Alf Wesik

MaskinExpo genomgick en mycket stor förändring i fjol, när arrangören valde att flytta mässområdet för tredje gången under mässans historia, från Barkarby Flygplats till Skepptuna Golfbana och egen ägd mark. Det var 1983 som mässan startade i en betydligt mer blygsam omfattning på Täby Galopp – och den som är driven i matematik kan genast konstatera att det i år är dags för 30 årsjubileum.

-Vi har inte marknadsfört det speciellt mycket men kommer kanske att hitta på något roligt längre fram, säger Carina Tegelberg som är mässansvarig inom arrangerande familjeföretaget.

Åtgärdslista

Första året på Stoxa, Stockholm Exhibition Area, satsade MaskinExpo stenhårt på att få en flygande start, med massor av TV-reklam och flera erbjudanden till alla som var intresserade.

Det gjorde att alla tiders rekord slogs med 545 utställande företag.

-Det är färre företag i år, eller totalt 415 utställare, men de har flera ganska naturliga orsaker, förklarar Tegelberg. Dels är det så att många företag väljer att endast delta kanske vartannat eller vart tredje år, på liknande utställningar. Eftersom ”alla” deltog i fjol så blir det naturligt att vissa hoppar över i år. Dessutom vet vi ju alla att det är en dipp i konjunkturerna i år, som också spelar in.

Carina Tegelberg berättar att det ändå har varit ett omtumlande men roligt år, sedan företaget köpte sin egen utställningsmark. Omställningen från att hyra mark en gång per år, till att äga och ansvara för sin anläggning är stor.

-Vi lät alla utställare i fjol fylla i en enkät och föreslå åtgärder, vi gjorde helt enkelt en ”to do-lista”. Den första punkten att åtgärda var trafikflödet till och från utställningsområdet. Vi har i år engagerat vakter och poliser som ska hjälpa till att få ett bättre flöde. Nästa punkt var maten, där har vi också förbättrat utbudet.

Vidare var det utställare som menade att den vandringsled, som gjorts upp, innehöll genvägar vilket gjorde att somliga besökare inte gick förbi vissa montrar. Det är också åtgärdat och rundslingan är nu 3,5 km.

Dessutom finns det tio stycken minitåg med nio hållplatser för besökare att hoppa på och av var det vill.

-Och dessutom var det de utställare som klagade på att vädret var för varmt. Och det var det, plus 29 grader på fredagen och enligt uppgift sommarens allra varmaste dag i området. Det är också åtgärdat, skojade Carina Tegelberg och titta upp över den halvblå himlen, vi har skruvat ner tempen med cirka tio grader...

Cirkus och museum

Utställarna kom i år från elva länder, bland annat Storbritannien, Italien och USA. Flera företag har valt att förlägga sina publika lanseringar av nyheter till mässan. Åkeri & Transport återkommer med fylliga reportage i kommande nummer. Totalt redovisas knappa hundra ”nyheter”.

-Det känns helrätt det här, det var verkligen ett lyft för vårt företag när vi köpte den här marken och som de flesta känner till har vi nyligen fått klart med att Hultsfredsfestivalen flyttar hit. Dessutom har vi flera stora bilföretag som visat intresse för att förlägga provkörningar och kundarrangemang hit. Liksom vi har andra spännande planer, som jag tyvärr inte kan avslöja ännu.

På året MaskinExpo drog bland annat Sala Motorcirkus förundrade åskådare, och blev ett självklart dragplåster, på kontot ”annat än entreprenadmaskiner”. De hade dödsryttare som körde motorcyklar i en bur, samtidigt som ett rockabillyband stod i mitten och spelade härligt medryckande 50-talsmusik.

Liebherr Challenge med hjulgrävare, givet uppdrag, speaker och snålställda stoppur, drog givetvis både besökare och utmanare.

Tre museer med Muntellmuseet i spetsen bjöd besökarna på en fantastisk nostalgitripp när en verkstad och ett entreprenadföretag från mitten av 1900-talet hade byggts upp. Den äldsta maskinen var snart hundra år och varje dag färdigställdes ytterligare en bit väg.