsvinkel.

Den uppskattade hyttfjädringen är nu ännu mer stabilare och driftsäker. Fjädringen har fått en uppdaterad cylinderkonstruktion med ett flertal nya ingående komponenter som är noggrant testade och ger högre pålitlighet.

-Dialog är extra viktigt för oss på Ljungby Maskin. Det känns därför väldigt bra att kunna möta upp mot nya omvärldskrav och dessutom konkret kunnat ta vara på många av de synpunkter vi fått in från våra kunder. Det har vi gjort nu.

Med tanke på växande miljökrav, diskuterar ni något elalternativ?

-Det är givetvis något som kommer, men vi är en så liten aktör att vi inte ligger i frontlinjen. Men helt klart finns det användningsområde för batteridrift, avslutar Benny Granath.

Ljungby Maskin AB ägs av familjen Andersson, med Rune och Louise och barnen i förarstolen.