• Volvos lastbilar utrustas redan från början med olika slags aktiva säkerhetssystem.
  • Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet, Volvo Lastvagnar. Foto: Alf Wesik
  • Hälften av de förare som varit obältade och dödats vid en olycka, skulle ha klarat sig med livräddaren på plats.
  • Det är väldigt viktigt att förarna har bra syn åt alla håll och kanter, från sin plats i fordonet. Foto: Alf Wesik

Viktigt att både se och synas

Liksom att använda viktig livlina - säkerhetsbältet

I takt med att de olika elektroniska systemen snabbt ökar säkerheten och bidrar till att antalet trafikolyckor med lastbilar minskar, så är det fortfarande ett område som verkar vara svårt att komma till rätta med. Nämligen att få alla förare att använda säkerhetsbälte. Det visar Volvo Trucks Safety Report, som nyligen presenterades.

Säkerhetsrapporten baseras på Volvos egna olycksundersökningar och på data från olika nationella och europeiska myndigheter. En av rapportens slutsatser är att det krävs ökade insatser för att minska riskerna för oskyddade trafikanter, som fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister.

– I Volvo Trucks Safety Report 2017 analyserar och beskriver vi varför olyckor med lastbilar inträffar, hur de går till och vad man bör göra för att minska olycksrisker och konsekvenser. Det är fakta som inte bara är viktiga för vår egen produktutveckling utan för alla som verkar för en säkrare trafikmiljö, säger Peter Wells, chef för Volvo Lastvagnars Accident Research Team.

Ökande urbanisering

Vid presentationen beskrev Volvo Lastvagnars Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet:

– Under det senaste decenniet har antalet allvarliga trafikolyckor med tunga lastbilar nästan halverats i Europa. Men lastbilsolyckor där oskyddade trafikanter drabbas har tyvärr inte minskat i samma omfattning.

Ungefär 35 procent av dem som skadas svårt eller omkommer i olyckor med tunga lastbilar är oskyddade trafikanter. Med en ökande urbanisering och fler människor och fordon i trafiken finns risk att antalet skadade blir fler om ingenting görs.

Att se och synas

– För att få ner olyckstalen krävs en fortsatt utveckling av olika tekniska lösningar som kan hjälpa lastbilsföraren att undvika potentiellt farliga situationer. Samtidigt behöver alla trafikanter bli mer medvetna om vilka risker som finns och hur vi tillsammans kan minska dem, säger Carl Johan Almqvist.

Att föraren har en bra överblick över lastbilens hela närområde är centralt för att förebygga olyckor. Som komplement till backspeglar, närsiktsspeglar och backkameror, har Volvo bland annat en lösning där föraren kan se vad som sker i området vid främre hörnet på passagerarsidan med hjälp av kamera.

– Det är också viktigt att man som fotgängare eller cyklist är medveten om vikten av att se och synas och underlätta ett bra samspel i trafiken. Därför riktar vi oss till både unga och vuxna med utbildningsmaterial, som Stop, Look, Wave och See and Be Seen, som uppmärksammar just de här frågorna, säger Carl Johan Almqvist.

Viktig livräddare

För att minska risken för olyckor med andra fordon utrustas Volvos lastbilar med olika slags aktiva säkerhetssystem. Men om en olycka trots allt skulle inträffa är det en väl beprövad del av säkerhetsutrustningen som utgör den viktigaste livräddaren - säkerhetsbältet.

– Rapporten visar att det fortfarande är alldeles för få lastbilsförare som använder säkerhetsbältet, trots att vi vet att hälften av de obältade förarna som förolyckats skulle klarat sig om de varit bältade, säger Carl Johan Almqvist.

Volvo Trucks Safety Report 2017 är den andra externt publicerade rapporten från Volvo Lastvagnars avdelning för olycksforskning (Accident Research Team).

– Att minska trafikolyckorna är en oerhört viktig global angelägenhet, därför vill vi dela med oss av våra forskningsresultat på ett tydligt och lättbegripligt sätt, säger Peter Wells.