1. Stefan Hörnfeldt, projektledare på NCC, menar att el-vägar kommer att vara lönsamma. ”Ja, förr eller senare.”

    Tio kronor milen – men lång väg kvar

    NyheterStefan Hörnfeldt, NCC, är övergripande projektledare. – Syftet med elvägar är att minimera storleken på batterierna i fordonen. De klarar inte en hel arbetsdag. Och de skulle bli så stora att det inte skulle finnas plats för nyttolast, säger han.

  2. Två bilar kör teststräckan utanför Sandviken. Stolpar med 60 meters mellanrum bär två elledningar. I rätt ögonblick fälls en strömavtagare upp från lastbilens tak och laddar elmotorn. Vid inbromsningar går energi tillbaka till systemet. Annars drivs bilen av en dieselmotor av fossilfri syntetisk diesel. Foto: Jan Nylander.

    Strid ström av laddade stråk

    NyheterKalifornien i USA kunde blivit först i världen med elvägar. Men det blev Gästrikland, 2016, följt av Arlanda två år senare. Därmed går Sverige i täten att testa dynamisk laddning av tunga transportfordon på allmän väg. Nu släpps fler försök fram.

  3. Best Transport vill ge alla förare rätt verktyg och förutsättningar att hantera varje enskilt möte på bästa sätt i varje situation.

    Utbildas i gott kundbemötande

    Best Transport vet att god service är en viktig nyckel till nöjda kunder. En förarutbildning är utvecklad för såväl befintliga som nyrekryterade yrkeschaufförer. Inom Best Academy bedrives utbildning med fokus på kundbemötande som ska höja kundnöjdheten ytterligare.

  4. Jan Rhodén gjorde sin första entré i företaget redan 1984, då på reservdelar. Efter militärtjänst och fortsatta studier kom han tillbaka igen, fyra år senare.

    Ströman – ett säkert kort

    Vart är vi på väg? Frågan är ofta ställd i Göteborg, hemmahamn för SVT:s På spåret. Men frågan är lika relevant strax norr därom, hos Ströman i Kungälv – ett företag som varit på väg sedan 1960. – Vi fortsätter en spännande resa, fylld av teknik för att positionera, kalibrera och förenkla användningen av gatusopmaskiner och spridare för sand, salt och lake. Även snöplogar och -fräsar utvecklas ständigt, säger företagets vd Jan Rhodén.

  5. Viktig för Trelleborg och Sverige

    NyheterBeräkningar visar att mer än 2 000 personer, direkt och indirekt, har sin inkomst av hamnen. En verkstad, Rondellen, som servar kapell, lätta och tunga släp, har mer än hundra anställda. Den ligger i direkt anslutning till hamnen. Det är ett exempel på företag som inte funnits om inte hamnen varit där. På webben finns adresser till 38 speditionsföretag i kommunen. Hamnanläggningen tillkom 1862. Den har betytt oerhört mycket för Trelleborg som stad. Starten för regelbunden fartygstrafik togs med ”Den kungliga sträckan”. Den startade 1897 med klassiska ”Drottning Victoria” – en förbindelse mellan Stockholm och det som på den tiden sågs som världens huvudstad, Berlin. I sträckan Trelleborg - Sassniz. Det blev ett signalvärde i att hamnen var viktig. Kommunen äger hamnbolaget. Kommunstyrelsens ordförande är dessutom ordförande i hamnbolaget. Hamnen är ett aktiebolag med egen styrelse. Fyra ledamöter är politiker som dessutom är ledamöter i kommunfullmäktige. Övriga kommer från spederi- rederibranschen och industri- och bankvärlden.

  6. Varje år passerar cirka 750 000 tradare Sveriges sydligaste hamn.

    Miljardsatsning i Trelleborgs hamn

    NyheterTrellborgs hamn är Skandinaviens största ro-ro-hamn. – Nu siktar vi på att bli bäst i världen, säger Jörgen Nilsson, vd, inför den enorma miljardsatsningen.

  7. Palfinger Europe har beslutat att Hinz Försäljnings AB tar över agenturen för Palfingers påhängs- och boxmonterade truckar i Sverige.

    Palfingers agentur till Hinz

    NyheterPalfinger Europe har beslutat att Hinz Försäljnings AB tar över agenturen för Palfingers påhängs- och boxmonterade truckar i Sverige. Hinz grundades 1973 och har varit generalagenten för Palfingers breda produktprogram i Sverige sedan dess. Bolaget erbjuder även sedan en tid tillbaka bakgavellyftar med kompletterande service. Produktspecialist för segmenten påhängstruckar och bakgaveliftar är Per Stohr.

  8. På bilden ser vi den glasade versionen Toyota Proace City Verso. Den erbjuds endast i den längre versionen 4,7 meter – men i gengäld med hela sju sittplatser.

    Liten bil med stor kapacitet

    Lätta lasterDet är en gammal sanning i branschen, att lätta lastbilar och transportbilar är såväl mindre konjunkturkänsliga som extra eftertraktade - i tider av ökad e-handel, större andel stadstrafik och tuffare miljöhänsyn. -I början av nästa år börjar vi ta emot beställningar på vår nya bil i segmentet, Toyota Proace City i olika versioner, och kort därefter kan vi starta leveranserna.

  9. Gripens Wheels utökar sitt produktutbud. Från vänster Martin Andreasson, Freja Andreasson, Per Glennfalk, Wilma Andreasson, Maria Fritzson, Pelle Fritzson, Peter Hjerp, Liggande Thony Ljungh.

    Däckgrossist utökar produktutbud

    NyheterGripen Wheels, som vuxit till att bli Nordens största grossist på stora däck satsar stort och utökar sitt produktutbud ytterligare. Inför höstens mässor har företaget lanserat Westlake entreprenaddäck, tillverkade av Zhongce Rubber Group Co, världens nionde största däcktillverkare. Vi vågar påstå att däcken håller både hög kvalitet och de lägsta priserna på marknaden. Dessutom lämnar vi 5 års garanti på alla Westlake däck, säger Maria Fritzson marknadschef på Gripen Wheels.

  10. Nytillskotten av schakttrailers hos Claes Pettersson Åkeri AB är byggda för 28-tons dragbilar, vilket ger gör det möjligt att lasta två ton extra.

    Nya regler, nya möjligheter

    NyheterHenrik Johansson på anrika Claes Pettersson Åkeri AB i Göteborg har Transportstyrelsens längd- och vikttabellerna på sina tio fingrar. Därför såg han snabbt regelförändringen som öppnat för att lasta tipptrailern med nära nog två ton extra. I samarbete med Kolstad Försäljning och Volvo Truck Center har det nu blivit två ekipage optimerade för de nya bestämmelserna.

Ladda fler artiklar
  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress