• Varje år passerar cirka 750 000 tradare Sveriges sydligaste hamn.
  • Så här ska det se ut i slutet av år 2025. Skiss: Arkitektkontor Arén AB.
  • Jörgen Nilsson, med lång erfarenhet i åkeribranschen, har handplockats för att föra miljardprojektet i Trelleborg i hamn. Foto: Trelleborgs hamn.

Miljardsatsning i Trelleborgs hamn

Lägger ut kursen för att bli bästa ro-ro-hamn i världen

Trellborgs hamn är Skandinaviens största ro-ro-hamn. – Nu siktar vi på att bli bäst i världen, säger Jörgen Nilsson, vd, inför den enorma miljardsatsningen.

Fyra nya färjelägen ska byggas, ett av dem är en 500 meter lång kaj för handelsfartyg. En av de nuvarande kajerna ska modifieras. Det blir en ny incheckning och infart till hamnen.

Jörgen Nilsson:

– Vi har löst i vilken takt vi ska bygga ut, hur finansieringen ska ske och har precis börjat. Alla bitarna är på plats och nu kör vi. Allt ska vara klart senast kvartal tre 2025. 

Volymökning

Hamnen ligger i ett helägt kommunalt bolag. Trelleborgs kommun tar ensam kostnaden för satsningen och har beviljat ett lån på 1,4 miljard.

– Vi utgör en oerhört viktig del i Trelleborg som stad, säger Jörgen.

Hamnen har i många år haft en stark utveckling. 

– Den genomsnittliga volymökningen sedan 1989 är 5,8 procent om året. Det är nog en av anledningarna varför vi är störst i Skandinavien. 

Handplockad

Jörgen Nilsson, 52, har varit vd i ett år. Han kommer närmast från DHL.

– På slutet var jag ansvarig för all utrikestrafik. Jag har varit verksam i åkeribranschen i 32 år och köpt mycket frakter av dem som är hamnens kunder. 

Nilsson har anställts främst för att hålla i utbyggnaden.

– Ja, min uppgift är att ska skapa den nya hamnen

Framgångsrika

Förra året tog drygt 750 000 långtradare vägen om Trelleborgs hamn.

– Med bussar och personbilar hanterade vi drygt en miljon fordon om året. Vi räknar med att den siffran närmast är dubblerad när nya hamnen är klar. 2,5 miljoner människor kommer då att passera Trelleborgs hamn.

Det är den enda svenska svenska hamnen som har fem destinationer i tre länder med rorotrafik: Klaipeda i Litauen, Swinoujscie i Polen, Sassnitz, Rostock och Travemünde i Tyskland.

– Vi ligger ju där vi ligger – nära kontinenten. Det är en fördel. Färjetrafiken har lång historik. Vi har hela tiden tittat in i framtiden och har kunnat erbjuda en utveckling för dem som valt oss. Tre stora kunder har varit bra på att utveckla sin trafik. Därav har vi varit framgångsrika, säger Jörgen Nilsson.

Tre stora rederierna angör Trelleborg: Stena Line, TT-line och Unity-line.

Automatisering

En ny checkin har gjorts fram tills den nya hamnen är färdig. 

Jörgen Nilsson:

– Tekniken med igenkänning av regnummer gör att det blir raka spåret, med automatik, in i hamnen. Vi har ökat hastigheten. Personbilar separeras från lastbilar som har varsin incheckning. 

Den som har sina papper iordning kan rulla rakt in i fartygen.

– Ja, om allt är gjort rätt. Likadant är det med dem som kommer hit och lämnar sina löstrailrar. Den hanteringen blir automatiserat på ett helt annat sätt.

Allt flyter på som det ska.

– Men det har varit utmaningar hela tiden. Vi kommer att jobba mycket med utveckling av personalen, våra it-system och den interna logistiken. Det kan vara förödande att slås sig för bröstet, stanna upp, och tro att allt är frid och fröjd. Då kan man bli akterseglad. 

På skolbänken

Trelleborgs hamn ska fortsätta att växa. Målet är att bli världens bästa roro-hamn. Någon sådan ranking finns inte. Det är upp till hamnens kunder att sätta det betyget.  

– Vore kaxigt om vi kan nå dit, så får vi möjligheter till fortsatt utveckling av av Trelleborg som stad och som hamn. Det handlar bland annat om hur vi tar hand om våra kunder så att även deras kunder blir nöjda. Störst är en sak, bäst är en annan.

Trelleborgs hamn academy ska ha två utbildningar för personalen.

– Vi vet att framtiden kommer att se helt annorlunda ut. Vi vill ta vara på den kunskap och kompetens som finns till nya tiden. Den startar nästa år och den ser vi fram mot, säger Jörgen Nilsson.

Varje färjeläge kommer att kosta runt en kvarts miljard. Ett spanskt företag vann upphandlingen.

 

Kalla fakta / Trelleborgs hamn:

Största RoRo-hamnen i Skandinavien

Hanterar stor del av svensk import/export

Daglig passage av 13 RoPax färjor

Sveriges sydligaste hamn

Avstånd till Tyskland – 85 km

Totalt 15 färjeförbindelser varje dygn

 

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress