Trots att såväl kollegorna Volvo och Mercedes har förhållandevis nya hytter så utmärker sig Scania genom att gå ännu ett steg vad gäller lyktarrangemang, speglar, A-stolpar och runtomsikt.

Drivlinan har av tradition varit Scanias allra största tillgång, och nu är den ytterligare förfinad. Med DC13 motorerna på 500 hästkrafter inbegriper man även dessa i gruppen SCR only-motorer. Vridmomentet är 2 550 Nm och tillsammans med den mycket snabba och mjuka Opticruise växellådan, slår den alla andra i acceleration noll till 85. När det gäller förbrukning är den i princip jämnbördig med mycket snåla Actros, utrustad med OM 471 motor.

Men området där Scania ändå grundlägger sin förstaplacering är i det allmänna körintrycket. Det är just på dessa viktiga områden som såväl Scania som Volvo placerar Mercedes en bit längre ner på skalan. Och Scania kammar hem toppoäng i alla dessa underkategorier.

 

Tekniska data:

Märke: Scania

Typ: S500A4x2NA CAB CS20H

Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd: 3750 mm

Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft

Bromsar: Skivbromsar – EBS

Däckutrustning: 315/70 R 22,5

Totalvikt: 18.000 kg

Motortyp: Scania DC13 124 - 12,7 liter

Effekt: 500 hk

Moment: 2550 Nm

Växellåda: GRS905R – 12+2 Opticruise

Bakaxel: Hypoid - 2,59:1

Förarhytt: Scania CAB CS20H