• På bilden ser vi den glasade versionen Toyota Proace City Verso. Den erbjuds endast i den längre versionen 4,7 meter – men i gengäld med hela sju sittplatser.
  • Det är försörjts med utrustning för att göra det dagliga arbetet i skåpbilen Toyota Proace City såväl mer komfortabelt, som säkrare och effektivare.
  • Lastutrymmet i skåpbilen Toyota Proace City slukar 3,3 respektive 4,3 kbm i kort och lång version. Max lastvikt är ett ton jämnt.

Liten bil med stor kapacitet

Toyota lanserar ny lättviktare i tiden

Det är en gammal sanning i branschen, att lätta lastbilar och transportbilar är såväl mindre konjunkturkänsliga som extra eftertraktade - i tider av ökad e-handel, större andel stadstrafik och tuffare miljöhänsyn. -I början av nästa år börjar vi ta emot beställningar på vår nya bil i segmentet, Toyota Proace City i olika versioner, och kort därefter kan vi starta leveranserna.

Det är Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sweden AB, som ser fram emot lanseringen av den nya transportbilen som kommer att finnas i såväl heltäckta skåpversioner, som glasade för att användas som små bussar.

-Bilen hamnar storleksmässigt i segmentet just under nuvarande Toyota Proace, berättar han för vår tidning. Skåpbilen erbjuds i två olika längder, 4,4 eller 4,7 meter och personbilen, som heter Toyota Proace City Verso, i enbart den långa versionen. Den har sju sittplatser.

Lastkapacitet

 

När de stora tillverkarna presenterar nya modeller slås man ofta hur fiffiga de är. Teknikerna har lyckats med den omöjliga uppgiften att få små yttermått att kännas stora interiört. Dessutom är bilarna fullastade med flexibla lösningar – som gör att användaren antingen kan göra bilen så perfekt som möjligt för det huvudsakliga användningsområdet, eller helt enkelt ändra den från uppdrag till uppdrag.

-Ta exempelvis luckan på passagerarsidan, som gör att det går att transportera 3,4 meter långt gods, trots att det är en så liten bil, säger Erik Gustafsson. Och hela 3,1 meter i den korta skåpbilen.

Det finns således en mängd olika drivlinor och inredningskonfigurationer att välja mellan. Vissa parametrar är dock fasta, som att maximal lastkapacitet är 1000 kilo – vilket är klassledande. Lastvolymen i den korta skåpbilen är 3,3 kbm och i den långa 4,3 kbm. Max släpvagnsvikt är 1 500 kilo.

Automatisk varning

 

Fönstret i bakluckan är öppningsbart vilket förenklar lastning och lossning i trånga exempelvis parkeringsgarage. Diesel- och bensinmotorer erbjuds med effekt från 75 hästkrafter upp till 130 hästkrafter. Till dessa kan det väljas en åttastegad automatlåda samt en fem- eller sexväxlad manuell låda.

Proace City är en ny bil och en ny konstruktion och dessutom ett samarbete inom PSA gruppen. Allt detta tillsammans borgar för att såväl säkerhets- som utrustningslistan är på toppnivå. En smart sak vi kan nämna är ändå Smart Load Indicator, som automatiskt varnar föraren när 90 procent av lastkapacitet uppnåtts.

Men Erik, den erbjuds ju endast med dieselmotorer – är det någon alternativ drivlina på gång, som exempelvis el förstås?

-Det är just sådant jag inte kan svara på, svarar han, men tillägger snabbt att Toyota ju alltid arbetar med utveckling av sina produkter för bästa säkerhet, ekonomi – och miljö.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress