• Renault förbättrar framkompligheten på samtliga transportbilar, från minsta Kango till största Master. Men det är endast på Master som det rena fyrhjulsdrivna systemet från Oberaigner kan erhållas. Tilläggsnamnet är då Master 4x4.
  • Renault Master 4x4, har högre markfrigång, riktiga diffalternativ, lågväxel med kraftig motorbroms. Ja, allt som krävs för uppdrag en bra bit utanför de gängse landsvägarna. Foto: Alf Wesik
  • Marknaden för äkta fyrhjulsdrivna transportbilar, med fullt fungerande differantialer, lågväxel och motorbroms, är inte särskilt stor, men det är ändå viktigt för tillverkarna att kunna erbjuda alternativet. Och de kunder som verkligen behöver riktigt bra framkomlighet kräver tekniken.
  • Så alla system aktiverade, vilket innebär att framkomligheten blir dramatiskt förbättrad.

Vill inte tappa greppet om fyrhjulsmarknaden

Renault satsar på nya partners och lösningar

Ett gammalt slitet svenskt ordspråk heter att "man saknar inte kon, förrän båset är tomt". Vi kan väl alla skriva under på att vi inte saknar greppet förrän det saknas. Det försöker Renault råda bot på, med sin sitt nya greppriktiga program för transportbilar av alla de slag.

Det handlar om flera olika tekniker som kombineras för att ge användaren bättre grepp i besvärlig terräng. I de enklare formerna är det befintlig teknik och elektronik som samutnyttjas för att skapa bättre framkomlighet i besvärlig terräng.

I sin mest avancerade form använder sig Renault av en extern specialist för att fixa en smidig och bra furhjulsdrift som står pall för påfrestningarna.

Vi kan dela upp den här greppnyheten i tre underkategorier. I sin enklaste form heter konceptet helt enkelt Extended Grip och finns numera som standard i alla Renaults transportbilsmodeller, och alla motoralternativ. Nästa steg heter X-Track och är en tillvalslösning, det ger en rejäl hjälp vid körning i svår terräng eller på slipprigt underlag, eller snö och is. Även detta finns tillgängligt för allt från minsta Kangoo, via Trafic och upp till Master.

Slutligen erbjuds Renault Master 4x4, vilket är en ren fyrhjulsdrift med lågväxel, finfina diffalternativ och strålande bra framkomlighet i extrem terräng.

Utökat grepp

Åkeri & Transport har fått möjligheten att förhandsprova framkomligheten i ett terrängavsnitt med förhållandevis tuffa utmaningar – och bilarna bestod testet, särskilt X-Track och i synnerhet Master 4x4.

Även om fyrhjulsdriften och framför allt de olika difflösningarna märks främst på den renodlade fyrhjulsdrivna 4x4, så är effekten fullt märkbar även i de övriga versionerna. Jag är övertygad om att alternativen kommer att passa många kunder på den svenska marknaden.

Extended Grip är således standard i Renault Kangoo, Trafic och Master, och har funnits i Kangoo sedan 2013, och i Trafic och Master sedan sommaren 2014. Det handlar helt enkelt om en form av Traction Control som aktiveras med en knapp. När Extended Grip aktiveras tillåts det hjul som tappar greppet vid en start, eller vid väldigt låg hastighet, att fortsätta spinna – tvärtom mot andra elektroniska tractionlösningar.

Genom att det tillåts spinna är det tänkt att is ch snö ska kunna spinnas bort, för att även det hjulet ska få bättre fäste och ge fordonet friktion nog att ta sig loss.

X-Track är en betydligt mer avancerad lösning där en differential på drivaxeln aktiveras manuellt av föraren. Systemet innebär även att fordonet kan höjas för bättre markfrigång, fordonen utrustas med underkörningsskydd.

X-Track är en ren nyhet och den kommer att finnas tillgänglig från och med september i år. Fordonen anpassas i ett samarbete med den franska leverantören Poclain Vehicules, en långvarig samarbetspartner med Renault och något av specialister på greppförhöjande åtgärder.

Poclain utgår från en standard tvåhjulsdriven modell av Kangoo, Trafic eller Master och gör den tekniska anpassningen. Den ska ses som ett mellanting mellan Extended Grip och ren fyrhjulsdrift i Master 4x4.

Ökad markfrigång

Vi kan konstatera att framkomligheten blev dramatiskt bättre och i vissa fall jämförbar med Master 4x4. Den bör kunna locka hantverkare som vet med sig att det förekommer uppdrag på landet i mer besvärlig terräng, eller där det ofta snöar och är besvärligt.

– Vi tror även att lantbrukare och boende på landet kan komma att överväga systemet, förklarar försäljningschef Richard Renoux Poclain Vehiclus för Åkeri & Transport. Och systemet kommer inte att bli dramatiskt mycket dyrare.

Varken Poclain eller Renault kunde ge några säkra siffror på kostnadsfördyringen, men med tanke på att vi fick indikationer på att den rena fyrhjulskonverteringen på Master 4x4 kommer att kosta mellan 2 000 och 3 000 euro, så bör det inte handla om enormt höga summor för X-Track.

Systemet jobbar med en mekanisk lösning där originaldifferentialen byts ut mot en bromsad differential. Markfrigången ökar med 30 mm på Kangoo och Trafic och 40 mm på Master.

Effektiv fordonsbroms

Renault har valt att samarbeta med det tysk-österrikiska företaget Oberaigner Automotive som är specialiserade bland annat på 4x4 transmissioner och drivlinor. Företaget samarbetar med en rad av de större biltillverkarna, bland annat Mercedes-Benz och Volkswagen.

Master 4x4 vänder sig till användare med högsta krav på framkomlighet. Föraren kan själv välja en komfortabel framfart med konventionell tvåhjulsdrift, eller fyrhjulsdrift 4x4 för körning i terräng eller svåraste underlag.

Det fyrhjulsdrivna alternativet kan vara attraktivt för en mängd företag som rör sig utanför de gängse allfarvägarna, men även militären, brandkåren, polisen, som ambulans eller räddningstjänster.

En klar fördel med Oberaigners fyrhjulsdrift är att det ger fordonet en riktigt bra fordonsbroms, vilket oftast medför att bromsen inte behöver användas alls, även i riktigt, riktigt branta utförslöp. Master 4x4 kan väljas med 125-, 135- eller 165-hästaren.

Den kombineras med en sexväxlad manuell låda och som extrautrustning kan bilen även förses med helt låsbar bakre differential. Markfrigången ökar med 65 mm fram och 45 mm bak.

Lägre pris

Det är ingen enormt stor marknad för rena fyrhjulsdrivna transportbilar av det här slaget, men Renault räknar med att sälja runt ett tusen bilar per år i Europa och en inte alltför vågad gissning talar om en merkostnad på mellan 20 000 och 30 000 kronor.

– Men det är dessutom mycket viktigt för oss att ge kunden möjligheten, att välja en bra fyrhjulsdriven bil. Det kan handla om köp av fordonsflottor, eller företag som är märkestrogna.

– För oss är ändå säkerheten och framkomligheten viktigast av allt, avslutar Richard Renoux, och jag tror dessutom att marknaden är i ökande i takt med att nu priset går ner och systemet förbättrats.

På samtliga dessa fordon från Renault gäller ordinarie service och grantivillkor, trots att tekniken i vissa fall kommer från extern part. Alla beställningar och all försäljning förenklas genom att det räcker med en kontakt - nämligen Renault.