Bilar som jobbar genomfördes i Stockholmsmässan i Älvsjö. Besökssiffran stannade vid knappa 1 400. Möjligen var det ytterligare några besökare, eftersom besökare till ett par parallella mässor också hade tillträde till Bilar som jobbar.
Det var andra gången som mässan genomfördes. Premiären var 2011, då på Infra City. Flytten till Stockholmsmässan gav plats för fler utställare. Det blev totalt 60-70 utställare. Flera tyngre aktörer saknades, men som helhet var det ett stort utbud av både bilar och utrustning.
Förra gången var det System Edström Bilinredningar AB som var initiativtagare och arrangör. Efter den lyckade premiären låg det i sakens natur att överlåta fortsättningen åt en mässarrangör.
– Branschen behöver en egen mässa, så vi är glada över denna lösning, sade Christer Abrahamsson, försäljningschef Norden på System Edström.
Själv var han med om avtäckningen av en av företagets nyheter: lådkassetter försedda med kullager.
– Kullager är uppskattade för sin funktion, men har gjort produkterna både dyrare och tyngre. Nu går vi över till kullager som standard, till samma pris och med samma vikt, berättade han.
Även handtagen har gjorts om, så att lådorna enkelt kan öppnas även med arbetshandskar på händerna.

Alla prisklasser
Flera av bilimportörerna som fanns på plats hade mycket välfyllda montrar. I Volkswagen Transportbilars monter var det välfyllt med fordon. Bland annat visades Cross Caddy och Amarok Wolf Special. Företaget slog också ett slag för Multivan som ett attraktivt tjänstebilsalternativ för den stora eller flexibla familjen.
Mässan visade även alternativ för små plånböcker, såsom Dacia Dokker, byggd i Rumänien och med motorer från Renault. Dokker är efterföljare till Logan och efter semestern har försäljningen tagit god fart, uppger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.

Sverigepremiärer
Ford Motor Company, som hade Sverigepremiär för tre helt nya bilar. Montern bjöd en förhandsvisning av kompakta Transit Courier, som kommer ut på marknaden sommaren 2014.
– Courier är ett helt nytt segment för oss. Vi tror på ett stort intresse bland hantverkare, städfirmor och andra med behov av små och smidiga transportbilar, sade Fredrik Björlin på Ford Motor Company.
En annan nyhet var nya Transit Connect, som markant skiljer sig från sin företrädare med samma namn. Den introduceras vid årsskiftet och kommer att finnas i två längd- och höjdversioner. Connect kan fås tresitsig och med möjlighet att fälla ena sätet för att förlänga lastlängden.
”Urfadern” Transit fanns också på plats, också den i ny skepnad. Transit finns i flera karrossformer och levereras även som buss och chassi. Förarmiljön har blivit mera personbilslik. Modellen är även tystare och snålare än sin föregångare. Därutöver visades Ford sin storsäljare Transit Custom, som introducerades vid årsskiftet.

Pålästa besökare
Fredrik Björlin på Ford Motor Company tyckte att mässan var givande även om antalet besökare var i minsta laget. Även Tomas Mickos, i Peugeots monter, kunde glädjas åt goda kontakter med slutkunder, men tyckte att mässan kändes alltför branschintern.
– Det behövs många fler slutkunder till mässan. Säkert kan vi själva bli mer aktiva för att bidra till detta, sade Tomas Mickos.
Joacim Gileborn, försäljningschef för Opels transportbilar, tyckte att mässan gav goda möjligheter att knyta kontakter med påbyggare, inredare och kunder. Peter Andersson, Citroën-säljare i Spånga, instämde och framhöll att besökarna var pålästa.
– Det märks att det är en mässa för yrkesfolk. Här har inte varit så många däcksparkare. För att locka större publik till ett annat år vore det utmärkt med en eller flera parallellmässor som vänder sig till hantverkare. Det skulle bli ett lyft, tipsade han.
Enligt planerna återkommer Bilar som jobbar i oktober 2015, också då på Stockholmsmässan i Älvsjö.