Annons

Åkeri & Transport

Arkivet

Arkiv

Ledare 2014 nr 4

Vår tidning besökte nyligen arrangemanget Stockholm Truck Meet och blev både positivt och negativt överraskade. Positivt över att så många inom branschen tog chansen att träffas en stund, prata lite strunt, skratta lite, sparka däck och beundra varandras bilar – men negativt eftersom branschmanifestationen i stort sett uteblev.

Ny däcktyp för lätta transportbilar

Efter tre miljoner hårda testkilometer i några av Europas största åkerier, kan Pirelli nu lansera nya Carrier, ett högteknologiskt däck som utvecklats speciellt för transportbilar. Carrier garanterar en lång livslängd på däcken, minskad bränsleförbrukning tack vare mindre rullmotstånd, bättre prestanda på vått underlag och ökad komfort jämfört med tidigare generationers däck.

Olsson direktör för Itella Logistics

Olsson direktör för Itella Logistics

Tomas Olsson har blivit utsedd till direktör för Itella Logistics i Skandinavien och Baltikum. Han börjar sitt arbete på Itella den 22 april 2014. Tomas kommer att ansvara för Itella Logistics affärsverksamhet i de skandinaviska och baltiska länderna.

Så här håller sommardäcken längre

Med några enkla åtgärder kan du förlänga livslängden på dina sommardäck betydligt och spara mycket pengar. Samtidigt kör du säkrare, mer komfortabelt samt miljövänligt och som extra bonus minskar även bilens bränsleförbrukning. Sommardäck av hög kvalitet och däck som är utvecklade för våra svenska förhållanden har bästa slitstyrka.

Gedigen släpvagn för alla behov

Gedigen släpvagn för alla behov

Behöver du transportera mingrävaren? Eller personbilen? Kanske ett par crosscyklar?
På Maskinexpo i Märsta i slutet av maj visar Tiki Trieler en släpvagn som även är byggd för proffs.
– Många återförsäljare kallar den för stridsvagnen. Konstruktionen är gedigen, säger Simon Blückert.

Positiva tongångar inför årets mässa

Positiva tongångar inför årets mässa

Rådande konjunkturläge och en tuffare konkurrenssituation har medfört att MaskinExpo har minskat något i antal besökare och utställare de två senaste åren. Men en rad nya åtgärder och nya satsningar gör att Göran Carlsson tror på framtiden – och på årets MaskinExpo.
-Självklart, det här är ju helkul, säger den nytillträdde VD:n för STOXA och MaskinExpo, vi får så mycket positiv respons från branschen att vi är säkra på att det återigen blir en succé.

MaskinExpo – en plats för bra möten

MaskinExpo – en plats för bra möten

Det är klart att det kan vara känsligt, att som en extern kraft, med gedigen VD-bakgrund, ta plats i ett anrikt familjeföretag med en spikrak utvecklingskurva över tre decennier. Göran Carlsson, MaskinExpos nye VD, räds inte uppgiften. Tvärtom.
– Det ska bli spännande, och jag hoppas vi kan hitta en bra kombination av den erfarenhet som redan finns i företaget, och addera mina idéer och erfarenheter från andra företag.

Sommar utomhus – 20 minus och snöstorm inomhus

Sommar utomhus – 20 minus och snöstorm inomhus

Scania utvecklar fordon för användning i hela världen. Den nya klimattunneln i Södertälje ser till att simulera väderfenomen så att fordonen kan utvecklas till att fungera optimalt under alla väder- och temperaturförhållanden.
Vi här i Europa ser oss ofta själva som i centrum av allt. Lite som att fungerar lastbilarna här, så klarar de med största sannolikhet också uppdragen i världens ”ytterområden”.
Den teorin håller dock bara delvis. Och det vet naturligtvis fordonstillverkarna.

Ger kontroll på massorna

Ger kontroll på massorna

God kontroll på förflyttningen av massor bidrar till både effektivitet och lönsamhet. Med nyutvecklade dumpermodulen HT-30 från Topcon är det enkelt att både mäta och rapportera transporter. Systemet introduceras av Norsecraft Geo på årets MaskinExpo.

Peugeot visar sin nya version av Boxer

Peugeot visar sin nya version av Boxer

Franska Peugeot avslöjar att den stora transportbilen Boxer kommer i en ny version, med lanseringsstart under hösten. Och det är en efterlängtad nyhet.
Även om den nuvarande versionen har tagits emot väl av användarna, så har den ändå sju år på nacken, och det är en förhållandevis lång tid i dessa allt snabbare tider.