Det ger en fantastisk möjlighet till produktionsrationalisering som kommer hela Daimler-familjen till godo. Varje modularisering innebär också att det skall ingås kompromisser med vissa detaljer.

Det är alltså ganska genialt att nästan alla förarhyttsvarianter kan levereras med platt golv, alltså utan motorlåda eller -huv. Avfjädrings- och krängningsmässigt har Daimler lyckats kontrollera utmaningen tack vare högre liggande tyngdpunkt.

Men den stora instigningshöjden kan man inte ”komma ifrån”. Det är nämligen ovanligt högt upp till det platta golvet.

Faktiskt är det 1,67 meter, men med en 4-stegs trappa med 32 cm stegavstånd och bra ledstång, går det bra. Men högt är det och man skall nog lära sig att göra klart alla inkopplingsprocedurer innan man sätter sig till rätta i förarstolen. På testbilen är instigningshöjden dock bara 1,52 meter.

Bekväm förarhytt

Actros Steamline har en utvändig bredd på 2,3 meter och det passar mycket bra och enligt min mening är det den snyggaste modellen i Actros-serien. Denna Actros har inte platt golv utan en liten motorlåda på 18,4 cm men det ger ändå plats till en bra kylskåp på 28 liter.

Ståhöjden över motorlådan är på 1,67 meter och totalt rymmer Streamline hytten totalt 7,08 kbm. Inte mindre än fem flask- och kopphållare vittnar om en bekväm förarhytt för långa avstånd.

När det gäller chaufförsplatsen tar Actros också många poäng och här blir den bara slagen av Renault T. Allt som allt måste man säga att Actros Streamline helt lever upp till de skyhöga förväntningarna. Förstaplatsen är välförtjänt.