Anton Ljungqvist, 26 år, skiner ikapp med solen när han kikar ut ur hytten på sin bandare – en Volvo 220 DL från 2012. Det är tydligt att grävmaskinshytten är hans rätta element, men så är han också uppvuxen i ett spirande entreprenadföretag.

Omfattande VA-jobb

Tillsammans med anläggaren Hampus Dahlqvist och chauffören Andreas Larsson är han på ett omfattande VA-jobb i Sköldinge. Gamla ledningar byts mot nya, vilket blivit ett allt vanligare uppdrag för Bygg & schakt.

– Vi kom hit i början av september och har att göra en bit in i november, berättar Anton.

Hampus håller koll på alla nivåer och ser till att allt blir korrekt i schakten. Andreas fungerar som allt-i-allo och rattar företagets Scania T114, som används till grus och schakttransporter. Torpedaren är från 1999 och har blivit en riktig trotjänare i företagets bil- och maskinpark.

– Det är en smidig bil, med bra hytt och ordentligt driv på hjulen trots att den varken har Robson- eller tandemdrift, tycker Andreas.

Såväl Anton som Hampus och Andreas sätter stort värde på variationen som arbetsdagarna bjuder. Intresset och engagemanget för uppdragen är en viktigt gemensam nämnare.

– Ingen dag är den andra lik. Det är inte alltid som gamla ritningar stämmer, så det gäller att gå försiktigt fram och hantera överraskningarna som kommer, säger Hampus.

"Vet hur vi tänker"

Anton, Hampus och Andreas jobbar mycket tillsammans och har blivit ett sammansvetsat gäng.

– Det underlättar arbetet och ger en bra jargong. Vi vet hur vi tänker, konstaterar Hampus.

Från start var företaget inriktat på anläggning av grunder och husbyggen, en följd av att Peter Ljungqvist började som snickare. Successivt växlade företaget till anläggningsentreprenader. Första grävmaskinen var en bandare från Atlas. Sedan dess har företaget vuxit betydligt sett till både medarbetare och maskinpark.

Bygg & Schakt har specialiserat sig på rollen som underentreprenör. Bland kunderna finns alltifrån lokala företag till landets största koncerner inom bygg och anläggning. En stor del av uppdragen är i östra Sörmland, men företaget har även mer långväga jobb. I affärsidén ligger att erbjuda byggföretag och kommuner kompletta tjänster inom alla typer av markarbeten, oavsett det handlar om små eller stora uppdrag.

Brett register

Maskinparken domineras av grävmaskiner, totalt 22 stycken i viktklasser mellan 1,5 till 30 ton. Av dessa är 13 bandgrävare, däribland en långarmad Cat 320 CL long reach. Vidare återfinns fyra dumprar, fem hjullastare, vältar och en väghyvel. Företaget har åtta lastbilar, varav tre går på asfaltsjobb under säsong, plus en maskintrailer. Totalt har företaget 40 anställda medarbetare, plus inlejda. Omsättningen uppgår till närmare 100 miljoner kronor.

Anton tycker att företagets lastbilar är en stor tillgång i verksamheten.

– Lastbilarna gör oss mer flexibla och mindre beroende av andra när vi ska flytta maskiner, material och schaktmassor. Visst kompletterar vi med inlejda bilar, men mycket klarar vi själva, berättar han.

Mångsidig 22-tonnare

Anton har erfarenhet av alla möjliga maskintyper, men i huvudsak spakar han sin 22-tonnare.

– Det är en storleksklass som gör maskinen väldigt mångsidig, samtidigt som den är smidig, tycker han.

Larverna är försedda med bandplattor av gummi, vilket ökar mobiliteten.

– Bandplattorna gör att jag kan larva runt med maskinen i ett område utan att förstöra asfalten.

Volvo-nörd

Anton beskriver sig som en Volvo-nörd och som sådan har han goda förutsättningar att trivas med merparten av företagets grävmaskiner, även om det också finns en Cat och ett par andra fabrikat bland Volvo-hermelinerna. På lastbilssidan är det mer uppblandat, med tydliga inslag av både Volvo och Scania.

Förutom att vara maskinist arbetar Anton även med företagets uthyrning och förmedling av maskiner, lastbilar och förare.

– Pappa jobbar mycket med att räkna på jobb och har hand om kontoret, så det känns förstås bra att kunna avlasta honom med en del, säger Anton, som också är styrelseledamot i bolaget.