• Truck Meet och Load up North
  • Truck Meet och Load up North

Win-win-effekt av Truck Meet och Load up North

- Publikrekord

Det är sjätte året som Load up North slår upp portarna, denna gång i Boden. Intresset från besökarna har varit extra stort inför nyheter som Truck Meet. Och med nybildade Kaunis Iron från Pajala-gruvan, är det här platsen att vara på för alla norrländska företagare med branschintresse.
Norrlands största - och enda - mässa för maskin, transport, väg, anläggning, jord och skog samt rekrytering lyckades pricka in en bra helg. Solen lyste, besökarna strömmade till och mässutställarna gjorde fina affärer i vanlig ordning på Load up North. Det blev en repris i Boden och även om mycket var sig likt sedan föregående år så fanns det så klart nyheter. En stor sådan var Truck Meet - en utställning med högtflygande ambitioner:
- Truck Meet blev verkligen väldigt lyckat. Man körde kortege genom Boden på torsdag kväll och det var man ur huse trots regn så det gillade åkarna skarpt. Sen gick ju lördagens utställning i ett strålande väder och alla insåg nog att det kom folk av två anledningar. Det blev en win-win-effekt, säger mässgeneral Bosse Sandström.
En sak man alltid kan vara säker på när det gäller Load up North - att Swecon har den största montern med sina Volvo-maskiner.
- Nä men jo, det går bra i stort för oss. Vi är en stor aktör och tycker att den här mässan är en av dom som ger oss mest, säger Fredrik Rigö från Swecon.
I år var företagets stora nyhet en jättetipptruck. R70D är en publikmagnet även om den inte har många potentiella  kunder med sina 65 000 kilos lastkapacitet och en prislapp på cirka sex miljoner. Ändå finns det en ännu större modell, R100E som är beställd men inte levererad till en kund här i Boden.
- Det är kul att visa upp en sån nischad showpiece, tycker Fredrik.
 

Ny utställare

I Swecon-montern strosar Bo Andersson och Magnus Lundström från Wikströms Schaktmaskiner, Boden. De besöker alltid mässan och kollar nyfiket på nyheterna.
- Vi gillar att få kontakt med säljarna och komma med lite lagom synpunkter och gnäll, skämtar Bo glatt.
En helt ny utställare är däremot Ole Saltvik med sina plogar från Norge. Det var hans far som skapade de första plogarna 1975. Företaget producerade dessa varianter i många år tills man fick ett uppsving 2013. Ole är mest stolt över A6:an som har en 60-procentig angreppsvinkel och är välanpassad för skogsbilvägar, samt efterföljaren AH med 40 procents angreppsvinkel:
- Våra plogar kännetecknas av att de ligger stabilt efter vägen, tar upp bra från botten, kastar långt och högt. Nu blir marknaden stadigt större och vår önskan att komma in i nya segment verkar lyckas. Många besökare här har hört talas om Saltviks-plogen, säger Ole Saltvik stolt.
Andra långväga utställare är Ren Väg från Borås. Företaget som satsar allt på borstar och sopmaskiner har en ökande kundkrets i norra Sverige och vill att kunderna ska veta att företaget bryr sig.
- Även om vi är ett gammalt familjeföretag så har vi haft mycket uppsökande försäljning. Men nu börjar snöbollen rulla av sig själv och mässor är bra skyltfönster mot de mindre kunderna, säger Eva Andreasson och Christoffer Pihl som påpekar att det blivit ganska inne att sopa även på snö, till exempel cykelbanor.
 

Lampor, pumpar, system

I mässhallen möts besökaren direkt av Olofsfors och deras tävling Strongman. Det gäller att lyfta och hålla delar från företagets skogsmaskinsband så länge som möjligt.
- Vi har fått ett tightare samarbete mellan våra affärsområden och då gör vi mer sånt här som till exempel mässdeltagande tillsammans, säger Anders Lundström medan kollegan pustande försöker bevisa att han minsann är stark.
I grannmontern finns Lightforce från Lycksele som företräds av Mattias Persson:
- Vår typiske kund är en lastbilschaufför. På dagens fordon är det mycket LED-ramper som gäller men vi behöver också ha med traditionella produkter som halogenlampor. Så vi har en brett utbud och försöker vara en av de större aktörerna, förklarar han.
Lite längre bort i huserar Sunfab från Hudiksvall med Per Sundin i spetsen. Deras pumpar har setts förut på Load up North men nu har man en ny tvåflödesvariant för motormontage - SCPD 70/36. Den har marknadens lägsta tryckfall på bypassventilen, vilket ger en bra energieffekt och liten miljöpåverkan, intygar Per.
- Det är andra året vi är här och visar upp varumärket. Det ger många bra kontakter.
I montern tvärs över står Björn Hillström och Thomas Larsson från Tamtron. Nyheten med deras vägningslösning Wnexus är att all data integreras direkt i affärssystemet och kunden kan fakturera omedelbart.
- Det innebär snabbare cash och det vill vi gärna berätta mer om här på Load up North.
 

Vill rekrytera många

Alla mässutställare har förstås nåt som gör verksamheten bättre för kunden, så även Skoogs bränslen som satsar hårt på kundbemötande.
- Vi vill att kunderna handlar av oss för att vi personliga, inte på grund av våra produkter för de är ju inte unika. Men vi är unika. Och - vi svarar i telefon utan telefonkö med en massa val, flinar Thomas Andersson men med allvar i rösten.
Hans fokus är inte att göra nya affärer utan menar att mässan är ett jättebra forum för att träffa redan befintliga kunder. Kari Pitkänen från Soumen Kulutusosa Oy däremot vill gärna ragga nya. SK Oy har nära till Norrland och säljer slitdelar till krossar och entreprenadmaskiner inom 15 olika produktgrupper.
- Jag hittade några kunder här i fjol så jag hoppas de hittar mej i år igen, säger Kari.
En väldigt het utställare är Kaunis Iron som tagit upp driften av Pajala-gruvan i Kaunisvaara efter Northlands omtalade konkurs. Företaget representeras i montern av tre damer.
- Vårt fokus nu ligger på logistikkedjan då vi har första sexton milen via 90-tonsekipage till Svappavaara. Därifrån går den anrikade malmen vidare med järnväg till Narvik för export, berättar platschef Åsa Allan.
- Vi har alla transporter i egen regi och har cirka 50 förare i dag. Nu ska vi försöka rekrytera ytterligare 70 stycken och hoppas kunna hitta några här Load up, säger Sara Stridsman som är HR-chef och tipsar om den snygga Volvo XFH16 som står utanför mässhallen.
 

Återanvändning

Där berättar Peter Bohm från systerföretaget Malmtransporter Norr att man har tolv bilar som kör dygnet runt, och hoppas att man har löst förarfrågan i slutet av året. Kaunis Iron planerar nämligen full produktion med två miljoner ton inom första halvan av 2019.
Strax bakom 90-tonnaren finns Rackstad Bil & Delar som kommit från Arvika för att visa att demontering inte handlar om skrot längre. Företaget demonterar lastbilar och maskiner, tar reda på reparerbara delar och rester på ett miljövänligt sätt.
- Det är viktigt med hållbarhet och återvinning men återanvändning är större, menar ägaren Lars Sundin.
Alla reservdelar knyts till fordonet i en databas och är sökbara på hemsidan. Man kan också se historik på fordonet genom tillverkarna. 
- Man kan tro att vi handlar med gammal skit men vi är en modern demonteringsfirma och certifierade enligt senaste ISO-normen. 
Några som är intresserade av begagnade maskiner är Mats och Lars Öqvist från Kalix. De fingrar på en ny Ljungby L15 på mässan.
- Men vi har varit och provkört en begagnad sån här på morgonen. Vi behöver den för lite mindre jobb, till exempel snöröjning, berättar Mats som driver Öqvist Traktor och Rep.
De kan också behöva en takbåge från MittX. Företaget från Färila har bågar som förenklar det att sätta upp takskyltar och arbetsbelysning på maskiner.
- Bågarna kommer med klämfästen som möjliggör vad åkarna än vill ha. Och här på mässan sitter våra bågar på många maskiner, bland annat alla Volvo, säger Leif Ångman och pekar nöjt.
 

Varit med alla år

Moba som säljer styrsystem för entreprenadmaskiner är än så länge ganska okända i norr.
- Många av våra kunder vill bara ha nåt lättanvänt och är inte så intresserade av all avancerad teknik bakom. Vi vill synas och växa i regionen och tycker att mässan är en bra start på det, säger Patrik Larsson från Moba.
Även JOAB som har lastväxlare och kranar är relativt nya för Load up North. Dessutom har man fått en ny säljare för Norrland, Bo Hjelm.
- Vi har inte varit så jättestarka i Norrbotten så därför känns det bra att vi haft flera bra intressenter redan från första dagen här, säger han.
Besöket hos Mats Ruona på Otrane är däremot välbekant. Hans företag har varit med på Load up North alla år utom det första och han tycker att mässan är bra för att träffa kunder. Däckkunderna finns inom hamn, stålverk, återvinning och gruvindustri där han gärna pratar regummering samt smidda fälgar.
- Jag brukar göra många bra affärer här, och får också ofta många specifika frågor om tekniska lösningar. Det är sånt jag gillar, säger Mats med ett leende.
Mässansvarige Bo Sandström är också belåten med Load up North 2018.
- Vi noterar ett publikrekord med strax över 7 000 besökare, samt 80 procent utställare som redan har bokat sig för nästa år i Umeå. Den siffran brukar ligga på 20-25, så jag är supernöjd, säger mässgeneralen.
 
 

Tidningar inom mediagruppen Swepress