• Nya Volkswagen Caddy finns tillgänglig att beställa från och med slutet av april och kommer att finnas i Sverige någon gång efter sommaren. Foto: Alf Wesik
  • Dr Eckhard Scholz, styrelseordförande Volkswagen Commercial Vehicles. Foto: Alf Wesik
  • Hela instrumentpanelen och inredningen är ny och anpassad till senaste tekniken.

Världspremiär för nya VW Caddy

Den avslöjar ett välkänt utseende, men ändå helt nytt och ytterst modernt, kanske lite kantigare än många hade förutspått, men mer likt personbilsprogrammet – nya Volkswagen Caddy. -De viktigaste målen har varit avgasutsläpp och därmed bränsleförbrukning, ökad säkerhet för de åkande samt teknik av allra senaste slag.

Det är Dr Eckhard Scholz, styrelseordförande för Volkswagen Commercial Vehicles, som säger så när han ger en första ”statisk” presentation av nya Volkswagen Caddy, generation fyra. Statisk innebär i klartext att det bara fanns tillfälle för utvalda journalister att titta och möjligtvis röra, men inte köra.

Men det räcker att titta för att se att det i många stycken handlar om en helt nya bil, även om grundlinjerna känns igenom och grunduppbyggnaden är densamma, som tidigare tre framgångsrika generationer av Volkswagens transportbil i minsta klassen.

-Den kommer att finnas tillgänglig med de senaste Euro6-motorerna för de nya krav som kommer nästa år, men kan fram till dess beställas valfritt som Euro 5 eller Euro 6, berättar Scholz. Trots införande av de hårdare utsläppskraven, har vi lyckats inte bara behålla nuvarande låga förbrukningssiffror, utan till och med sänka dem.

Detta har varit en av de viktigaste målen vid konstruktionen av nya VW Caddy. Ett annat har varit säkerheten. Alla de senaste elektroniska säkerhetssystemen, som kan hittas i de senaste personbilarna, finns nu även tillgängliga även i Volkswagens senaste transportbil.

-Ja, liksom de senaste tekniska hjälpmedlen, när det gäller ljud och media, navigation och liknande, säger Eckhard Scholz.

När det gäller designen så är fronten helt ny, med något kantigare karaktär, som enligt många ser mer modern ut. Den ansluter på ett tydligare sätt till varumärkeslinjen, och får därmed de kvalitetsuttryck som Volkswagen står för.

Lägre förbrukning

Vikt- och lastmässigt blir det ungefär samma förhållanden som tidigare, men den stora fördelen är lägre driftskostnader. Och allt detta kan i Sverige kombineras med olika former av hjälp när det gäller finansiering, andrahandsvärde och service, samt försäkringar och garantier.

Priserna för de enskilda bilarna kommer att ligga på en oförändrad nivå, eller något högre, beroende på vilka tillägg köparen väljer.

-Vi anger förbrukningen till mindre än 0,4, men det beror ju lite på val av motor, val av modell och så vidare. Det blir nya motorer, som vi kommer att återkomma till, men i stora drag kan sägas att den största motorn försvinner – men att alla motorer blir piggare. Det finns trecylindriga enlitersmotorer och fyrcylindriga 1,2 och 1,4 litersmotorer.

Volkswagen i Sverige säger att utvecklingen gentemot fyrhjulsdrift, liksom den hyllade automatlådan DSG fortsätter. Cirka en tredjedel av alla köpare väljer automat och cirka en fjärdedel väljer fyrhjulsdrift. Båda dessa andelar är i stigande.