• Perfekta förutsättningar för test av en timmerbil fullastad med nyskotade och tätvuxna timmerstockar. Scania R 730 R20 Highline.
  • Med 1969 som officiellt födelseår firar Scanias V8 50 år 2019. Den har precis som de flesta av oss blivit lite större med åren, enär den från start hade 14 liters slagvolym, 350 hästar och ett vrid på 1 245 Nm. Dagens värdebesked är 16, 730 och 3 500 Nm. Joar Turesson berättar att Scania har v8:an att tacka för mycket.

Iskall uppvisning av Scania

Winter Drive med firande av pigg 50-åring

När tv-bilderna från alpina VM i Åre kablades ut över världen, klagade utövare och ledare på varma vindar och regn. När Scania arrangerade sin Winter Drive veckan innan i samma trakter, för kunder och säljare, var det definitivt ingen som klagade på att det var för varmt. Och i centrum för hela evenemanget stod en 50-åring – extremt pigg för sin ålder.

Ja, det blev som vanligt en iskall tillställning när Scania bjöd till sedvanlig social samvaro, med start och mål vid Frösön utanför Östersund.

Kallt så till vida att tempen stundtals visade nedåt tre-siffrigt, minus 30 alltså. Stekhett innanför dörrarna på Frösö Park Arena när alla fick tillfälle att träffas under gemytliga former, få information om Scanias helt nya produktportfölj, diskutera problem och möjligheter samt kika lite närmare på jubilaren.

Det uppmärksammades nämligen att den första V8:an från Scania föddes 1969, då med 14 liters slagvolym och vridmoment 1 245 Nm. Den har daterats upp genom årens lopp, bland annat med laddluftkylare 1982, men alltid behållit statusen som något av alla chaufförers våta dröm. När den ersattes år 2001 av den nya V8:an, med cylindervolymen 16 liter hade 170 000 motorer lämnat Scania.

I särklass

Idag ligger produktionsvolymen på cirka 7 000 motorer per år och den utvecklar som mest 730 hästkrafter och 3 500 Nm.

-Skälet till att vi nu kan stå här med dels en V8 ur den första generationen, dels en urstark pjäs från den senaste generationen, är att motorn fortfarande håller måttet vad gäller ekonomi och förbrukning, liksom därmed utsläpp.

Den som säger så är Joar Turesson, ansvarig vid democenter i Borås, som höll i trådarna på vinterkörningen.

-Vår 580:a går dessutom att köra på 100 procent RME. Man behöver således inte vara enbart Scanianördig V8-kramare för att kunna fira motorn med gott samvete – vi binder fortfarande ihop förbrukningen med våra hållbarhetsmål.

-V8:an har aldrig varit så modern och up-to-date, som idag. Enligt mej är den i särklass inom branschen.

Ett oberoende testinstitut i Schweiz har dessutom slagit fast att ljudet från den allra senaste generationens åttor inte varit så förföriskt, sedan Scanias 142:s med ett dovt muller förpassade Göteborgsbacken vid Jönköping till ett lutande minne i backspegeln.

Halkkörning

 

Det var tredje året som Scania ordnade ett kundevent i vintriga förhållande. Parallellt arrangeras ett liknande norskt arrangemang i Trysil.

Det fanns tillfälle att provköra de flesta olika typerna av fordon på slingriga vägar i kallt nordiskt klimat. Men i fokus stod ändå anläggnings- och timmerbilarna. Det fanns även chansen för de som ville att prova på tuffare terräng med den militära Terrängbil 13, samt den enormt starka och fulsnygga Myrsloken.

Utöver detta fick deltagarna en lektion i is- och halkkörningens konst under riktigt initierad ledning, men då med Dinky Toys i form av fyrhjulsdrivna Audi.

-Det är alltid lite speciellt att prova lastbilarna i ett riktigt vinterlandskap, berättar Joar Turesson. Och det är exakt vad Östersund och Jämtland bjuder på i år. Den nya generationens Scania presenterades egentligen förra året vid den här träffen, men i år har vi ett komplett program att diskutera och informera om - och provköra under tuffa förhållande.

Bromskompressor

I övrigt ägnades mycket tid åt alternativa bränsle och hållbarhet.

-Som ett komplement till vårt program med stadsfordon har vi även tagit fram två hybridbilar, förklarar Jesper Brauer, ansvarig för urbana lastbilar, varav en ”vanlig” hybrid och en laddhybrid.

En nyhet i dessa fordon är bland annat en elektrifierad bromskompressor, som eliminerar kravet på att den konventionella motorn ska vara igång för bromstryck.

-Med dessa bilar klarar vi alla stadszoner även nattetid, med noll i utsläpp och extrem låg ljudnivå.

Den senaste batteritekniken kan lagra sex gånger så stor laddenergi. Istället för två kilometers ren elkörning klarar fordonen 10 kilometer.

-Dessa fordon ska kunna beställas redan innan sommaren. Det är i alla fall vår målsättning, säger Jesper Brauer.

Lägre nivå

Redan idag är många städer ”fossilfria”, andra har zoner med liknande hårda krav. De nya fordonen klarar de högst ställda kraven.

Det fanns en tid när politiker och intresseorganisationerna hade helt lastbilsfria städer högt upp på sina önskelistor. Men i takt med att allt fler flyttar in till städerna, att allt fler paket och gods måste distribueras – så har de flesta släppt dessa krav.

Nu gäller det istället att sköta jobbet givet de förutsättningar vad gäller buller och utsläpp och säkerhet som finns idag och i framtiden.

-Det krävs en hel del smarta lösningar. Vi åker ju inte in i städerna för att jäklas med någon, tvärtom för att vi behövs. Vi är en del av lösningen, avslutade Joar Turesson.

-Jag vill exempelvis lyfta fram vår extremt låga L-hytt som gör att chauffören hamnar på samma höjd som gående och cyklister, samt vårt City window, som en liten extraruta längst ner på passagerardörren. Som komplement till vårt kamerasystem, exempelvis Birdeye 360-gradersdisplay.

  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress