Med 37,15 liter per 100 km var förbrukningen den klart sämsta av alla deltagare, och AdBlue förbrukningen på 25,5 liter på de 825 km testkörning var också högst av alla, och cirka tre gånger så hög som vinnarens – Mercedes Actros.

Ny generation

Som vi ser i den anslutande artikeln meddelade Volvo senare att man hade konstaterat ett kommunikationsfel på det GPS-baserade I-See farthållarsystemet. Enligt vår åsikt kan det ha försämrat Volvos bränsleförbrukning med ett par procent men även när man räknar om den starkt förhöjda AdBlue-förbrukningen till bränslekostnad, blir Volvo FH 460 bland de sämsta i testfältet, på just denna punkt.

Den stora AdBlue-förbrukningen indikerade att strategin med att använda icke avkylt EGR kanske är fel och att de optimala förbrukningsvärdena bara kan uppnås när Volvo byter till att använda Common Rail insprutning.

Den lösningen har också nästa generation av D 13-motorn (I-Torque) som efter flera förseningar har annonserats att bli presenterad under 2014.

Nya lösningar

Om man så vänder uppmärksamheten från bränsleförbrukningen kommer man snabbt att märka att Volvo klarar sig mycket bra på alla andra områden.

Kategorier som förarhytt och körning vinns klart av Volvo, och när det gäller säkerhet är Volvo på delad förstaplats med Actros.

Så. Allt som allt, tycker vi att det är en bra förklaring på Volvos ”förbrukningsproblem” och vi är övertygade om att Volvo FH kommer tillbaka starkt med lösningar inom kort för att dessa problem ska undanröjas.

 

Tekniska data: Volvo FH 460

Axeltryck 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd 3600 mm

Avfjädring Fam: parabel, bak: 4 luftbälgar

Bromsar Skivbromsar – EBS

Däckutrustning 315/70R 22,5

Totalvikt 18.000 kg

Motortyp Volvo D13K

Effekt 460 hk

Moment 2350 Nm

Växellåda AT 2612D I-Shift – 12 steg

Bakaxel Hypoid – 2,50:1

Förarhytt Volvo L2H3 Globetrotter XL