• Volvo FM 450 Globetrotter i bredden 2,5 meter. Motor D11K på 10,8 liter. Effekt 450 hk och vridmoment 2150 Nm. Växellåda Volvo I-Shift med 12 steg.
  • Motorlådan når 50 cm upp i hytten och det ger en något trång känsla. I gengäld är inredningen genomtänkt och det kompenserar i stor utsträckningen den saknade rymden.
  • Frontrutan på FM håller fortfarande 14 graders lutning och det inskränker utrymmet i överskåpen. Efter att man tagit bort det mittersta skåpet kan man dock nu stå upp och klä om.
  • Den lilla öppningen till det utvändiga förvaringsutrymmet har inte förändrats.
  • Motorlådan är så hög att underkojen vilar direkt på den och det ger ingen plats till ett kylskåp. I gengäld kan det levereras ett kylskåp på 26 liter som placeras på annan plats.

Volvo FM 450 Globetrotter

Om man analyserar poängställningen bara för Volvo FM Globetrotter-hytten ser man att den hamnar på näst sista plats. Det är man verkligen inte van vid att se från Volvo Lastvagnar, i några jämförande tester alls.

Den nya FH-hytten är trots detta ett klart bevis på att Volvo grundläggande vet hur man bygger en modern förarhytt.

I samband med den stora modellförnyelsen år 2012 förbigicks emellertid FM-hytten och den har uppdaterats bara på några oväsentliga punkter. Till exempel rätades inte frontrutan upp till en mer upprättstående position och denna grundläggande ”missen” förföljer nu FM—hytten, och speciellt FM Globetrotter.

Jag har aldrig lyckats få en förklaring till varför FM fortfarande skall dra runt med den 14 graders vinklade frontrutan, men det handlar förmodligen om en kostnadsfråga.

Fina poäng

Under de övriga poänggivande kategorierna klarade sig Volvo genast mycket bättre och som rättar till slutresultatet något. Bland annat blir VDS-styrningen och I-Shift växellådan uppmärksammade liksom de många möjligheterna till säkerhetsutrustningen, som gav fina poäng.

Motormässigt är Volvo FM och Renault T utrustade med samma motor från Volvo PowerTrain, nu GTT - Group Trucks Technology. Det är en 10,8 liters motor som är ombyggd till Common Rail insprutning. Volvo och Renault programmerar dock själva sina motorer var för sig och därför har Volvo valt en lite högre effekt på 450 hästar. Men motorerna är annars helt lika.