• Blåa flak med gul dekor. Med namnet Sverigeflaket manifesterar Stigge att det är flak med svenskt stål och inhemsk tillverkning.
  • Backe ovanpå eller under? Kunden bestämmer. Om lastning kan ske medan maskinflaket hänger kvar på kroken är Stigges tips att välja ett flak som har backen under. ”Då kan flaket användas i hela sin längd”, säger han.
  • Backe ovanpå eller under? Kunden bestämmer. Om lastning kan ske medan maskinflaket hänger kvar på kroken är Stigges tips att välja ett flak som har backen under. ”Då kan flaket användas i hela sin längd”, säger han.
  • Ett nyutvecklat maskinflak med sex meters längd har en konstruktion som sparar tolv centimeter på höjden.
  • Tumbo Bil AB har resurser under egna tak, inklusive lack och dekor.
  • Stigge visar det kombinerade maskin- och dumperflaket, som här är klart för blästring och lack.

Växlar upp med nya flaklösningar

Utmaningar är Stigges främsta drivkraft

Lastväxlarflak ger närmast oändliga möjligheter. Det passar Stig ”Stigge” Andersson. Han låter sig inte stoppas av vad som gjorts hittills. Utmaningar hör liksom livet till. Det blir roligare och mer spännande så, resonerar han. Sedan han startade tillverkning av lastväxlarflak har nyheterna duggat tätt. Stigge visar att det alltid finns mer att utveckla, både i stort och i detaljer.

Av Janne Petersson

Stigge är en entreprenör ut i varenda fingerspets. Ett av företagen han driver är Tumbo Bil AB, som tillverkar Sverigeflaket. Det är de tidigare röda Tumbo-flaken som sedan två år bytt skepnad till blågult.

– Det handlar ju om svensktillverkade flak, med svenskt Hardox-stål i alla slitytor, så självklart ska de vara blågula, säger Stigge.

Tillverkningen sker i Hällby utanför Eskilstuna. Där byggdes det första flaket 2006. Sedan dess har det blivit åtskilliga flak, i flera olika utföranden, med 2011 och 2012 som väldigt starka år.

– I år är det lågkonjunktur. Det blir ju det när alla pratar om det. Men nästa år vänder det igen, säger Stigge, övertygad om att det behöver vara mer fart på Sverige än vad som nu är fallet.

Stigge beskriver som en fixare. Han började en gång med att svetsa bilar. När han tröttnade på lackverkstädernas priser började han måla i egen regi. Därpå följde lackverkstad för lastbilar. Via bärgningsbilar och lastväxlare blev han varse att krokbilar kan användas till så mycket mer, förutsatt att det finns lämpliga flaklösningar.

Gjorde succé

Med egna resurser inom allt från byggnation till lack och dekor var det bara att bygga. Och sälja. För fyra år sedan hade Tumbo Bil AB sin premiär på MaskinExpo. Färgglada och klarlackade flak staplades på varandra. Det blev succé. Sedan dess har flaken utvecklats vidare och det har blivit nya år på mässan.

– På MaskinExpo 2011 sålde vi 21 flak. Svårslaget, trodde vi, men under fjolårets mässa sålde vi 26 flak. På fem år blev vi en av de fem största i Sverige på lastväxlarflak, med en produktion på 100-150 flak per år.

En nyhet förra året var ett maskinflak speciellt utvecklat för skyliftar. Flaket är extra lågbyggt och har en flackt sluttande backe med en rundad kant. Det underlättar lastning av skyliftar och andra maskiner med låg väldigt låg frigångshöjd.

Nya lösningar

Hur det blir med försäljningen i år återstår att se. Det är ju trots allt lågkonjunktur, så Stigge räknar med att det blir rätt lugnt. Fast han tar med sig ett par helt nya flak till MaskinExpo, dels ett extremt lågt maskinflak, dels ett kombinerat maskin- och dumperflak.

– Kombiflaket har stor lastbredd och släta sidor med infällda lastöglor. Det gör att entreprenören kan använda samma flak både till transport av minigrävare och som grusflak, förklarar Stigge.

En annan nyhet är en helt ny typ av maskinflak, som ger extremt låg lasthöjd utan användning av hjulbaljor. En annan fördel är att flaket saknar kantlinor, så lastbredden är valfri.

– Flaket är 2,5 meter brett och 6 meter långt. Det är utvecklat för transport av Keestrack sorteringsverk och krossverk, men passar utmärkt även för grävmaskiner och andra maskiner. Det är testat för 17 100 kg.

Egna resurser

Företaget har ett 20-tal olika produkter i sitt sortiment. Det är Stigge och två personer till som svarar för tillverkningen med alltifrån svets till lack och dekor. Flaken säljs främst i Sverige, men också i Norge.

Gemensam nämnare är att det är lastväxlarflak eller andra lösningar på lastväxlarramar. Ett annat signum är att företaget främst använder ramverk byggda i fyrkantsprofiler istället för U-balkar. Och så klarlacken, förstås. Högblanka färgglada flak med den dekor som kunden önskar.

– Det gäller att synas, både för oss och våra kunder, resonerar Stigge.