I Sverige kan de mindre transportbilarna delas upp i två storleksklasser, när det gäller den rena elbilsmarknaden. Det är dels de minsta skåpen i form av Renault Kangoo Express, VW Caddy, Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Fiat Doblo. Dels de något större transportbilarna i form av Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Scudo, VW Transporter och Renault Trafic.

De allra minsta står i numerär för cirka 80 procent av försäljningen i det här segmentet, medan de något större så kallade medelstora skåpen, står för 20 procent.

Lastvikter

Och nu är det dags för Nissan att på allvar ge sig in i den här matchen. De är laddade inför uppgiften.

-Vi har sålt 14 000 Nissan Leaf i Norge och är där marknadsledare bland elbilar på personbilssidan. Det är faktiskt den tredje bäst säljande bilen alla kategorier. Och nu är det dags för transportbilsmarknaden - och nu är det dags för Sverige.

Den som säger så är Marco Ratinen, transportbilsansvarig på Nissan Nordic Europe. Han förklarar att företaget lånat teknik till sin nya transportbil Nissan e-NV200 från Nissan Leaf, i form av batteriteknik och drivlina.

Vi har tidigare i denna tidning skrivit om Nissan NV200 och därför lägger vi inte så stor vikt vid tekniska lösningar, design och så vidare. Jo, möjligtvis lägger vi en viss vikt vid just vikten, för den är nämligen i stort sett densamma.

Detta är mycket intressant. Man kan lätt förledas att tro att lastvikten för en elbil skulle vara avsevärt mindre eftersom batteripacket är av ganska omfattande omfång. Men det vi förlorar på gungorna tar vi igen på karusellerna – det är nämligen så att konventionell fossilmotor och tillhörande växellåda är så pass mycket tyngre än elbilens drivlina – så summan av elkardemumman blir i stort sett noll.

-Ja, ungefär fyller Marco i, lastvikten är 645 kilo och lastvolymen är 4,2 kbm, vilket också den är jämförbar med bensinaren. Det beror på att teknikerna har lyckats forma batteripacket så att det ligger plant under hela golvet i skåpet.

Dagsturer

Dragkraften i elmotorn motsvarar 108 hästkrafter, eller 82 kW. Men körstilen blir annorlunda i an elbil – tyvärr kanske inte alltid till det bättre. Detta eftersom vridet i elmotorn kommer med en gång, gummibandseffekten i en vanlig diesel- eller bensinbil, med en vridmomentkurva som har en tydlig topp, är här mer linjär, vilket gör att elbilen upplevs som väldigt startsnabb.

Och i en startsnabb bil blir körningen lätt lite hetsigare. Bara därför att möjligheten finns. Med den låga tyngdpunkt som eldrivlinan och batteriernas placering, bidrar till, blir det dessutom lite gokart över hela konceptet.

Nissan gör ingen hemlighet av att det är Renault som siktet är inställt på. Och detta på en marknad som växer i ungefär samma takt som elbilarnas räckvidd ökar. Vi talar om cirka 12 mils räckvidd i e-NV200 och en undersökning bland europeiska användare av bilar i detta segment, visar att 69 procent aldrig kör längre än 10 mil per dag.

Dessa skulle alltså kunna använda sig av en elbil. Ser vi lite vidare på frågeställningen så kan ännu fler andel av företagen komma ifråga, och det är alla de som har fler än en transportbil. Då skulle exempelvis en bensinbil kunna användas vid längre dagsturer.

Som motorblock

I exemplet har vi endast tagit hänsyn till den praktiska räckvidden – den som chaffisarna är intresserade av. Sedan kommer den ekonomiska delen av kalkylen, den som revisorn är intresserad av.

-Ja, så är det, säger Marco Ratinen. Man kan generalisera och säga att drivmedelskostnaden uppger till 40 procent av motsvarande Nissan NV200 med dieselmotor. Och servicekostnaderna minskar också, där brukar vi säga att de uppgår till 60 procent av motsvarande dieselbil.

Batteripacket innehåller en nominell kapacitet om 24 kWh och består av en litiumjon-teknik med 48 moduler. Det är samma teknik som används i storsäljaren på personbilssidan, Nissan Leaf. Batteriladdaren och inverter är sammankopplade med själva motorn och utgör ett enda paket.

Elmotor, batteriladdare och inverter har fått en design och storlek ungefär som en vanlig blocket på en vanlig förbränningsmotor, vilket innebär att det går att bygga elbilar och fossilbilar, bredvid varandra på löpande bandet.

Laddningstider

En spännande fråga när det gäller elbilar är laddningsalternativen. Om laddning sker via ett vanligt eluttag, två hål i väggen, med avsäkring i proppskåpet på endast 10 ampere, så krävs 12 timmars laddning. Med trefasuttag hemma och säkring 16 ampere, vilket de flesta villor har, så tar laddningen åtta timmar. Med 32 amperes laddning i trefasuttag tar laddningen 4 timmar. 32 ampere säkring har ofta lantbruk, samt de flesta industrier.

En för saken avsedd snabbladdare klarar en fullständig uppladdning på 30 minuter. Totalt finns 1 100 CHAdeMO-kompatibla laddare runt om i Europa. Det investeras en hel del för närvarande i snabbladdarstationer och innan året är slut förväntas det finns 40 stationer runt om i Sverige, 40 i Finland, 56 i Danmark och 140 i Norge.

Nissan e-NV200 kommer att finnas tillgänglig i tre basversioner, en med helplåt för last eller serviceinredning, en Combi som är glasad i skåpet och så Evalia, som är mer personbilsinriktad. En transportbil för den aktive familjen eller den som vill kombinera möjligheten att köra människor och eller last. Den senare har oftast en mycket generös utrustningsnivå.

-Den sistnämnda kommer senare i en sjusitsig version också, vilket efterfrågats inte minst av taxibolag, förklarar Marco Ratinen.

Vanliga frågor när det gäller elbilar gäller värme och kyla. Det finns både det ena och det andra, men det tär ju en del på förbrukningen, så en rekommendation är att komplettera nattladdningen med en timer, som dessutom sköter en kupévärmare som värmer upp bilen lagom till avfärd.

Dessutom lurar vi kroppen en smula, alla bilar har stols- och rattvärme. Med varm stjärt och varma händer upplever vi luften som varmare än den är, säger Marco Ratinen.

När det gäller körning med full last så blir givetvis körsträckan kortare, men inte extremt mycket kortare, utan cirka 30 procent.

Praktiska fördelar

Nissan lämnar fem års batterigaranti och tester visar att efter fem år har batterierna fortfarande kvar cirka 80 procent av sin kapacitet. Efter tio år är 70 procent kvar. En rolig sak är att Nissan i form av elbil kan sägas vara utrustad med en form av automatlåda, eftersom det bara är att gasa och bromsa. Bland de konventionella förbränningsmotorbilarna finns ingen automat – men den efterfrågas ganska ofta.

Så lite andra kuliga saker; Nissan e-NV200 berättigar till supermiljöbilspremie om 40 000 kronor och 40 procent reducerat förmånsvärde t om 2016, fordonskattbefrielse i fem år, gratis parkering i ett 20-tal kommuner och gratis laddning på ett flertal platser.

Med nordisk elmix anger Nissan att e-NV200 släpper ut cirka 40 gram CO2 per km, vilket innebär 25 procent utsläpp jämfört med samma bil fast med förbränningsmotor.

-I verkligheten blir nog utsläppen ännu mindre, säger Mattias Goldman, VD på tankesmedjan Fores, och tidigare VD för Gröna bilister, detta eftersom laddning oftast sker nattetid när det finns överskottsel att använda. Dessutom är det så att elbilskunder ofta aktivt väljer förnybar el med lägre klimatpåverkan.