• Volkswagen Transporter Skåp 2,0 TDI, 180 hk, DSG och 4Motion. Det är en bil med totalvikt på 2 800 kilo och den rymmer en hel del material, vilket uppskattas inte minst av hantverkare. Extra värdefullt är det ju att kunna ta sig fram till arbetsplatsen på ett bra sätt. Pris i detta utförande cirka 400 000 kronor plus moms.
  • Det krävs en speciell teknik att köra fyrhjulsdriven bil med kontrollerad sladd, det gäller att ”vicka ut” bakänden och sedan hålla den kvar. men å andra sidan finns ingen anledning, körningen blir både snabbare och säkrare utan någon sladd alls.
  • Ett vintrigt Åre i februari, en miljö där en furhjulsdriven bil som Volkswagen Transporter 4Motion är helt perfekt.
  • Hans Turemark, märkeschef, Volkswagen Transportbilar, fotograferad vid en VW Caddy, en bil där så många som var tredje köpare väljer 4Motion.

Volkswagen Transporter 4Motion - perfekt i vintrigt landskap

Två- eller fyrhjulsdrift... större skillnad än man kan tro

Även om vintern inte går till historien som den kallaste eller mest snörika, så fanns det i februari nog med snö och is och backar och fjäll och glögg, för att testa fyrhjulsdriftens fördelar. Var? I Åre förstås. Med vad? Med Volkswagen 4Motion förstås.

Uppdraget var lika slirigt som enkelt; kör först en vanlig svensssonbil och känn på underlaget, kör sedan en Volkswagen 4Motion. Och sen - jämför!

Ja, det krävs ju inte någon raketforskningskapacitet eller självklar VTI-pedagogik för att förstå att det skulle halka i det första fallet och halka mindre i det andra.

Hela tiden

Så långt allt väl, men att det skulle skilja så mycket, det var i alla fall en stor överraskning för mig, och då kör jag ändå diverse fordon från en meter och upp till 25 på de flesta underlag som finns.

Först körde jag för jämförelsens skull en Volkswagen Transporter skåp med konventionell drift. Det var bra däcksutrustning och rikligt med dubb, men Åreskutor och andra branta kullar ställde ändå till en hel del trassel.

Därefter var det dags att ta plats i en Volkswagen Transporter Skåp 2,0 TDI med 180 hästar under den korta huven, den förträffliga mjukväxlade automaten DSG och så 4Motion då.

Ja, jag vet, att man ska ta det försiktigt och att bromsverkan inte påverkas alls av hur många hjul som driver framåt – men ändå, skillnaden är frapperande och det trevligaste av allt är att 4Motion hjälper till exakt hela tiden, inte bara när det halkar till i nån Stenmarkskurva.

Fördelar kraften

Det är på rak landsväg, med snö- och issträngar, rikligt med spårbildning och omväxlande grus, asfalt, is – som 4Motion gör mest nytta.

Ja, det är mestadels i den vardagliga körningen som systemet kommer mest till sin rätt. Körstabiliteten förbättras markant och olika faktorer som de ovan nämnda, eller sidovind, doserade vägar och liknande, känns visserligen, men känns inte alls lika osäkert.

Systemet av modell Haldex är byggt med en differential mellan fram- och bakaxlar som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxel. Om de bägge axlarna har olika rotationshastighet, som till exempel när ett hjulpar slirar, eller till och med enskilda hjul, så omfördelas kvickare än snabbt drivkraften till de hjul som har mest grepp.

Systemet påverkas inte av oljans viskositet, det är helt hastighetsoberoende och istället regleras dragkraften med hjälp av ett trycksatt system som justeras med hjälp av ventiler vid kopplingslamellerna.

Ökad efterfrågan

Normalt är det mest framhjulen som driver, men kraften kan fördelas till 100 procent. Nackdelen är att systemet drar en aning mer bränsle, och skillnaden kan vara upp emot en deciliter per mil. Men fördelarna inte minst säkerhetsmässigt är så mycket större. Mervikten för systemet är cirka 130 kilo och extrakostnaden är mellan 15 000 och 20 000 kronor.

På den testade Volkswagen Transport, som Åkeri & Transport körde, gör kombinationen med DSG att den ökade bränsleförbrukningen minskar. Den testade bilen har en förbrukning på cirka 0,9 vid blandad körning.

På Volkswagen Transportbilar berättar nybakade märkeschefen Hans Turemark att så mycket som 30 procent av alla levererade Volkswagen Caddy är utrustade med 4Motion.

- Ytterligare marknadsinsatser gör att målsättningen är att nå upp till hälften av alla sålda Caddy och i en första vända 40 procent. Vi ser en stor fördel för 4Motion inte minst i Sverige och märker en ständigt ökad efterfrågan.