Okej, det är jätteroligt att trava runt i lagom takt i hallarna på Elmia och bara titta. Känna dofterna, förundras över denna hobby och livsstil som betyder så oerhört mycket, för så oerhört många. Det är få arrangemang som drar så mycket folk som denna.

Och de olika hallarna är uppdelade på intresseområden inom den stora hobbyn. Kanske är hallen för märkesklubbar, veteranbilar, årets tema jubilerande Ford Mustang, samt kommersiellt använda bilar, som polisbilar, Televerksbilar, pickups, skåpbilar och lättare lastbilar – den kanske allra roligaste.

Våldsamt tryck

Eller kanske hallen med tillbehör, racingutrustning, nybilar och tävlingsbilar i alla dess former. Eller möjligtvis hallen med motorcyklar, hot rods, ombyggda bilar och båtar, nostalgiförsäljarna. Eller kanske hallen med ljud, med billjudutrustningar den ena värre än den andra. En nyhet i den hallen var att en discjockey stod centralt och körde ut ljud, som sedan alla utställare kunde fånga upp med enskilda FM-mottagare, som delats ut av arrangören. Det gjorde att alla utställare kunde köra exakt samma ljud. Ljudtrycket blev våldsamt.

Men allt detta, alla ljud och intryck, och aha-upplevelser, blev ganska mosade när man närmade sig två svenskbyggda flaggskepp i Hall D – nämligen Ralf Ekdahls imponerande Volvo FH16 klädd i Tutankhamuns-mundering. En makalös lackering, som i storlek och utförande verkligen imponerade på alla 67 000 besökare. Han vann dessutom första pris för bästa interiör – över legendariska svenska och amerikanske hot rods och ombyggda mästerverk.

Veteraner

Och som om inte det vore nog stod Juha Ristimaas och Kuljetus Ristimaa Oys Scania R560 alldeles bredvid. Om Ralfs Tutankhamun-bil har en imponerande lackering, så är Juhas Madonna-inspierade Scania smått makalös.

Och mycket riktigt, vann Juha Ristimaa första pris för mässans bästa lackering. Vilket betyder att de båda svenska tungviktarna, visserligen i ena fallet, i finsk regi, men ändå – vann första pris för såväl interiör som lackering. Och som jag bedömer saken, med störst konkurrens av varandra. Och detta i den hall där de mest extrema fordonen var placerade.

-Det här ska bli roligt, det är alltid lika kul att vara här i Jönköping, sa Juha när Åkeri & Transport haffade honom på Skärtorsdagskvällen, några timmar innan mässans öppnande. Vid tillfället provkörde han ljudet i lastbilen – och sjutton vet, om han inte hade kunnat kamma hem några priser där också, om han bara kunnat baxa in fordonet i Elmias ”ljudhall”, bland alla Dinky Toysare.

I övrigt lockade veteranlastbilarna som vanligt många intresserade. Bland dessa vann dessutom Lars-Erik Karlsson från småländska Södra Vi pris för Best Truck 2014 med sin fantastiskt trevliga Volvo LV77 1935 års modell.