Andreas började köra ScorpionKing i mitten av februari. Efter några veckors körning konstaterar han att maskinen levererar i alla delar: komfort, prestanda och minimalt marktryck.

– Maskinen är väldigt stabil och det är fantastiskt att slippa kranbommen som annars skymmer. Nu har jag alltid full sikt, säger han.

– Den dubbla midjan, nivelleringen och dämpningen gör maskinen både följsam och stabil. Det är en tillgång att vridmotorerna kan efterjusteras för att eliminera framtida glapp.

Del av en lösning

Ponsse Scorpion blev en succé när den mötte världspubliken på Elmia Wood i juni 2013, men redan dessförinnan hade Kånsab skrivit på kontraktet. Det hade sina skäl, för Andreas har fått problem med nacke och rygg. Första åtgärden för att minska påfrestningarna på kroppen var att hitta körning på mjuka marker, vilket resulterade i sådana uppdrag åt Sveaskog. Del två av åtgärderna var att hitta rätt maskin. Andreas gick då till Eero Lukkarinen, VD i Ponsse AB.

– Jag framförde min stora belåtenhet över deras maskiner, men att det viktigaste nu var att hitta den skonsammaste skördaren för mig som förare, alldeles oavsett färg.

Eero berättade då om utvecklingen av Scorpion, varpå Andreas, brodern Tobias och säljaren Lars Dahlin begav sig till Finland för att studera och provköra en av prototyperna.

– Vi märkte att det var en maskin som uppfyllde alla krav på förarmiljön, kombinerat med utmärkta egenskaper för marker med svag bärighet, så därefter bestämde vi oss, berättar Andreas.

Rustad för slutavverkning

Eftersom uppdragen på svagare marker huvudsakligen handlar om slutavverkning blev det en ScorpionKing. Maskinen har väldigt mycket gemensamt med gallringsskördaren Scorpion, men utmärker sig bland annat med att ha dubbla hydraulpumpar, utöver hydraulpumpen för driften. Det finns även andra skillnader, däribland boggilådornas konstruktion.

– Med dubbla och rejält dimensionerade pumpar är det möjligt att göra flera krävande moment samtidigt, utan att maskinen storknar. Här har jag alltid tillgång till full hydraulkraft, konstaterar Andreas belåtet.

Prestandan kommer väl till pass i slutavverkningar. Kånsab har valt skördaraggregatet H7, som är det största möjliga för ScorpionKing.

Uppskattar kranen

Andreas har erfarenheter av olika krantyper. Den på Scorpion är närmast av vikarmstyp.

– Det gick snabbt att vänja sig vid den nya kranen. När jag drar stickan mot mig leds hydraulolja från stickans cylinder direkt till lyftcylindrarna. Det ger suverän parallellföring och sparar dessutom hydraulkraft och bränsle genom att all olja inte behöver passera pumpen, förklarar Andreas.

Att det är en stadig maskin gynnar både Andreas och underlaget.

– Konstruktionen med dubbla midjor gör maskinen extremt följsam, med optimal viktfördelning mellan hjulen, tillägger Andreas, helnöjd efter de första veckorna med sin ScorpionKing.

 

Fakta Kånsab

Nora-företaget Kånsab (Kåre Nilzons Skogsentreprenad AB) ägs av grundaren Kåre Nilzon och sönerna Andreas och Tobias, som alla är verksamma i företaget.

Kånsab har tre avverkningsgrupper som kör åt Sveaskog, samt en okontrakterad gallringsgrupp. Företaget är en veteran i branschen och skaffade 1984 en så kallad Spindel från Skogsjan – en engreppsskördare med nivellering på alla ben.

Skördare: ScorpionKing, Bear 8W, Bear och Komatsu 911.

Skotare: Ponsse Elephant, Tigercat 1075B, Komatsu 890.3 och Komatsu 840.

Antal anställda: 10 personer.