• CTEK:s utbildningsverkstad ger möjligheter att testa laddare och kringutrustning.
  • – Batterier behöver underhållas för att må bra. Då presterar de bättre och håller betydligt längre, förklarar Tony Zeal.
  • CTEK levererar laddare som originaltillbehör till ett stort antal tillverkare av fordon och maskiner.
  • Per Eriksson vid företagets utrustning för att mäta elektromagnetisk kompatibilitet, EMC.
  • Henrik Pettersson ger prov på produktutveckling utifrån användarnas behov.
  • "Vi fokuserar på att göra en sak och att göra det bra", säger Jon Lind, vd på CTEK, stolt över att produkterna utvecklas i Vikmanshyttan.
  • Tony Zeal visar exempel på laddare för verkstadsbruk.
  • Battery Sense ger klart besked om batteriets laddning.
  • Batteriladdare fast monterad på lastbil.
  • Kontaktdon och annan kringutrustning gör det enkelt att ansluta laddaren, i detta fall en applikation inom motorsport.
  • DC-DC-laddare i husbil. En display berättar aktuell status.
  • DC-DC-laddare i husbil. En display berättar aktuell status.
  • Grannar i Vikmanshyttan: CTEK och PWR Racing Team.

Vikmanshyttan laddar för en smartare värld

Utan nördar står världen stilla, sägs det. I vissa fall blir det extra påtagligt. Vikmanshyttan har en stolt tradition av att kombinera passion och ingenjörskonst för att hålla världen rullande och lite smartare. Här utvecklar CTEK batteriladdare, som säkrar starter och andra funktioner hos fordon och maskiner. Även i verkstäder finns laddare utvecklade i den lilla bruksorten i södra Dalarna.

Ljudet av en pigg startmotor är ljuv musik och en utmärkt start på dagen för varje chaufför och maskinist. Motsatsen kostar såväl tid som pengar, både direkt och indirekt.

Därför är det mycket vunnet med att säkerställa batteriets kondition och laddning, något som CTEK Sweden AB har jobbat med allt sedan starten 1997.

– Visst är vi nördar. Vi tror på detaljerna och det är just detta vi brinner för, säger Jon Lind, vd på CTEK Sweden AB.

Redan från start tog CTEK på sig ledartröjan ifråga om smart batteriladdning och det var just detaljerna som gjorde skillnad. Genom fortsatt utveckling har företaget behållit sin tätposition.

I det smarta ligger att laddaren, oavsett modell, är försedd med teknik som kommunicerar med batteriet och låter informationen styra insatserna under hela processen.

Det maximerar batteriets kapacitet och förlänger dess livslängd. Samtidigt bevakas att laddningen görs på ett sätt som är säkert för både användare och fordonselektronik. Till detaljerna hör också att laddarna ska vara enkla att ansluta och använda, likaså att montera när det är aktuellt.

70 länder

Under sin 20-åriga historia har företagets produkter fått stor spridning och finns nu i 70 länder. En titt i backspegeln visar att företaget 2015 sålde över en miljon batteriladdare.

De flesta laddarna säljs under CTEK:s namn, men företaget levererar även laddare för originalmontage och som originaltillbehör till ett stort antal fordons- och maskintillverkare.

Helge Andersson, forskarutbildad batterispecialist på CTEK, berättar att blysyrabatteriet alltjämt är det vanligaste laddningsbara batteriet.

– Det sker en snabb utveckling inom batteriområdet och för oss är det viktigt att följa den. Laddare för blysyrabatterier är vårt i särklass störst största segment, men vi gör även laddare för Lithium-ion-batterier, berättar Helge.

Nya behov

Främsta användningsområdet är att ladda startbatterier. Det kan också handla om att ladda batterier för annan användning. Även fordons- och maskinverkstäder är en viktig målgrupp.

– Det är mycket elektronik som förbrukar ström på dagens fordon och maskiner, så det är lätt att tömma ett batteri under tiden som service eller felsökning pågår, förklarar Tony Zeal, utbildningsansvarig på CTEK.

Behovet av smarta batteriladdare har ökat i takt med att fler bilar utrustas med start-stopp-system. Med dålig laddning inaktiveras systemen med följden att de utlovade bränslebesparingarna ofta uteblir. Samtidigt utsätter systemen batterierna för stress, som avsevärt kan förkorta deras livslängd.

– För både ekonomi och miljö ger det dubbla vinster att förse batterierna med rätt underhåll och laddning, framhåller Tony.

Förutom att start-stopp-systemen kan användas som tänkt är det en viktig miljövinst att batterierna håller längre. Batteriets livslängd uppges bli två till tre gånger längre jämfört med om det inte får rätt laddning och vård. Det sparar naturresurser, energi och transporter i flera steg.

Brett utbud

Utbudet av laddare och tillbehör är stort, totalt ingår 540 produkter i portföljen. Dessa fördelas på konsumentprodukter, integrerade lösningar, produkter för professionella användare och produkter som bär fordons- eller maskintillverkarens namn.

För att förenkla valet har företaget även paketerat ett antal storsäljare utifrån användningsområde. Exempel på detta är CT5 Start Stop och CT5 Powersport. Lysdioder berättar var i laddningsprocessen som systemet befinner sig.

I läget Check testas batteriets tillstånd samtidigt som sulfater avlägsnas för att återställa batteriets kapacitet. Läget Charge ger batteriet snabb och säker laddning till maximalkapacitet. Sista steget – Care – underhållsladdar för maximal prestanda och batterilivslängd.

Ett annat exempel är CT5 Time to go, som är världens första laddare som meddelar exakt när batteriet kommer att vara fulladdat och redo att användas. Som ett komplement till laddare finns tillbehöret Battery sense, som kontinuerligt övervakar batteriets hälsa och överför informationen via Bluetooth till användarens smartphone.

Det finns även laddare som utrustats för att diagnosticera batteri och generator. En storsäljare till verkstäder är innovativa och mångsidiga Pro60. För proffsmarknaden finns också Pro Battery Tester för testning av batterier och elsystem. Ett annat specialområde är system för att ladda batterier via likström.

Inspirerande samarbete

Huvudkontor, produktutveckling, test, hantering av garantiärenden och flera andra nyckelfunktioner finns i Vikmanshyttan. Tillverkningen av företagets produkter sker främst i Kina. Centrallagret är sedan 2012 placerat i Gent, Belgien.

Flytten av lagret till Gent frigjorde lokaler i Vikmanshyttan. Industribyggnaden i rött tegel bjuder stora kontraster för den som kliver in och möts av företagets futuristiska och högteknologiskt inspirerade miljö.

Här framgår också påtagligt att CTEK står motorsporten nära. Under samma tak finns bland annat PWR Racing Team, grundat av Peter “Poker" Wallenberg och racingprofilen Daniel Haglöf.

– Vårt partnerskap med PWR Racing Team ger oss omedelbar närhet till motorsporten, som är ett viktigt område för vår verksamhet. Att vi finns under samma tak ger oss tillgång till varandras kunskaper och ger inspiration till fortsatt produktutveckling, säger Jon.

Samlade resurser

Maskinkonstruktören Sebastian Holm och innovationsstrategen Henrik Pettersson tycker det är en stor tillgång att ha alla resurser för produktutveckling och test – i allt från el till mekanik – samlade i Vikmanshyttan.

– Det gör oss snabba i produktutveckling, från idé till prototyp och produktifiering, säger Sebastian.

Nålsögat för alla nya produkter är företagets testlaboratorium.

– Här säkerställer vi att produkterna lever upp till våra höga krav inom säkerhet, kvalitet och funktion, berättar kvalitetsingenjören Per Eriksson, omgiven av utrustningar och mätrum för att kontrollera elektromagnetisk strålning, utföra tester i extrema temperaturer, samla data med mera.

Testlaboratoriet är en tillgång också för garantiavdelningen, som i sin tur ger viktig input till utvecklingsavdelningen.

CTEK har sitt ursprung i att Creator Teknisk Utveckling AB en gång fick i uppdrag av en svensk batteritillverkare att utveckla en smart batteriladdare. Batteritillverkaren övergick senare till utländsk ägo, varpå Creator valde att jobba vidare med det patenterade systemet i egen regi. I och med detta bildades CTEK, som numera är ett systerföretag till Creator.

Idag har CTEK drygt 100 anställda över hela världen, varav cirka 50 i Vikmanshyttan.