Annons

Åkeri & Transport

Arkivet

Arkiv

Urgammal kalksten från Forsby till Köping

Urgammal kalksten från Forsby till Köping

Kalkbrottet i Forsby anlades i slutet av 1930-talet, samtidigt som kalklinbanan började byggas. Kalklinbanan togs ur drift 1997, men brytningen av kalk har fortsatt. Transporterna till Köping sker nu med lastbil. Bilvägen är det ungefär 6,5 mil enkel resa.

Ledare nr 8 2013

Kom ihåg, kolliderar du med ett mufflonfår, så har du anmälningsplikt. Du ska dessutom komma ihåg att sätta ut varningstriangel, stanna och märka ut platsen, även om djuret inte är skadat, ringa polisen på 112 och berätta allt, samt slutligen göra en anmälan till försäkringsbolaget, om det är en skada på fordonet.
Detsamma vid kollision med björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin och örn.
Ja, detta är det sista numret av Åkeri & Transport med Entreprenad & Skog, för året. Redaktionen, annonsavdelningen och produktionsavdelningen tackar för ett spännande och mycket framgångsrikt år.
Till alla läsare och alla annonsörer, en riktigt God Jul och ett spännande Gott Nytt År. Och kör försiktigt.

Vintermärkta däck rekommenderas

Goodyear rekommenderar att operatörer av kommersiella fordon över 3,5 ton använder dedikerade vinterdäck på samtliga axlar i synnerhet då extrema vinterförhållanden förekommer regelbundet i norden, Ryssland och bergsområden. Eftersom de är framtagna och optimerade främst för vinterförhållanden – på is- och snötäckta vägar – överträffar deras vinterprestanda minimikraven för 3PMSF-märkning.

Volvo gör vanliga batterier ovanliga

Volvo Car Group har utvecklat ett revolutionerande koncept för lätta, energilagrande karosskomponenter som skulle kunna ge framtida elfordon en förbättrad energianvändning. Materialet, som består av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer, ger en lättare och mindre utrymmeskrävande energilagring och dessutom karosskomponenter som är både kostnadseffektiva och miljövänliga.