• Travarna med paket bara växer. Foto: DHL.
  • ”De äldre börjar allt mer att köpa över nätet”, säger Carin Blom. Foto: Postnord
  • Jonas Lindell, VD för DHL Parcel. Foto: DHL
  • ”Vi som köper vill ha varorna med en gång men dröjer med att hämta ut grejerna”, säger Magnus Englund. Foto: Schenker.

Dubblad e-handel

Trycket ökar på åkerierna

– Av allt gods som vi fraktar, så är e-handeln, paket till privatpersoner, det segment som ökar absolut mest. Det säger Jonas Lindell, VD för DHL Parcel.

Köp över nätet har inneburit en stor omställning för framför allt DHL, Postnord och Schenker – de tre företag som har egna ombudsnät där paketen kan hämtas.

Drygt tio år har gått sedan de gul-röda DHL-fordonen började att köra ombudspaket, varor som köpts på webben.

– Senaste tre åren har tjänsten vuxit kopiöst mycket, säger Lindell.

90 procent av alla privatköp lämnar vi av hos ombuden där de hämtas av kunderna, säger Jonas.

Fyllnadsgrad

DHL lämnar av konkurrensskäl inte ut siffror, vare sig om marknadsandelar, antal fordon eller annat.

– Men ökningen överskuggar all annan verksamhet. Vår marknadsandel, hur många paket som transporteras, i förhållande till Postnord och Schenker ökar hela tiden. Vi växer mer än den totala marknaden.

Då slår ni de andra?

– Det kan man säga.

Utvecklingen sker när Sverige skriker efter förare.

– Vi måste se till att vi har förare och fordon, för att hantera tillväxten. Och att vi har tillräckligt många ombud, som har plats för paketen. Under julen hanterade vissa ombud på gränsen till vad de klarade, säger Lindell.

Fyllnadsgraden på fordonen är nu maxat.

Sätter in allt

För att utnyttja gjorda investeringar syns nu fler lite äldre bilar och släp i trafiken. Nästa steg blir att vi fyller på med nya fordon och fler förare med lastbilskort, säger Jonas Lindell.

Det är även en utmaning att klara efterfrågan av nya förare, och att skaka fram tillräckligt många utlämningsställen.

– Att fylla upp alla ICA-affärer, godisaffärer, bensinstationer och vad det kan vara, med fler paket kommer inte att fungera. Därför har vi ställt ut ett hundratal paketautomater, de flesta i Stockholm och Göteborg, för att avlasta ombuden.

Lindell säger att transporter av privatpaket blir allt fler men att de traditionella körningarna ännu är störst.

Han anar att de goda tiderna har peakat.

– Vi vet inte om handeln över nätet kommer att fortsatt vara ett alternativ när vi hamnar i en lågkonjunktur, säger han.

Fördubbling

Carin Blom är detaljhandelsanalytiker på Postnord.

– Om e-handeln utvecklas i samma takt som hittills kommer den att ha fördubblats om fem år, säger hon.

Med tolv miljoner köp på nätet varje dag har Sverige flest e-handlare i Norden. I snitt shoppar två av tre svenskar på nätet, betydligt fler än i grannländerna

Fler klick kräver fler fordon, mer personal och en annan logistik.

– Postnord har bara i år öppnat två nya terminaler, en i Växjö och en i Örebro. Vi har tagit in fler bilar och anställt fler chaufförer, säger Carina Nord. 

Julen var en utmaning. Postnord skaffade därför fler temporära ombud. 

– Hemleveranser, blir också allt vanligare – allt från heminredning och möbler till medicin har ökat.

Kommer näthandeln att braka loss riktigt ordentligt?

– Den starka tillväxten kommer att fortsätta. Vi konsumenter drivs av bekvämlighet, vi vill ha tid för annat, vill slippa att trängas, köa och erbjuds nu också ett allt större utbud.

Vilken bransch ligger i täten?

– Bokhandeln har påverkats mest av digitaliseringen och har gjort en lång resa. Varannan bok säljs på nätet. Elektronikbranschen ligger också långt framme. Mode har sedan länge en tradition inom den gamla postorderhandeln.

Prognosen för e-handel av möbler, livsmedel och bygghandeln på gång. Allt fler väljer att hämta medicin i brevlådan istället för att åka till apoteket.

Ikea har också kommit igång bra med köp över nätet.

– Preliminära siffror för 2018 visar att e-handeln omsatte 77 miljarder, säger Carl Blom.

Emot är högt, arbetsdagarna är långa. Eller som en chaufför svarade när vi frågade:

– Ja, vi hinner lämna ut allt gods i dag men vi vet inte hur dags vi kommer hem.

Vilka klickar mest för att få hem varorna?

Carin Blom:

– De som står mitt i livet, 30-49 år. De har skaffat en stabil inkomst och ekonomi och spenderar mest pengar på nätet. De söker bekvämlighet och rationalisering i vardagen. Äldre börjar komma ifatt.

Ökningen slår mot fysiska butiker. Utvecklingen i Amerika, med många och enormt stora köpcentrum, förskräcker. 

– Fast USA har betydligt fler köpcentra per person vilket gjort att nedgången gått snabbt. Våra köpcentra har möjlighet anpassa sig till marknaden. Den går mot upplevelser, med exempelvis fler restauranger och biografer.

Viss utjämning

Magnus Englund, paketchef på Schenker, anser att ökningen av e-handel inte är svartvitt.

– Frågan är om den totala konsumtionen mångdubblats eller om vi bara bytt geografisk arena för våra leveranser, från att leverera mössor och vantar till butiker till ombudsställen. Det som sker nu är en digitalisering av det som tidigare kallades postorder. Magkänslan säger mig att det blir mindre försäljning i butik när fler köper på nätet, säger han.

Enligt Englund fördubblades e-handeln 2018 för Schenker andra halvåret i fjol.

– Volymerna är betydligt större. Sista halvåret sa vi nej till nya kunder, för att klara sköta åtagandena mot våra befintliga kunder.

Även för Schenker är chaufförs-bristen påtaglig.

– Många av de åkerier som kör för oss letar efter förare.

Framtiden?

– Trenden fortsätter. Branschen kommer säkert att hitta lösningar, exempelvis digitala lås, så att chauffören får en kod och ställer godset innanför en garagedörr. Eller med en paketbox i trappuppgången. Tekniken finns men infrastrukturen är ännu inte är uppbyggd för detta. 

Schenker har cirka 1 500 paketombud, tvåa efter posten.

E-handeln har slagit brett när det gäller privatpersoner. Magnus Englund ser ett nästa steg:

– Ett stort och relativt outforskat område är försäljning direkt mellan det ena företaget till det andra. Det ger en effektivare försäljning.

Tidningar inom mediagruppen Swepress