Men den dragbil som deltog var ändå ganska intressant eftersom den hade fältets minsta motor som testerna ändå lovordade i högan sky. Det rör sig om Cursor 9-motorn på 8,7 liter med 400 hk, och moment 1700 Nm. Den hette tidigare Cursor 8 och den har för mig alltid varit den mest vibrationsfria och snabbaste motorn i hela Iveco-programmet.

Skönt att kunna konstatera att den fortfarande är det och att mina tyska kollegor anser detsamma.

Uppgraderad

Iveco själv döljer inte att skiftet till Euro 6-hytter varit okomplicerat och det beror huvudsakligen på att företaget har lyckats uppfylla Euro 6-kraven helt utan användning av avkylt EGR. Det är nämligen denna del som kräver upp till 30 procent större kylkapacitet, man har kunnat undvika detta och därför har Iveco inte varit tvungna till stora ingrepp i förarhyttsuppbyggnaden.

Man har kunnat ”nöja sig” med lite ändringar på lösdelarna såsom kofångare, frontgaller, spoiler och solskydd, vilket har gett Stralis Euro 6-modellerna ett fräschare utseende – och kanske lite bättre aerodynamik. Dessutom är hela interiören i hytten uppgraderad med många förbättringar.

Annars kan man bara konstatera att Stralis Hi-Road klarar sig bra i alla testdisciplinerna utan att falla igenom helt på en endaste punkt. Vi ser mycket fram emot den nya generationen av Iveco Stralis som har varit väntad i ett par år.