Detta var hans tredje grävuppdrag sedan han blev Sverige-vd 2009. Sviten: Malmö, Norrtälje och Stora Höga. Eller Stenungsund, som kommunen heter. I ett tidigare gränsland där många hårda bataljer utkämpats mellan svenskar och norrmän.

VIP-tältet var placerat på gamla och olycksdrabbade rikstvåan, R2. Stenläggningen av Bohusländsk granit ligger där än.

– Anläggningen ligger mitt i transportkorridoren mellan Köpenhamn och Oslo. Den blir strategisk också för regionen, Stenungsund, Tjörn och Orust. Vi kommer även åt våra kunder i Kungälv, som också ligger i den geografiska närheten, på ett bättre sätt, sa Sundin till Å&T.

Anläggningen som nu påbörjats blir på 2 600 kvadratmeter och ska vara klar till senhösten.

– I november ska vi köra in första kundbilen.

Vinnande koncept?

Den blir snarlik anläggningen i Norrtälje.

– Avsikten är att hålla kostnaderna på en bättre nivå. Den här kommer att ha det senaste inom verkstadstekniken. Med Volvo Groups nya modellprogram, den här investeringen och personalen, så stärker vi positionen som nummer ett i Sverige. Men vi är förstås väldigt utsatta för konkurrens, sa Sundin.

Mats Paulsson, vice ordförande i Peab, dök oväntat upp för att ta tag i spaden med de tre handtagen.

– Volvo har betytt mycket för mig, ända sedan jag och min bror Svante startade företaget. 1959, när jag var 14, köpte vi vår första traktor, en Volvo. Sedan blev det hjullastare, grävmaskiner och lastbilar. Själv började jag med en Amazon.

”Volvo lyssnar”

Han framhöll att Volvo-folket alltid varit lyhörda.

– De lyssnar på vad chaufförer och maskinförare vill ha. Jag vet vad det innebär att jobba ihop. Och jag gör tummen upp för att detta blir ett bra konceptbygge. Erfarenheter ska tas tillvara för liknande satsningar. Det kan bara bli bättre, sa Paulsson.

Ann Frid, ansvarig för återförsäljarutveckling på lastvagnar:

– En säljare kommer att finnas på plats. Detta är oerhört viktigt att vår nära till verkstan. Den som finns i Stenungsund är för liten.

Här är några exempel på miljötänket:

Biologiskt reningsverk, utan kemiska tillsatser renar all vatten innan det släpps ut i kommunens reningsverk.

Fyra moderna verkstadsskepp med servicetorn för alla vätskor.

6-pelarlyft med kapacitet på 60 tons ekipage.

En oljegrop fullt utrustad med groplyft, bromsprovare och skakplattor.

Två tre tonstraverser över hela maskinhallen.

Energianvändandet ska regleras till ett minimum.

Insläpp av dagsljus ska spara energi.