• Hans Tuvemark, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige, ser optimistisk på framtiden för transportbilarna.

Volkswagens inleder storslagen femårsplan

Somliga har vissa planer inför framtiden. Andra har stora planer. Volkswagen har gigantiska planer. Hisnande 85,6 miljarder euro ska satsas på helt nya transportbilar, nya fabriker och nya produktionskapaciteter. - Det känns verkligen jättespännande. Och nya Caddy som vi visar nu, är startskottet, säger Hans Tuvemark, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige.

Det är verkligen mungiporna uppåt hos Volkswagen för närvarande. Såväl hos Volkswagen globalt som hos VW Transportbilar i Sverige.

-Ja, verkligen, december var en bra månad, bästa någonsin faktiskt om vi exempelvis ser till antalet sålda Caddy, vår absoluta storsäljare. Vi levererade över 800 VW Caddy och hade vi haft ytterligare 300 bilar på gården så hade vi sålt dem också.

Så det är med andra ord inte det som är orsaken till att Volkswagen nu väljer att på två år byta ut hela sitt transportbilsprogram, utan det är som en investering för en fortsatt stark försäljning.

Hela denna framtidsprocess inledes med en ny version av Volkswagen Caddy, den minsta transportbilen och en jättesuccé för Volkswagen såväl i Sverige som internationellt. I Sverige säljs den som lätt lastbil till 80-85 procent, alltså med helt plåtklätt skåp, medan förhållandet är tvärtom på många andra marknader – där är det som rymlig personbil, med bra förvaringsutrymme, stora glasytor och många sittplatser, somd en attraherar.

-Den kommer fortsatt att finnas kvar i alla sina versioner med hela skåp, glasade skåp, som lastbil eller som rymlig personbil. Men i övrigt är det i många stycken en helt ny bil.

Det handlar om den fjärde generationen av Volkswagen Caddy. Trots att generation tre inte visar några tecken på att mattas, vad gäller intresse från kunderna, så är det viktigt för Volkswagen att hela tiden datera upp produkterna och presentera nyheter som ligger i tiden.

-Ja, om inte annat, så känner vi ju helt klart den ökande konkurrensen bland transportbilsmärkena. Många av våra kollegor har under den senaste tiden presenteras nya bilmodeller och starkare organisationer inte minst i Sverige – men det välkomnar vi, det är bra för hela branschen och det sporrar vår organisation inom Volkswagen.

Globalt sett inleder Volkswagen en fantastisk investeringsperiod som i första hand ska vara i fem år. Det handlar om 85,6 miljarder euro, där cirka 25 miljarder euro går till ökade produktionskapaciteter – och resten satsas på en heltäckande produktutveckling. Hela modellfloran ska redan inom två år vara uppdaterade med fräscha och konkurrenskraftiga modeller. Det hela startar med Caddy nu, och fortsätter inom något år med T5 Transporter och fortsätter sedan med Crafter.

Parallellt byggs den stora Caddy- och Transporterfabriken i polska Poznan om för att möjliggöra en betydligt ökad produktion. Och parallellt byggs en helt ny jättefabriken i Wresnia, där fjärde generationen av Crafter ska byggas från och med 2016.

Den nya fabriken i Wresnia, strax utanför Volkswagen Werk i Poznan, kan vara den sista stora bilfabrik som byggs i Europa inom överskådlig tid.

-Polen sjuder av optimism och en bra ekonomisk utveckling. Därför har Volkswagens engagemang här blivit succéartade, säger Hans Tuvemark. Och det handlar ju trots allt om den största enskilda ekonomin i centraleuropa.