• ”Bristen på förare blir bara värre”, säger Lasse Holm, TYA.
  • ”Alla får jobb efter gymnasiet”, säger Peter Engström. Han var yrkeschaufför i 19 år och körde mest timmer- och flisbil men var även verksam i anläggningsbranschen. Han har varit lärare i elva år.
  • Peter Engström och Bo-Göran Löfgren tog emot TYA-priset.

Chaufförsbristen ett akut problem

Alla i hela klassen garanteras jobb

Bristen på chaufförer fortsätter att öka. – 7 000 nya lastbilsförare efterfrågas det närmaste året. 50 000 på tio års sikt. Men vad vi kan se så fylls det behovet av bara hälften så många nya förare, säger Lasse Holm, TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Han säger att det är försiktig bedömning. 

 – Det kan bli värre. Jag tror att 7 000 är en för låg siffra. 

Regionalt behövs flest nya förare på Västkusten, runt 1 500 man.

Antalet efterfrågade förare har bara ökat de senaste åren.

Holm:

– Antalet utbildningsplatser hänger inte med. Vår långsiktiga bedömning är att behovet på sikt kommer att öka till 10 000 per år, oavsett konjunktur. 

Ändrar inte bilden

Lasse Holm säger att e-handeln utvecklas mycket snabbt.

– Det innebär fler transporter och enligt Trafikverkets långtidsprognos kommer godset och därmed transporterna definitivt att öka ännu mer. Alla lösningar med mer gods på järnväg och tekniska framsteg är bra men det ändrar inte den bilden.

Dystert?

– Det finns hopp. Unga vill utbilda sig till lastbilschaufförer. Utmaningen är att ordna fler utbildningsplatser, på framför allt gymnasierna, men också på Yrkesvux och genom arbetsmarknadsutbildning.

Holm säger att e-handeln kommer att påverka mycket. Paketen och fordonen blir allt mindre, och därmed fler.

 

Social kompetens

– Jag har det inte svart på vitt. E-handeln kommer att kräva andra kompetenser av förarna, kanske att ställa in varor hos kunder och som en följd en högre social kompetens. Fast det är inget ord jag tycker om. Jag tror det blir mindre ”köra bil” och mer att ”möta kund”. Det är en förbättring, inga konstigheter.

En stor del av paket som levereras hemma hos folk körs tillbaka. Upp till häften av vissa varor.

– Även det är en logistisk utmaning. 

Beror behovet i Västsverige på bygget av Västlänken – järnvägen som ska gå i tunnel under Göteborg?

– Vi har inte analyserat det men alla infrastrukturprojekt kräver mycket transporter, naturligtvis. Det är också ett stort transportdistrikt.

Peter Engström, yrkeslärare på Björknäsgymnasiet i Boden, har märkt av förarbristen. Företagen blir allt mer intresserade av att ta emot elever på praktik. 

– De ser en väg att få chaufförer genom branschrådet, säger han.

Branschråden, skola och näringslivet, träffas en gång om året för att lyfta fram vad branschen ska lyfta fram. Fler chaufförer står ständigt på önskelistan.

 

Fler ringer

– Allt fler företag frågar om vi har några chaufförer att erbjuda.

Gymnasiet i Boden tar som mest 24 elever.

– Fast de senaste två åren har skolan bara haft 19 respektive 16 elever. 

De flesta, 80 procent av alla som börjar transportprogrammet i Boden, vill bli yrkeschaufförer, övriga lastbilstekniker. 

– Från nästa läsår ska vi ha full styrka igen. 

 

Garanterade jobb

Utöver gymnasisterna finns det 17 elever som går på vuxenutbildning. 

Branschen skriker alltså efter folk – även längst upp i norr.

– Alla som utbildar sig får jobb direkt. Men underskottet är ett problem, säger Peter Engström.

 

Sveriges hopp

Eleverna på fordonsprogrammen är en del av Sveriges framtid. 

Under konferensen Transportkompetens i Stockholm tilldelades Björknäsgymnasiet i Boden utmärkelsen Årets Transportskola – Länsförsäkringars pris till Anders Jonzons minne.

Anders Jonzon var anställd på TYA och ägnade sitt arbetsliv åt att skapa hög kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Med stora visioner och små detaljer och nytänkande. För att få fram säkra lastbilsförare.

–  Kul. All publicitet som ökar intresset är positivt, säger Peter Engström. 

Hans kollega Bo-Göran Löfgren var också med när priset delades ut.

– Fantastiskt och överraskande. Men vi har jobbat hårt med marknadsföring i länet och hoppas kunna fortsätta med det. Skolan har tydliga strukturer och en bra skolchef, duktiga och kompetenta lärare, säger han. 

Björknäsgymnasiet hoppas nu på ett större söktryck till skolan. Eleverna fick 10 000 kronor att dela på.

Lärarna fick också lovord:

– Deras kompetens är hög, ledarskapet visionärt. Redan nu skapas framtidens utbildning. Skolan står som ett föredöme, sa Lasse Holm, projektledare, TYA.

Syftet med utmärkelsen är att sätta fokus på skolor som gör en stor insats med att utbilda framtidens lastbilsförare.

 Juryns motivering:

”Skolan har på kort tid gjort en betydande kvalitetsresa. Eleverna går ut med fullständiga betyg och behörigheter. Hälften av eleverna är tjejer”.
  • Mässtidningar



Tidningar inom mediagruppen Swepress