Det är ingen överdrift att säga att allt på XL 1 är mindre än minimalt: motor, takhöjd, bagageutrymme och insteg. Servostyrningen har prutats bort och backspeglarna lyser med sin frånvaro.

På varje dörr finns istället en kamera kopplad till en liten bildskärm på dörrens insida.

Något som däremot inte är minimalt är priset. XL1 kostar dryga miljonen. Även ljudnivån blir hög när dieselmotorn knattrar igång.

Dieselmotorn är högt placerad strax bakom sätena och omges inte av någon större mängd ljuddämpande material.

Fast det handlar nog lika mycket om karaktären på ljudet som om själva ljudnivån. Man vänjer sig. En laddning räcker till cirka fem mils körning. Tillsammans med dieselmotorn ökar räckvidden till 50 mil.

Eldriven Caddy

Även e-Caddy fanns för provkörning. Ett stort antal testbilar av e-Caddy rullar i Europa, men modellen finns ännu inte på marknaden.

Från Volkswagens sida ges ännu inga besked om när e-Caddy kommer att finnas till försäljning. Det spekuleras i att den kommersiella elektrifieringen av Caddy dröjer tills bilen fått ny plattform och kaross.

Motoreffekten på testversionen av e-Caddy är 115 hästkrafter. Beroende på utförande bedöms räckvidden vara mellan 90 och 136 kilometer. Lastvolymen är densamma som vanliga Caddy, det vill säga 3,2 (kort) till 4,2 (Maxi) kubikmeter.

Att rulla iväg med e-Caddy är en angenäm upplevelse. Elmotorns vridmoment gör bilen pigg i starten. En återgenererande funktion för inbromsning är integrerad i växelspaken, genom att den dras bakåt från drive-läget.