• Missnöjda medlemmar svingade vilt efter avslöjanden om hur Transportbasen Lars Lindgren använt förbundets pengar. Sådan, oförtjänt, kritik drabbade bland andra Freddy Welle. Foto: Clas-Göran Sandblom

Welle fick "ta skit" för skriverier

Medan andra stöttar för att någon orkar kämpa

Svallvågorna efter det som ledde till Lars Lindgrens avgång sköljde även över andra fackliga företrädare. – Men de som för mest oväsen är sådana som inte är medlemmar, säger Freddy Welle, 63, från Göteborg.

Fred Welle anslöt sig till Transport redan 1968, inte många slår den noteringen. Han är förtroendevald sedan länge. För andra året ingår han i förbundets avtalsdelegation där han förhandlar om bättre löner för 30 000 chaufförer.

– Det som hänt är ingen höjdare så här mitt i avtalsförhandlingarna, säger han.

Reaktionerna som Welle mött ha varit blandade. Han har fått många kommentarer på Facebook, i telefon och när han träffar kollegor ute på jobb.

– Jag har fått mycket skit om att det sups på medlemmarnas bekostnad.

Det tycker han förstås är olustigt eftersom han inte har med saken att göra och han vill inte heller närmare kommentera affären.

Han har också fått många positiva tillrop från kollegor.

-– De stöttar för att vi orkar kämpa för bättre förhållanden.

Stormen blåste upp när förbundsordföranden Lars Lindgren hamnade i ett massmedialt fokus. Det blev offentligt att han skrivit på spritnotor för 75 000, att han lånat ut förbundets våning på Östermalm till sonen, gjort privata resor i Europa med sin tjänstebil och checkat in på lyxigas spa-anläggningar – i Luxenberg och Lübeck.

Prövade medlemmar

Det var tung läsning för medlemmar som oroas av osund konkurrens på grund av lönedumpning som hotar deras jobb.

Lindgren ångrade sig efter två dagar och sa att han vill bli vald på kongressen.

Fred Welle:

– Jag vill inte gå in på det eller kommentera beskyllningarna mot honom. Jag har mycket annat att tänka på och det handlar ändå om ett stort fackförbund med över 60 000 medlemmar.

Det fanns en oskriven policy. Men nu har förbundsstyrelsen har nu infört nolltolerans, satt på pränt att ingen alkohol ska serveras när Transportarbetareförbundet står för notan.

– Tre avdelningar drev frågan på den senaste kongressen. Om motionen gått igenom så hade vi sluppit den här historien, säger Freddy.

Transports avdelning i Göteborg, där han är ordförande för 1 700 åkerichaufförer, införde den regeln för tre år sedan.

– För oss är det en självklarhet att det inte ska drickas alkohol i sådana sammanhang, säger Freddy som själv är helnykterist.

Dagens lunch

Det fackliga uppdraget har medfört att han rört sig i de fina salongerna, även hos motståndarna, Svenskt Näringsliv som huserar på Blasieholmen. Några vräkiga middagar säger han sig inte ha varit med om.

– Vi nöjer oss med bricklunch och får bara betalt för förlorad arbetsförtjänst. Den tid som går åt för resorna till Stockholm ser jag som ideellt arbete.

Fred Welle säger att Lars Lindgren var en erkänt duktig förhandlare:

– Han har ju många år som utlandschaufför, han är kunnig och stod upp för det han sa. Hård i nyporna med bra argumentation. Lasse vågade ta skit och gav oss oss inspiration. Lars lärde mig mycket och har i det avseendet varit en förebild för mig.

Lars Lindgren ingick även i styrelsen för Europeiska transportarbetarefederationen, ETF, med 2,5 miljoner transportarbetare i 230 fackförbund.