• Sedan det beslutades att V8-motorn från MAN inte skulle uppgraderas till Euro 6 har det varit ett hål i MANs motorprogram. Det har nu fyllts ut med en 15,2 liter rak motor med beskedliga 560 hk.
  • Då Daimler presenterade världssensationen ”Highway Pilot” kunde man hos Scania bara konstatera att det hade man gjort försök med under lång tid.

Vi väntar med spänning på nästa sändning...

Så har det blivit tid att skrivamin högst personliga sammanfattning om året som gått - och om året som ska komma. Det är mitten av oktober när detta skrives, och det ser ut som om årets ström av lastbilsnyheter har avslutats. Jag kan alltså lätt göra en sammanfattning av det jag skrev för ett år sedan. Nå, träffade jag rätt eller var det helt galet.

Låt oss börja med helbommarna; Jag gissade att Iveco skulle ha startat lanseringen av en helt ny generation tunga lastbilar med bland annat en ny serie förarhytter.

Men jag måste tyvärr erkänna att vi ännu inte har sett så mycket som en simpel spionbild. Alltså en klar miss!

Annan miss; Jag hade, liksom många andra lastbilsintresserade, förväntat att Volvo Truck äntligen skulle lansera sin ”drivlinesensation”, ”I-Torque” och att det skulle bli en av årets viktigaste lanseringar. Men också här måste jag erkänna en klar miss.

Volvos extra tid

Jag har naturligtvis försökt att klarlägga vad som ligger bakom mina två feltolkningar och från Iveco finns ingen uppdatering på tidsplanen för den nya generationen – inte heller ryktesvägen. Från Volvos sida framkom det däremot att I-Torque-projektet är helt nedlagt.

I-Torque bestod av en helt omkonstruerad 13-liters motor i kombination med I-Shift med en helt ny dubbelkopplingsenhet.

Den sista delen av projektet har nu fått namnet I-Shift DC och har just lanserats i kombination med de vanliga D-13 Euro 6-motorerna. Den ombyggda 13-liters motorn har vi varken sett eller hört något om, och jag gissar att det är här ”problemen” har uppstått. Innan Volvo Trucks stängde ned för informationerna hade de något att berätta, att den nya och ombyggda 13-litersmotorn skulle arbeta med ett vridmoment på 2800 Nm i området 900-12.00 varv/min och att det skulle vara grunden till den 10-procentiga bränslebesparingen som Volvo ställt i utsikt.

Det råder knappast något tvivel om att ”hårdvaran” till den nya 13-litersmotorn är klar, då det kan påpekas att både D 11 och D 16 motorerna för länge sedan är ombyggda till Common Rail och redan körs med finfina bränslesiffror. Framför allt är det 13-litersmotorns låga varvtal som i samarbete med Turbo Compound-anläggningen vållar förbrukningsmässiga problem. Därför har Volvo PowerTrain behövt extra tid för att finjustera denna nyskapelse.

Min nya gissning är därför att vi inte kommer att höra något nytt från Volvo om denna motor förrän i slutet av 2015.

Scania-MAN

Ett annat ämne som har varit mycket omtalat 2014 har varit VW:s totala övertagande av Scania. Volkswagen har genom olika uppköp och dispositioner placerat sig i den sitsen att man har bestämmande och inflytande i båda Scanias och MAN:s styrelser.

VW döljer inte att företagets intentioner går i ritning mot att ett nära samarbete mellan de två starka märkena skall resultera i en samlad framgång. Alltså utnyttjade synergieffekten genom samarbete.

Tidigare under 2014 fick VW full kontroll över Scania och därmed föll den sista brickan på plats. Nu kan, och skall, det samarbetas mellan de två starka lastbilsmärkena och ledningarna för de två fabrikerna har redan stakat ut de första linjerna för konkret samarbete. Ett av dessa är växellådor.

Stark utveckling

Scania har alltid själv utvecklat och framställt växellådor för eget bruk medan det motsatta gäller för MAN som alltid har köpt växellådor hos ZF och Eaton. Ett utvecklingssamarbete för växellådor ligger alltså främst i tiden och strax innan IAA Hannover annonserade de båda företagen att man hade återupptagit samarbetet för utveckling av en ny växellåda som skall täcka alla de tunga modellerna hos både MAN och Scania.

När det gäller MAN:s lätta lastbilsmodeller kommer dock ZF fortfarande att vara favoritleverantören.

Så långt har de två lastbils- och bussmärkena alltså officiellt kommit – inofficiellt har de, eller kommer de snart, vara i full gång med att utväxla erfarenheter vad gäller motorteknologi och hybrid motorteknologi.

Både MAN och Scania har en mycket stark dieselmotorutveckling som ändå skiljer sig markant på vissa punkter när det gäller