• Jonas Odermalm, segmentsansvarig inom anläggning på Volvo Lastvagnar, menar att Volvo ATC, Automatic Traction Control, är ännu en smart lösning som förenklar och gör entreprenadkörningen säkrare.
  • Volvo Lastvagnar är första lastbilstillverkare i världen att erbjuda automatisk framhjulsdrift för anläggningslastbilar, liknande den som finns på många personbilar.
  • Det är produktionsstart av Volvo ATC, Automatic Traction Control, vecka 37.

Volvo ser till att inte tappa greppet

Automatisk aktivering av framhjulsdriften

Hur är det nu, man saknar inte kossan förrän båset är tomt. Det är ungefär som greppet, det finns inget man saknar lika mycket, som just greppet - när det försvunnit. Ofta går det väldigt snabbt. Och ofta förbannar man sig själv, att man lät det gå det där lilla, lilla för långt. Volvo Lastvagnar har en lösning på problemet med den kossan och det tomma båset, man har tagit tekniken till hjälp.

Det är precis som växellådorna på en lastbil – en skicklig förare kan framföra sitt fordon lika bra som tekniken och de automatiserade lådorna, nästan lika bra i alla fall. Men det är i teorin, i praktiken har vi alla våra svackor, vi glömmer och vi gör ett misstag – och det är just i de fallen tekniken är överlägsen.

När Volvo gör sin framhjulsdrift automatiserad är det just för att förebygga och förenkla. Volvos nya funktion ATC, Automatic Traction Control, aktiverar automatiskt drivningen på framhjulen om greppet försvinner på ett av drivhjulen. Och det sker blixtsnabbt, på cirka en halv sekund.

Systemet är begränsat till att kopplas in per automatik i hastigheter under 50 km/h.

Korta stunder

Volvo blir därmed först i världen med att automatisera den här funktionen. Själv funktionen med framhjulsdrift finns och har funnits sedan tidigare – men det har krävts att föraren fattat ett beslut och aktiverat framhjulsdriften. I bästa fall har det skett innan greppet har förlorats, som en förebyggande insats, i näst bästa fallet har föraren kunnat stanna fordonet blixtsnabbt, aktiverat framhjulsdriften och tagit sig ifrån platsen.

I sämsta platsen har allt gått så fort att hjälp har måst tillkallas för att dra fordonet loss.

-Jonas Odermalm, segmentsansvarig inom anläggning på Volvo Lastvagnar, säger att många förare är så erfarna att de klarat av att aktivera framhjulsdriften i god tid.

- Men det är så att framhjulsdriften inte behövs under några längre stunder och Volvo Automatic Traction Control aktiverar framhjulsdriften i farten och endast de korta stunder den verkligen behövs.

Utan begränsningar

Volvo Automatic Traction Control blir nu standard på Volvo FMX med drivande framaxel. Det är en teknik som redan använts en tid på Volco CE, Construction Equipment, i deras midjestyrda dumprar. Sedan 2006 på A25D-A30D, sedan 2009 på A35E-A40E, samt från 2011 på A25F, A30F, A35F och A40F.

-Säljstarten är vecka 25 och produktionsstart vecka 37, säger Jonas Odermalm, till Åkeri & Transport. Tekniken är dessutom så utformad att föraren kan ”tvinga fram” framhjulsdrift även när inte bakhjulen spinner till. Det kan vara bra vid vissa körningsuppdrag.

Jonas Odermalm säger till vår tidning att tekniken är så pass driftsäker att det inte finns några ytterligare begränsningar vad gäller max fordonsvikt etcetera, jämfört med restriktioner på dagens FMX med driven framaxel.

-Det innebär att beroende på körförhållande och specifikation av till exempel motor, växellåda och bakaxelutväxling, så klarar vi tåg vikter upp till 100 ton. Kraften fördelas mellan framhjulen via en differential på som sätt som idag.

Lägre förbrukning

Lösningen består av en mjukvara kopplad till hjulhastighetssensorerna som känner av och styr hjulens drivning. När ett bakhjul börjar slira förflyttas kraft automatiskt till framhjulen utan att lastbilen tappar kraft eller fart.

En klokoppling aktiverar framhjulsdrivningen på endast en halv sekund. Kopplingen är lättare och har färre rörliga delar än en traditionell lösning med permanent framhjulsdrift. Skulle föraren hamna på ett extra svårforcerat underlag, finns möjligt att manuellt låsa övriga differentialer fram och bak.

Föraren undviker också den extra förbrukning av bränsle och slitage på drivlina och däck som en konstant inkoppling av allhjulsdriften innebär. Automatic Traction Control ser till att den optimala drivkombinationen alltid är aktiverad och tar bort beslutet från föraren.

Eftersom det krävs en uppdatering av transferlådan och klo-koppling, enligt beskrivningen ovan, så går det ej att eftermontera ATC.