• Volkswagen Crafter i skåputförande. Försedd med 2,0 liters 145 hästars motor och åttaväxlad automatisk manuell låda. Foto: Alf Wesik
  • Lasthöjden är 100 mm lägre än tidigare VW Crafter. I övrigt är maxmåtten större än tidigare. Från Volkswagens sida har volym prioriterats, även om lastvikten också är av största vikt...
  • Bilen kan beställas med vanliga bakdörrar, överhängd dörr, och sidoskjutdörrar på en eller två sidor. De kan vara glasade eller oglasade.
  • Förarplatsen håller sedvanlig hög standard. media och uppkopplingsalternativen är som sig bör i en modern bil, av bästa kvalitet.
  • Som tillval kan en stol av typen ergoComfort väljas. Det är en luftstol med möjlighet till viktjustering, och dessutom justerbar när det gäller sittplan som ryggstöd, som nackstöd, i alla tänkbara ledder, för att passa även den minst standardiserade föraren.
  • Spegelarrangemanget är modernt, det vill säga av bästa snitt, och i samma klass som på de bästa tunga lastbilarna.
  • De nya frontlyktorna är av LED-typ och dessutom försedda med kurvljus som följer förarens rattrörelser i låga farter.
  • På denna bild ser tydligt släktskapet med några andra bilar av samma tillverkare, se reklamen i bakgrunden.
  • Bilutveckling i ett nötskal. Längst bort Volkswagen LT1 och med 1975, LT2 från och med 1996, Crafter från och med 2006 och närmast kameran Nya Crafter från och med 2016.

Volkswagen har ingen separationsångest för nya Crafter

Last väger tungt, stor volym större

Knappast någon separationsångest här, minsann. Volkswagen gör ingen hemlighet av att man ser enbart fördelar med att ha brutit med den gamla samarbetspartnern Mercedes i den största transportbilsklassen. – Det känns onekligen väldigt bra, säger Dr Harald Ludaneck, och tekniskt ansvarig för Volkswagen Commercial Vehicles. Vi har en ny fabrik i Polen där nya Crafter tillverkas och identitetsmässigt är nya Crafter mer vi, alltså mer Volkswagen.

Redan första uppsynen känns familjär, släktskapet med övriga modeller på såväl personbilssidan som transportbilssidan känns igen i fronten och grillen, och de nya liggande och mycket exklusiva frontlyktorna. Det rådde delade meningar om huruvida de tidigare mer lodräta ljusen verkligen var jättesnygga eller jättefula, vi kan säga en aning diplomatiskt att de nya horisontella varianterna är bra mycket snyggare.

Samarbete med kunder

Tätt, tätt bakom den nya grillen ligger företagets tvåliters allroundmotor och ruvar. Den finns tillgänglig i många av koncernens modeller, och är mer beprövad än ny. I nya Volkswagen Crafter finns den att tillgå i versioner från 100 hästar och upp till 175 hästar.

– Aldrig tidigare har vi haft bättre förutsättningar än nu, fortsätter Harald Ludaneck att berätta för vår tidning. Vi har lyckats nå väldigt långt i detta utvecklingssteg bland annat genom att på ett väldigt tidigt stadium involvera våra användare, våra kunder, i utvecklingsprocessen.

Detta innebär att de tillfrågats till och med innan pennorna började dansa över ritborden, eller skärmarna. Det innebär att användarna inte tillfrågats vad de tycker om färdiga lösningar, utan snarare om vad de vill ha för lösningar i framtiden.

– Ja, detta är ett helt nytt sätt att arbeta, och vi är oerhört nöjda med utfallet, säger Harald Ludaneck.

Hög målsättning

En önskelista kan vara mycket lång. Och den kan vara mycket dyr. Och den kan i viss mån gå stick i stäv med Volkswagens grundkrav, nämligen konkurrenskraftigt inköpspris för bilen och en väldigt bra TCO. Total cost of ownership.

– Det är självklart en balansgång, men tack vare den viktiga inputen har vi haft lättare att göra avvägningar. Det visar sig att kvalitet lönar sig i längden och det ska också räknas med i den totala driftkostnaden över tid.

Precis som det inte hålls hemligt att Volkswagen trivs bättre på helt egna ben, så är det ingen hemlighet att tillverkaren siktar på många nya marknadsandelar. Tillverkningsmässigt siktar Volkswagen på 85 000 tillverkade enheter i förhållande till förväntade 50 500 fordon innevarande år.

Volkswagen Crafter har varit en långvarig bästsäljare hos företaget. Den första generationen under namnet LT1 kom 1975, LT 2 kom 1996, Crafter kom 2006 och den nya Crafter introduceras nu 2016. Nya VW Crafter kommer att finnas tillgänglig i handlarnas datorer inom kort.

Stor volym

– Ett annat nytt sätt att tänka är volymmässigt, och då tänker jag inte på försäljningsvolym, utan lastvolym. Tidigare har vi fokuserat väldigt mycket på att få en så hög lastvikt som möjligt, men nu ser vi lika mycket till lastvolymen, eller kanske mer.

Lasthöjden är som max 2196 mm. Det är LED-belysning i lastutrymmet. Lasthöjden har sänkts med 100 mm. Skjutdörrens öppning är en dryg lastpall, eller 1 311 mm.

För att uppnå stor lastvolym gäller det att ha kvadratiska raka linjer, snarare än böljande mjuka. Men trots ett sedvanligt väldigt kartongliknande yttre så har Volkswagens tekniker lyckats åstadkomma marknadens lägsta luftmotstånd i klassen, nämligen 0,33 cW.

Volkswagen Crafter kan väljas med antingen en sexväxlad manuell låda, eller en åttaväxlad automat. Den kan väljas, lite beroende på motoralternativ och karosstorlek, med bakhjulsdrift, framhjulsdrift, eller fyrhjulsdrift.

Den är inte lika välutrustad som Iveco, som provas på annan plats i denna tidning, när det gäller differentialalternativ, men fyrhjulsdriften i VW:s version är ändå en mycket bra hjälp för många yrkeskategorier och väderförhållanden.

Massor av komfort

Det finns två olika axelavstånd att välja mellan, men tre olika längder, beroende på överhäng bakåt. Till detta ska läggas valfrihet mellan tre olika takhöjder – och vips så finns det alla möjligheter att anpassa storleken efter de egna kraven.

De minsta modellerna motsvarar ungefär samma lastvolyms- och lastlängdssiffror, som tidigare minsta modell. Men de största modellerna, alltså längst längd och högst höjd, är ordentligt mycket större volymmässigt än tidigare Crafter. Och Mercedes Sprinter.

Drivlinan håller sedvanlig hög Volkswagen-klass och även förbrukningssiffrorna ligger på låga nivåer, om än inte allra lägst. Däremot utmärker sig nya Volkswagen Crafter när det gäller komfort och förarvänlighet. Det finns mängder med alternativ när det gäller stolar och ratt, luftdämpade rena lastbilsstolar – och mängder av hyllor, fack och stuvutrymmen.

Lång tillvalslista

Dessutom är spegelarrangemang mycket bra, liksom framljus, instrumentering och reglage. Frontlyktorna är av LED-typ och utrustade med hörnljus, som följer förarens svängar.

När det gäller säkerhet så är det absolut toppklass. Bland annat därför att den elektroniska tillvalslistan på hjälpmedel är rekordlång. I vissa avseende längre än för företagets lyxigare personbilsmodeller.

Vi noterar sidovindsstabilisator, som visserligen har funnits hos andra länge, vi noterar sidokollisionshjälp, alltså kameror som hjälper föraren med blinda områden, liksom panikkollisionsskydd även bakåt. Detta är användningsbart när man backar rakt ut från exempelvis en parkeringsficka, vilket är erkänt svårt med den här typen av bilar. Om det dyker upp en bil så panikstoppas backning och en kollision kan undvikas.

Dessutom finns det parkeringsassistans att välja. Den hjälper föraren att fickparkera om det är endast är bilens längd plus en meter. Och skulle någon ha stannat ännu närmare medan bilen stått fickparkerad, räcker det med 50 centimeter för att ta sig ut automatiskt igen.

Elassisterad styrning

Dessutom finns möjlighet att välja adaptiv farthållare och Front assist. Det sistnämnda panikbroms för stadskörning. Det är multikollisionsbroms, som automatiskt bromsar bilen maximalt efter en första kollision, det är elektronisk stabiliseringskontroll som hjälper föraren att inte under- eller överstyra vid besvärliga förhållande. Sedan finns det filhållarsystem, som inte bara varnar om en felaktig manöver, eller trötthetssymptom, utan även styr tillbaka själv.

En annan mycket trivsam finess är den lilla, lilla joysticken på förardörrens sidopanel. Den använder man istället för ratten när man backar med släp. Så snart släpet står i rätt riktning, oavsett hur dragbilen är vinklad, så klickar man bara till ytterligare en gång på den lilla kontrollen, och bil och släpvagn kör in automatiskt på avsedd plats.

Denna sistnämnda finess är möjlig tack vare att Volkswagen Crafter numer använder sig av enbart elektroniskt assisterad mekanisk styrning, utan hydraulisk servopump.

Det är airbags framåt, åt sidan och för skydd av huvudet, för såväl förare som passagerare.

Tidningar inom mediagruppen Swepress