• Volvo FL 5L 12t 4x2 med 4-cylindrig motor. Utrustad med termoflak och 2 tons lyft. Med 17,5” hjul ger det en mycket bekväm instegshöjd men samtidigt en låg nyttolast.
  • Den 4-cylindriga motorn byggs på en Volvo Group fabrik i Indien, men färdigställes i Lyon. Den har både kyld EGR och SCR-katalysator med AdBlue insprutning.
  • AdBlue tanken är på endast 32 liter och Kenneth Pedersen har inte har ännu inte hittat den riktiga tankningsrytmen.
  • På dagens tur var den beskedliga nyttolasten tillräcklig.
  • Snabb avlastning för vidare färd.
  • Med 4700 mm axelavstånd handlar det om en harmonisk distributionsbil.
  • Förarhyttens bredd är 2,1 meter och då speglarna är helt ute och täcker den 2,5 meter breda hytten ger det bra utrymme för sikt mellan A-stolpe och spegelram.
  • Kenneth Pedersen sätter stort värde på de fina instigningsförhållandena.
  • De jämna motorkurvorna som sträcker sig över 1400 v/min indikerar att D5K-motorn är mycket smidig.
  • Den lågt placerade sidorutan i höger dörr bidrar värdefullt till sikten mot den blinda vinkeln.
  • Med 17,5” hjul är instegshöjden under 1 meter.

Volvo FL med sina fyra cylindrar övertygar

Mer effektiv motor ger högre avgastemp

Volvo Lastvagnar har länge varit förhållandevis återhållsamt med att rekommendera valet av 4-cylindrig motor till FL-serien. Kanske är det familjemedlemmen Renault Trucks som har övertygat Volvo, om en ändring därvidlag.

Åkeri & Transports testbil är hämtad från den lättare delen av totalviktsskalan, nämligen storleksklassen 12 ton, som lite skämtsamt kan kallas ”Mautkiller”.

De flesta av våra testkörningar genomförs normalt med mycket tyngre fordon, men med jämna mellanrum täcker vi också de lättare distributionsbilarna och denna Volvo FL 5 har just nu återlanserats - och då med lite högre totalvikt på 14 och 16 ton.

Vi hade uttryckt önskemål om att testa en FL med förhöjd totalvikt och 4-cylindrig motor, men den kombinationen är så ny att det inte lät sig genomföras direkt. I stället valde vi att säga ja tack till att följa med en såld Volvo FL 5L 12 ton på ett litet uppdrag, där ett antal pallar med grönsaker skulle levereras.

Den aktuella lastbilen var såld av Volvo Truck Center i Taastrup till åkeriägare Henrik Arnoldi, Valby, och

Leveransen omfattade också en 6,2 meter lång Igloocar kylvagn med temperaturreglering samt en 2.000 kg Zepro-lyft. Med liten motor (D5K), små hjul (17,5”) och en totalvikt på 12.000 kg, återstår endast 4.100 kg för nyttolast. Inte mycket, men då kunderna för det mesta finns inom samma bransch, räcker det som regel.

De tyngre FL-modellerna har hittills drivits av den större 6-cylindriga motorn på 7,7 liter men återkopplingar från marknaden har övertygat Volvo om att den 4-cylindriga motorn på 5,1 liter klarar mer än väntat.

Den motsvarar våra förväntningar mycket bra och det är säkert samma uppgifter man har fått från Renault, där samma motor används i den nya D-serien, tidigare i Midlum. Då hette motorn DXi 5, och var byggd på bas av en 4-cylindrig motor från Deutz, som i Renault-versionen hade 220 Euro 5 hästkrafter.

Denna 4-cylindriga motor ville dock Volvo helt enkelt inte använda i sitt parallella lastbilsprogram. Vid bytet till Euro 6 skedde något.

Volvo PowerTrain, nu GTT – Group Trucks Technology, hade inlett ett samarbete med Nissan Diesel, också det ett Volvo Group-företag, för att utveckla en avlösare för Deutz-motorerna. Det har nu resulterat i en ny 4-cylindrig 5,1 liters och en 6-cylindrig 7,7 liters Euro 6 dieselmotor som redan har fått full täckning hos både Renault och Volvo.

Att Volvo också har tagit 5,1-litersmotorn till sig är förvånande eftersom Volvo fram till nu inte velat röra vid en 4-cylindrig motor. Tidigare, på 1980-talet, minns vi annars Volvo F 408 – det var modellen med den ”förskräckliga” Perkinsmotorn. Då låg viktklassen för Volvos lättaste lastbilar på 7,5 ton och därför var det nödvändigt med en lätt 4-cylindrig motor.

I början av 2000-talet tog Volvo bort allt under 11 tons totalvikt ur programmet och den lättaste lastbilen var nu en Volvo FL på 11 tons totalvikt, med en 6-cylindrig motor på 6 liter.

Och sedan dess har Volvo FL kört med en lite för tung 6-cylindrig motor.

Trenden är ”Downsizing”

Volvo för hade med andra ord 15 år gamla dåliga erfarenheter som grund för sin inställning. Men det har skett mycket i lastbilsbranschen och i viktklassen kring 12 ton erbjuder nu alla Volvos konkurrenter kunderna att välja mellan 4 eller 6 cylindrar.

Från och med Euro 6 kom detta också att gälla för några av Volvos 12-tons lastbilar som nu kan levereras med 4 eller 6 cylindrar.

Som bekant innebär Euro 6-reglerna att dieselmotorerna skall vara försedda med ett ”självrensande” partikelfilter vilket betyder att motorns utsläpp skall hålla en så hög temperatur att den själv löpande kan förbränna de uppsamlade partiklarna. Men då hög avgastemperatur inte är kännetecknande för lätta lastbilar i stadsdistribution måste den åstadkommas på mer eller mindre konstgjord väg,  för att få upp temperaturen.

Det är enklare att få upp tempen på en hårdare belastad 4-cylindrig motor, än en motor med 6 cylindrar. Genom att använda en motor med 4 cylindrar i stället för 6, minskar dessutom Volvo omkring 200 kg av egenvikten och detta medför direkt en högre nyttolast.

Något som vår testbil i hög grad kunde ha användning för. Även om den redan har den 4-cylindriga motorn är nyttolasten bara på 4.100 kg, med termovagn och 2 tons lyft, och för att ändra detta markant är det nödvändigt att totalvikten höjs till t.ex. 16 ton.

Därför har nu Volvo öppnat för att kombinera FL-modeller med 14 eller 16 tons totalvikt med en 4-cylindrig motor, och då pratar vi helt plötsligt om en nyttolast på omkring 8.000 kg. Fortfarande med en 4-cylindrig motor på 240 hk.

Det motsvarar en motorkraft på 15 hk/ton och för stadskörning är det i det närmaste oslagbart.

Nu ska man ju inte bara välja den höga totalvikten om man inte har användning för den extra nyttolasten – allting har ju sitt pris. Och priset är att det då skall monteras däck med större kapacitet (19,5”) och det förstör i någon grad den extremt låga instegshöjden som jag beräknade vara under en meter.

Under alla omständigheter anser jag att det är rätt att välja D5-motorn. Den har en skön och vibrationsfri motorgång. Också till den grad att då jag frågade den ordinarie chauffören, Kenneth Pedersen om motorn hade 4 eller 6 cylindrar, svarade han att det hade han faktiskt inte funderat närmare över. Det säger lite om motorns jämna gång.

Automatväxeln

Kenneth Pedersen har kört sin Volvo FL i nästan ett år och har lärt sig att uppskatta den fina instigningen, de fina säkerhetsdetaljerna och inte minst den automatiska växellådan, I-Sync.

Inte att förväxla med I-shift, som är Volvos egen 12-stegs automatiska växellåda till de lite större modellerna. I-Sync levereras av ZF och grunden är den 6-stegs AS-Tronic Lite, som Volvo själv har anpassat till programmet för såväl 4 som 6 cylindrar. Det gläder sig Kenneth över varje dag, och förutom att det är mycket behagligt så anser han också att det höjer säkerheten.

I tät trafik kan han nu koncentrera sig på medtrafikanterna genom rutorna, via speglarna och cyklistkameran. Också säkerhetsrutan nederst i höger dörr, uppskattar han mycket.

Förarhyttens bredd är 2,1 meter och då speglarna är helt utfällda och täcker den 2,5 meter breda hytten, ger det plats för bra sikt mellan A-stolpe och spegelramen. Hytten är storlek medium med en längd på 2,0 meter och ger ändå plats till en koj på 780 mm.

- Den är helt perfekt, säger Kenneth, den används ofta när vilotiden infaller.

Som säkert bekant är Volvo FL mycket nära en identisk kopia av en Renault D, tidigare Midlum, och man kan enligt min åsikt, inte genomföra en test av den ena modellen utan att dra några få paralleller till den andra:

”Är de nu identiska och är de lika bra?”

På detta kan jag svara:

”Ja, de är identiska, och de är nästan lika bra!”

Den enda skillnaden, förutom de rent optiska med en liten annan design, är att Volvo-hytten har en lite starkare struktur i hyttskelettet. De extra förstärkningarna väger omkring 100 kg som nyttolasten alltså reduceras med.

Det upplyste man om på hyttfabriken i Blainville, Nordfrankrike, då pressen visades den ytterst moderna fabriken. Förutom att bygga hytter till Renault och Volvo byggs samma hytter också till DAF LF.

Volvo-hytten byggs efter svenska säkerhetskrav, och det betyder att chauffören har större säkerhet, om det skulle ske en stor olycka. Det starkare hyttskelettet kan säkert också ge hela hytten en behagligare ljudnivå – något som jag själv inbillar mig att jag kan höra.

Prisskillnad

När två lastbilar är så lika som i det här fallet – alltså Renault D och Volvo FL – kommer genast frågan om det är skillnad i priset?

Även om båda byggs av Volvo Group, marknadsförs de genom var sin kanal och därmed anger varje märke sin egen prisstrategi. Det skulle väl inte vara konstigt att uppfatta Volvo som det dyra lyxmärket – och Renault som det ekonomiska rabattmärket, och den teorin vill vi gärna kontrollera.

Att jämföra lastbilspriser är alltid ett mycket delikat ämne eftersom det inte finns två lastbilar som rakt igenom har samma specifikationer. Men trots det motsvarar Volvo FL testbil i det här fallet nästan 100 procent till Renaults motsvarande standard distributionsbil, så en prisjämförelse kan enligt vår mening, bli rättvis och acceptabel.

Volvo ville dock inte medverka till detta och avstod från att upplysa om konkreta priser vilket innebär att potentiella kunder själva måste kontakta de två märkenas oberoende säljkanaler. Vi har en aning om att Volvo FL är inte så lite dyrare än den motsvarande Renault D.

Tekniska data:

Märke Volvo FL 5L

Typ 12t 4x2

Axeltryck Fram: 5500 kg, bak: 8500 kg

Axelavstånd 4700 mm

Avfjädring Fram: parabel, bak: luftbälgar

Bromsar Skivor EBS Medium

Däckutrustning 245/70R 17,5

Totalvikt 11.9095 kg

Chassie egenvikt inkl. påbyggnad 7.895 kg

Nyttolast 4.100 kg

Motortyp D5K 240 Euro 6

Effekt 240 hk

Moment 900 Nm

Växellåda    ZF 6-steg I-Sync

Bakaxel    Rss0819A – 3,58:1

Förarhytt    Medium, bredd 2,1 m, längd 2 m

Uppbyggnad    Iclocar kylvagn och 2 tons lyft