• Nya Nissan Navara i riktig värstingversion, som N-Guard med komplett AT-32-paket.
  • Marcus Lundevall och Marco Ratinen, båda LVC Operation manager på Nissan Nordic Europe, tror de ännu tuffare pickuperna lockar många köpare. Foto: Alf Wesik
  • Det ser blött ut och det är blött. Men inga problem alls, för nya Nissan Navara.
  • Nissan Navara kan beställas med enkelhytt, eller som här med dubbelhytt. Det säljs nästan uteslutande den senare varianten i Sverige, eller 95 till 97 procent.
  • Sidosteg, skärmbreddare, maffiga fälgar och däck, allt gör sitt till för att skapa riktigt maffigt utseende på nya Nissan Navara.

Nissan Navara AT-32 tar ny höjd

Vill vinna ny terräng i pickupsegmentet

Snorkeln får beställas separat. Men i övrigt verkar allt finnas på plats, ja som standard, för vilken upptäcktsfärd i obanad terräng som helst. Om det är lite politiskt inkorrekt att vara tuff, så gäller det inte i bilbranschen. -Nya Nissan Navara N-Guard är tuffare än någonsin, och det gäller särskilt i den speciella versionen Off-Roader AT32.

Den som säger så är Marco Ratinen, transportbilsansvarig på Nissan Nordic Europe.

Vi ska väl kanske inte överdriva det hela. Den mycket populära Nissan Navara i sin version N-Guard kostar en slant redan från början, och ska man plussa på med Off-road-paketet enligt ovan som kostar det 80 000 kronor extra, diffspärren fram kostar dryga 33 000 kronor, reservhjulet 3 600.

-Ja, och så snorkeln förstås, den kostar knappa 17 000 kronor, fortsätter Marco Ratinen.

Men det handlar inte bara ögonfägnad, även om det naturligtvis ingår i priset – nej, med den här utrustningen så klarar faktiskt bilen de mest fantasifulla utmaningarna. Det har Åkeri & Transport testat i de fjärran ödemarkerna strax utanför Arlanda, Sverige.

Ökad höjd

Även om någon kanske tycker att det gott räcker med en ren standardutrustad Nissan Navara – för den är fräck den också – så ska de här extrapaketen ses lite som grädde på moset. Det handlar om att trivas med bilen, och därmed trivas med sitt yrke – för bilen är ofta ett arbetsredskap – och det gäller att synas.

Yes, bilen är för många även ett mycket viktigt marknadsföringsattribut.

Marco Ratinen och hans kollega Marcus Lundevall, även han med formella titeln LVC Operation manager, berättar att bilens tuffa approach ytterligare förstärks med 2018 års tillskott och förändringar. Men många av de svällande nyheterna gör också nytta, som sagt.

Det gäller särskilt med Off-Roader AT32-paketet. Nissan Navara N-Guard kostar från 318 000 kronor. Med AT-32, ja At står för Arctic Truck och 32 är lika med rullomkretsen på de biffiga terränghjulen, är fjädringen utbytt mot kraftigare doningar och med den följer ökad markfrigång till hela 24 cm.

Begränsad upplaga

Hela bilen har försetts med hasplåtar av 3 mm rostfritt stål som skyddar vitala delar och med extrautrustningen diffspärr fram tar den bilen sig garanterat fram – ja och upp, och ner, lite överallt.

-Det handlar verkligen inte om något garageprojekt, där utrustning bara klistrats på, förklarar Marcus Lundevall. Den byggs numer i Finland och erbjuds alla marknader inom EU.

Från Nissans sida framhåller man gärna att bilen även gör sig i bebodda trakter, alltså på landsvägen och i landsvägsfart. För att blidka även den köparkategorin är den försedd med en sjustegs automat, ordentligt panoramatak och halvläderinredning.

Nissan Navara N-Guard med AT32-paket kommer att säljas i en limiterad upplaga på 300 fordon i Sverige.

Bilen finns även med enkelhytt och större flak, men 95 till 97 procent består av dubbelhytten. Nissan Navara fightas i den absoluta toppen inom pickup-segmentet i Sverige. Volkswagen Amarok är i ledningen men sedan följer Nissan Navara och Ford Ranger i den ordningen.

Priserna för en vanlig Navara utan några paket eller tillval börjar på 189 900 kronor ex moms.

Och så frågan alla ställer sig; hur djupa älvar klarar bilen om den förses med snorkel?

-Den klarar att köras i 80 cm djupt vatten faktiskt, vilket är 30 cm mer än utan.

Två effekter

Nissan Navara N-Guard är baserad på Tekna, vilket innebär högsta utrustningsnivån och omfattar svartlackad grill, dimljusinsats, backspegelkåpor, dörrhandtag och stötfångare bak. Sidofotsteg och takrails ingår och bilen kan beställas i tuffa färger som exempelvis Dark grey, Metallic black och Pearl white.

Elektroniskt är det väl utrustat med hillstarthjälp och automatiskt utförsbroms som standard, autobroms och runtomvisande kameror.

Bien är försedd med den nya 2,3 liters fyrcylindriga dubbelturbodieseln som uppdaterades för något år sedan. Den finns i två effektversioner, med 160 eller 190 hästar. Vid körning kan med enkla reglage välja mellan bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg. Samt med ett reglage spärra bakaxeldiffen.

Man sitter skönt i bilen, även om man når nära 190 cm över fotsulorna, sätena är sköna och det är 3,5 rattvarv från fullt vänster till fullt höger - 13,1 meter senare. Och vice versa.

Baksätet går fiffigt nog att fälla upp och ge bra innerutrymmen för last. Bränsleförbrukningen uppges vara 0,64 liter med största motorn och blandad körning. Den har nybilsgaranti fem år eller 16 000 mil, samt rostskydd tolv år.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress