• Stöldgodset lastades in på trailerns högra sida närmast förarhytten. Stefan Bengtsson, säkerhetschef på DSV Sverige, lovar att chauffören aldrig kommer att få sätta sig i en av företagets bilar mer. Foto: Polisen

Vilda västern-stämpeln måste tvättas bort

Den trailer som var lastad med stöldgods mellan Sandsjöbacka och Väröbacka körde för DSV. I varje fall var den försedd med speditionsföretagets blå kapell och logga. – Jag ska agera så att chauffören inte får sätta sig i en av våra bilar mer, säger Stefan Bengtsson, säkerhetschef på DSV, Sverige.

Å & T berättade i förra numret om hur stulna airbags och andra bildelar lastades över i ekipaget. Se även artikel om hjältinnan här bredvid.

Enligt domen körde åkeriet för ett utländskt speditionsföretag. Troligen för DSV i Litauen. Stefan Bengtsson var ovetande om fallet tills vi ringde upp.

– Jag får inte alltid sådan kunskap eftersom det är en underleverantör. Men nu måste vi agera.

Bengtsson är säkerhetschef sedan 15 månader. Han har 32 års poliserfarenhet bakom sig och tror att många chaufförer ser sådana här händelser – omlastning som kan väcka misstankar.

– Folk ser säkert ganska mycket skumt och reagerar. Jag vet själv hur svårt det är att få tag i folk inom polisen och jag tror inte att brotten på vägarna prioriteras.

På DSV:s hemsida finns en mejladress för den som vill kontakta företaget om någon chaufför som kan misstänkas för brott, dåligt beteende i trafiken och personligt uppförande.

– Jag ringer upp dem som hör av sig. Men det är inte alltid de lämnar kontaktuppgifter. Trafik med oseriösa åkare hade motverkats om fler tipsat. Och om polisen sprungit på tå. Vårt företag ska göra rätt, DSV strävar efter att arbeta proaktivt, att ligga steget före. När något händer ska vi ingripa kraftfullt.

Ser men tiger

En annan före detta polis resonerar på samma sätt, Per-Arne Nilsson:

– Det är klart att chaufförerna ser och vet mycket om vad som pågår där de parkerar sina lastbilar. Men det finns en oskriven lag – det gäller att vara tyst. Det som passerar läpparna får var och en stå för. Då kan det hända tråkigheter. Tystnaden gör att man får vara i fred.

Han är kritisk:

– Du ringer till 114 14, kopplas till länskommunikationscentralen, LKC. Först ska du ’sälja in’ vad du sett – så att polisen blir intresserad. Stölder och skumma saker som sker på uppställningsplatser för lastbilar prioriteras inte.

Men tipsaren kan förstås komma förbi nålsögat, så att en bil skickas ut och griper någon. Som när Nathalie stod på sig:

– Då kommer tipsaren att utsättas för vittnesförhör, protokoll som går in i förundersökningen. I bästa fall blir det en rättegång. Den som ringde polisen får kanske ta ledigt från jobbet, måste då åka till tingsrätten på den ort där brottet begicks, för att vittna. Där kan det sitta ett käckt gäng som det inte skulle vara så kul att möta en mörk kväll.

Man måste vara lika modig som Nathalie.

Per-Arne hissar samtidigt varningsflagg för sitt resonemang:

– Det är allas ansvara att bygga ett rättvist samhälle...Att visa civilkurage, men ibland måste man vara realist.

Svängiga politiker

Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, väljer mittfåran i en kommentar:

– Jag tror att svenska chaufförer ser väldigt mycket och att de kontaktar polisen. Polisen gör ofta vad den kan men har en enorm resursbrist. Jag tror att många tröttnar, tappar modet, när de ringt flera gånger och får svaret att frågan inte är högt prioriterad. Den slår hårt mot benägenheten att anmäla. Det är allvarligt.

Han vill förstås ha bort branschens vilda västern-stämpel:

– Politikerna svänger efter i vilken position de har för tillfälle. Innan valet sa Anders Ygeman att ordning och reda på vägarna är den viktigaste frågan. Då var han i opposition. Nu, som inrikesminister, säger han att Sverige aldrig haft så många poliser som nu. Det är visserligen sant men det har aldrig varit så få kontroller på våra vägar som nu.

Hur länge det ska dröja innan en ny rättrådig tjej, eller varför inte en man, visar civilkurage och avslöjar en internationell stöldliga står skrivet i stjärnorna.

Att någon i branschen ska våga ta det steget verkar mindre troligt.