• - Vi ska använda krisen som en turboladdare för förändring, lovade Claes Jerveland, vd i Volkswagen Group Sverige.

Volkswagen på offensiven efter tufft stålbad

Storsatsningar i återförsäljarledet, stark försäljning och en fortsatt offensiv i utvecklingen av nya bilmodeller. Därtill en kulturförändring, där kvantitet tonas ned till förmån för mer mjuka värden. Det var den bild som Claes Jerveland, vd i Volkswagen Group Sverige förmedlade vid en pressträff nyligen.

Claes Jerveland gjorde ingen hemlighet av att Volkswagen har genomgått ett gigantiskt stålbad sedan det avslöjats att företaget manipulerat med mjukvaran för avgastester. Han beskrev det som en av de största företagskriserna någonsin. Men så handlar det också om världens största företag.

I skandalens kölvatten fortsätter Volkswagen arbetet med att hitta tekniska lösningar, utreda vad som gick snett, arbeta med företagskulturen och se vad som ska göras annorlunda i framtiden.

– Det här året har börjat bra. Vi säljer många bilar och gör det med bra lönsamhet, konstaterade Claes Jerveland.

Stark orderingång

Samtidigt som krisen satt djupa spår har den blivit en motor för positivt förändringsarbete.

– Det har hänt mer i företaget bara under det senaste året än de tio åren dessförinnan, fortsatte Claes.

Den starka orderingången kan bland annat tillskrivas Amarok, som nu försetts med V6-motor. Intresset för eldrift växer sig allt starkare och i det sammanhanget har Passat Hybrid blivit en volymmodell.

– Vi vill vara en ledande aktör när det gäller eldrift och satsar därför på egen batteritillverkning, berättade Claes Jerveland.