Strategin inom Mercedes Daimler är att personalbilarna ska ha någon form av bokstavsbeteckning, eller kombinationer av bokstäver för att beskriva vad det handlar om; som CL-klass, SL-, M- och så vidare. De kommersiella fordonen däremot, som transportbilarna och lastbilarna, har fått uttalbara namn, som Citan, Vito, Sprinter och så hela lastbilsprogrammet som Atego och Arocs på entreprenadsidan, Atego och Antos på distributionstrafik och Actros för fjärrkörningar, notera den extra lilla finessen att alla heter något på A. Och så Econic då, som liksom bryter mönstret.

Baktanken med namnbytet på just den bil vi ska beskriva idag, är att genom namnskifte från Viano till V-klass visa att det mer handlar om en personbil än en transportbil. Vilket sannerligen märks. En lyxig personbil dessutom...

Finesser

Det var helt nyligen som den tredje generationen V-klass, och/eller Viano, hade världspremiär. Den nuvarande har hängt med i tio år och är i och för sig ganska välutrustad och lyxig, precis som första generationen med årtal 1996 till 2003.

Men med nya V-klass är det något helt annat. Den går visserligen att använda som transportbil, om man plockar ur alla stolar, vilket i och för sig kräver sin man, för det är tunga rackare. Men i första hand är tanken att hotell ska kunna använda bilen som taxi eller shuttlebuss, liksom taxibolag som vill ha ett lite mer exklusivt utstrålning, liksom företag som vill använda bilen för representation – eller den aktiva, alternativt stora, familjen som är ute efter komfort och volym.

Bilen flöder av tekniska finesser och läder, och skärmar, och ljud och reglage. Inget som finns på den lyxigaste personbilen saknas på V-klass, eller saknas på pricklistan för som option.

Integrerat släktskap

När Dr Dieter Zetsche, styrelseordförande för Daimler AG och chef för Mercedes-Benz Cars, tog till orda vid världspremiären så var budskapet glasklart;

- Detta är Mercedesen bland MPV:s. Med nya V-klass expanderar vi helt enkelt vårt premiumsegment inom personbilspaletten, med även en åttasitsig rymlig och komfortabel vagn.

Det är mycket populärt inom branschen att dels skapa egna designlösningar som skapar en märkesigenkänning, dels försöka integrera dessa lösningar i alla olika modeller. Det roliga är att de faktiskt har lyckats, Mercedes.

Det är mycket enkelt att hitta släktskapet bland transportbilarna och lastbilarna. Med nya V-klass behöver man inte vara någon designguru, för att se att många linjer och lösningar kan kännas igenom från de senaste modellerna i C-klassen, E-klassen och den helt nya S-klassen.

Olika längder

Den som bestämmer sig för en Mercedes V-klass köper egentligen mer än enda bil. Den går att utforma lite som man vill, med hjälp av säten som kan ställas i rad, på led, framåt eller bakåt, eller på garagegolvet. Däremot måste man som köpare bestämma sig redan hos bilhandlaren vilken storlek man ska beställa.

Den kommer att finans tillgänglig i tre olika storlekar, men den första som tas in till Sverige kommer att vara ”lång” med 3,2 meters axelavstånd och 5,14 meter. Senare kommer den även att finnas i en kortare version med samma axelavstånd men endast 4,89 meter lång. Dessutom kan den beställas extra lång med axelavstånd 3,43 meter och 5,37 meter.

Det går alltså att stuva om inredningen så att det skapas maximalt åtta sittplatser. Men lyxigaste känslan kanske det ändå blir med två sittplatser fram kombinerat med fyra så kallade kaptensstolar bak, där de två stolsraderna står vända mot varandra, och detta kompletteras med ett litet matbord. Eller ska vi kanske kalla det sammanträdesbord?

Förbrukning

Även på motorsidan är det nytt, i alla fall hyggligt nytt. Tre olika motoralternativ på 136, 163 eller 190 hästkrafter. Det är dieselmotorer med samma bock på 2,1 liter och med topmodellen BlueTec tillgänglig även i Euro 6 version.

Vi kan naturligtvis inte säga något om varken avgasutsläpp eller förbrukning ännu, men enligt Mercedes ska de ”dra mindre än föregångarna”. Och detta trots att de är både starkare i vridet och på maxuttag. Enligt fabriksuppgifter ligger förbrukningen på mycket imponerande 0,57 vid blandad körningen för snålvargen V 220CDI. Den något svagare V 200 CDI drar något mer, eller 0,61 med manuell låda och 0,58 med sjustegad automat. Starkaste modellen, V 250 BlueTec uppges dra 0,6 liter per mil vid blandad körning.

-Det senare är faktiskt cirka 20 procent mindre än föregångaren, berättar Frank Braband för Åkeri & Transport.

Elektronik

Mercedes V-klass Avantgarde har bland annat massor av ledbelysning såväl exteriört som interiört, den har en riktigt imponerande ljudanläggning med massor av högtalare, den har rikligt med trä på instrumentpanelen, liksom den har läder, över allt där det överhuvudtaget kan vara läder. Bland annat kan V-klass beställas med hela instrumentbrädan läderklädd.

Ett par roliga finesser är den delbara baklyckan. Den som bara ska lasta mindre saker, behöver inte öppna hela lyckan, utan kan nöja sig med själva glasdelen. Även om luckan är elstyrd så kan det ju i vissa lägen vara praktiskt att inte behöva skapa plats för hela luckan när man ska öppna.

Dessutom är bilen utrustad med en finess som Volkswagen redan visat i sina lyxigaste modeller, nämligen ett integrerat ljudsystem som gör att det föraren och passageraren säger i framsätet hörs ut genom högtalarna bak i bilen.

De flesta elektroniska hjälpmedel och säkerhetssystem, som kan återfinans på personbilarna, kan också beställas på V-klass, bland annat Distronic, farthållare med avståndshållare till framförvarande bil, körfilsvarnare, ljusbildsreglering, nedbländning görs endast för mötande fordon osv osv. Till detta ska läggas nyttiga standardutrustningar som döda vinkeln-varnare, och sidovindshjälp.

Det senare har Åkeri & Transport testat skarpt vid körning förbi kraftiga fläktar och det är slående vilken fin effekt det har. Plötsliga sidokast hindras effektivt genom att elektroniken träder in och blixtsnabbt bromsar rätt hjul.

Drivlina

Under hela utvecklingsarbetet av nya Mercedes V-klass har mottot varit ”The best or nothing” och det är väl i och för sig inget unikt inom bilindustrin, men det är ett ordenligt steg som Mercedes tagit om vi bara jämför med föregångaren Viano. Samtidigt har cirka två miljarder kronor investerats vid sammansättningsfabriken i Vitoria i Spanien.

- Tanken är att vi med V-klass ska stärka våra positioner ytterligare i hela västvärlden, säger Dieter Zetsche. Men framför allt satsar vi på konceptet Van goes global, vi ämnar göra ordentliga satsningar på alla världsdelar och alla marknader.

-När det gäller drivlinan har vi satsat på en idé vi hade redan från början, nämligen att bygga en motor, med en körbarhet som en sexa och utsläpp som en fyra.

Inga priser

Volker Mornhinweg, ansvarig för Mercedes-Benz Vans, understryker det viktiga i att försöka skapa en elegant och exklusiv bil, även om det är i storlek XXL.

- Intrycket ska vara ett ”välkommen hem” när man tar plats i nya Mercedes V-klass. Till det hör även den mycket exklusiva ljudanläggningen med stor display, upp till 16 högtalare och ett enastående ljud. Till och med att lyssna på Pippi Långstrump, blir en annorlunda upplevelse i Nya Mercedes V-klass.

Dessutom är bullernivån 3 dBA lägre än nuvarande Viano, vid motorvägsfart, vilket också bidrar till den komfortabla känslan. Växelskiftena sägs ske 60 procent snabbare om man väljer sportläget. Serviceintervallet har ökat från nuvarande 2500 mil till 4 000 mil. Senare kommer även en bensinmotor att komplettera programmet.

-Och är det så att efterfrågan blir stor så kan vi även komplettera modellutbudet med en sexcylindr ig variant, men det är inget bestämt om det ännu, avslutar Volker Mornhinweg.

Några priser kunde inte presenteras i samband med premiärvisningen, men den blir inte markant dyrare än nuvarande Viano, med motsvarande utrustning och i Tyskland kan den erhållas från 42 900 euros och uppåt.