• I-Shift DC kan beställas till Volvo FH från och med senare delen av 2014 och merkostnaden i förhållande till en konventionell I-Shift blir cirka 40 000 kronor.
  • Volvos tekniker har byggt vidare på den redan erkända tekniken i I-Shift och skapat en dubbelkopplingslåda med enastående funktioner. Resultatet blir förbättrade köregenskaper och komfort, samt framför allt möjlighet till ”äkta powershift”. Designen och bygger endast 120 mm extra i längdled.
  • Volvos tekniker har byggt vidare på den redan erkända tekniken i I-Shift och skapat en dubbelkopplingslåda med enastående funktioner. Resultatet blir förbättrade köregenskaper och komfort, samt framför allt möjlighet till ”äkta powershift”. Designen och bygger endast 120 mm extra i längdled.

Volvo I-Torque är lagd i malpåse

...men flera får istället chansen att köra I-Shift med dubbelkoppling

Både ris och ros. Så här är det, de lastbilsköpare som går och väntar på att få lägga en order på Volvo FH-seriens sedan länge väntade stjärnskott, en Volvo FH 460 I-Torque med 13-liters compound motor, common rail insprutningsteknik och dubbelkopplingslåda – kommer att bli våldsamt besvikna. I-Torque projektet är nämligen bortplockad från produktionsplanen, och istället lagt i malpåse.

Den goda nyheten däremot, är att den del av I-Torques drivlina, som handlar om den automatiska växellådan I-Shift 2, med dubbelkopplingsteknologi – nu kommer att kunna levereras i kombination med den fina D13 Euro6 motorn, med effektstegen 460 hästar, 500 och 540 hästar.

Detta ger långt flera kunder möjlighet att stifta bekantskap med denna nya och helt enastående teknik, som I-Shift Dual Clutch medför körning av tunga lastbilar.

Själva namnet I-Torque använder sig inte Volvo Lastvagnar av längre, men om det i sin tur innebär att D13-motorens aviserade ombyggnation till Common rail teknik, som redan skett med D11 och D16-motorerna, läggs på is – det vet vi inte i skrivande stund. Under tiden kör D13.motorerna vidare med den beprövade EUI-insprutningstekniken.

Men nu handlar det alltså om Dual Clutch i kombination med I-Shift. Systemet känns bäst igen från Volkswagen och deras DSG-låda som använts i många år och på en allt bredare modellflora. Men hjälp av två parallellt fungerande kopplingar, skapas helt nya möjligheter för den 12-växlade lådan.

Det innebär i klartext att I-Shift DC faktiskt kan ha två växlar i ingrepp samtidigt, varefter lådan och framför allt kopplingssystemet automatiskt styr ”efterfrågan av kraft och tillgång till effekt”. Fördelen med detta är helt uppenbar, växelskiften kan ske helt utan avbrott i dragkraften – vilket innebär att funktionen blir en form av ”Powershift”.

Detta är en mycket stor fördel främst vid tunga kombinationer och vid körning med låga varvtal, kombinerat med hög bakaxelutväxling. Att det får betydelse vid val av motorstorlek och bakaxelutväxling, och därmed förbruknings- och utsläppssiffror, är helt uppenbart.

Och Volvo är först i världen att presentera en sådan teknik till tunga fordon. Hittills har Fuso Canter varit största fordon med en liknande teknik.

Nytänkande

-Nya I-Shift DC med dubbelkoppling är inspirerad av teknik och tänkande från motorsporten och sätter helt enkelt ny standard för köregenskaper. Det är första gången, denna typ av växellådsteknologi används i de tyngsta lastbilarna. En rent magisk känsla att ha dragkraft exakt hela tiden, säger Björn Lyngsjö till Åkeri & Transport, projektledare för I-Shift DC.

-Det går naturligtvis att skifta växel mycket snabbare. Kopplingarna fungerar parallellt, så det är alltid en växel i dragläge. Växelskiftena sker på bråkdelar av en sekund, fortsätter han.

--När du startar fordonet på ettan med hjälp av den ena kopplingen, så är växel nummer två redan förvald på den andra, sedan flyter det bara på.

-Såväl köregenskaperna förbättras radikalt, som komforten. Designen är mycket kompakt och arrangemanget kräver endast 120 mm extra i längdled. Även bortsett från att tekniken ger möjlighet till val av mindre motorer, så medför det ingen extra förbrukning i själva växellådan, förklarar Astrid Drewsen, produktansvarig drivlinor.

-När detta nyskapande system kombineras med den kraftigaste Volvomotorn i D13-serien och Euro6, har man verkligen en mycket effektiv drivlina, fortsätter Astrid Drewsen. Redan vid låga varvtal levererar den motorn 2 600 Nm moment, och detta kommer nu att överföras till drivhjulen, utan något som helst avbrott och i alla situationer.

-Förutom andra goda effekter för föraren så märker han eller hon en avsevärd förbättring inte minst i samband med rödljuskörning, eller i rondeller. Chauffören kommer snabbare upp i fart, och kan enklare hålla en jämn hastighet hela vägen, även om det är backigt och besvärligt, fyller Björn Lyngsjö i.

Besvärlig terräng

-Ja, chauffören kan slappna av på ett helt annat sätt, säger Astrid Drewsen. Exempelvis minskar risken för att förlora väggreppet, eftersom det blir en jämnare och mer konstant dragkraft på drivande hjul.

Ett självklart användningsområde är körning med omtåligt gods, eller flytande gods, som djurtransporter eller tankbilskörning. De omärkliga växelskiftena gör att lasten påverkas i mindre omfattning. Samma sak med timmerbilskörning, där det mycket ofta kan vara besvärliga mark- och greppförhållanden.

Alla skiften i växellådan sker helt utan avbrott, med undantag av rangeskiftet, alltså från sexan till sjuan, eller omvänt från sjuan till sexan.

Volvo I-Shift DC kommer att finnas tillgänglig i slutet av innevarande år och mer kostnaden i förhållande till en konventionell I-Shift är omkring 40 000 kronor.