• Keestrack H6e var centralfigur på Fredheim Maskins oktoberdagar i Spydeberg.
  • Ett alltigenom specialanpassat chassi bidrar till maskinens kompakta och stabila konstruktion.
  • Konkrossen på Keestrack H6e är svensktillverkade CH440.
  • Den frihängande sikten på Keestrack H6e ger tre färdiga fraktioner, plus retur till krossen.
  • På Fredheim Maskins oktoberdagar matades H6e av en B4e Apollo 1100 x 700 – Keestracks första helt elektriska förkross med avlyftningsbar motorenhet.
  • – Med avlyftningsbar motorenhet behöver dieselmotorn inte arbeta i lika dammig miljö som om elverket är fast monterat på chassit, förklarar Erik Olausson.
  • Krossning av asfalt demonstrerades med Keestrack R3.
  • Det var välfyllt vid både demonstrationsanläggningen och vid Fredheim Maskins lokaler i Spydeberg.
  • Det var välfyllt vid både demonstrationsanläggningen och vid Fredheim Maskins lokaler i Spydeberg.

Världspremiär för fullvuxen kross och sikt

Tungviktaren Keestrack H6 ger full mobilitet

Keestrack tog mobiliteten till en ny nivå när Fredheim Maskin bjöd in till oktoberdagar i norska Spydeberg. Dragplåstret var Keestrack H6e – ett efterlängtat storasyskon till populära H4e. Konceptet ger en rejäl konkross och ett tredäcks sorteringsverk i en och samma maskin, dessutom med avlyftningsbart elverk. Det kompakta utförandet minimerar kostnaderna för både transport och etablering.

Inför årets oktoberdagar hade Fredheim Maskin laddat upp rejält med maskiner vid demonstrationsområdet och företagets lokaler i Spydeberg. Företaget utlovade den grymmaste showen någonsin – och så blev det också. Totalt visades inte mindre än 1 500 ton maskiner, däribland 40 maskiner från Keestrack. På demonstrationsområdet hade just Keestrack H6 en central plats, matad av en B4e förkross från samma tillverkare.

Kompakt och produktiv

– H6e är alltigenom konstruerad för sitt ändamål. Det har gjort det möjligt att åstadkomma en kompakt och produktiv kombination av konkross, sorterverk och gemensam motorenhet. Allt på samma chassi. Det underlättar både transport och etablering, vilket betyder mycket för totalekonomin. Lägg därtill att det blir en motorenhet mindre jämfört med att använda två separata maskiner. Det ger lägre kostnader för både service och underhåll, säger Erik Olausson, representant för Fredheim Maskin i Sverige.

Efterlängtad

Erik Olausson berättar att H6e drog publik från både Norge, Sverige och många andra länder.

– För ett och ett halvt år sedan lanserade vi H4e. Efter den succén har många krossföretag väntat på att Keestrack skulle växla upp konceptet.

H6e har en matare på hela tio kubikmeter. Konkrossen är svensktillverkade och i branschen välkända Sandvik CH440. Den väl tilltagna hängsikten på tio kvadratmeter ger tre färdiga fraktioner, plus retur tillbaka i krossen.

Avlyftningsbar motorenhet

Motorenheten kan antingen vara monterad på maskinen under produktion eller lyftas av och ställas bredvid för att komma undan från smuts och damm. Generatorn på 500 kVA drivs av en 13-liters Volvo Penta TAD 1354 GE. Det är även möjligt att köra maskinen helt på nätström.

Maskinens har både mått och vikt som gör att den uppfyller bestämmelserna för transport på väg. Den är utrustad med GPS/GSM maskinövervakning, levereras med tre års garanti och har transportband som är 100 procent smörjfria.

Återvinning av asfalt

Bland maskinerna som demonstrerades under oktoberdagarna återfanns även slagkrossen Keestrack R3 – perfekt för till exempel asfalt i fraktion 0–11 och 0–16 samt betong upp till ÅV 0–90.

– I Sverige finns ett stort behov av denna typ av maskin, inte minst till följd av lagkravet på att återvinna en viss del av asfalten. R3 är flexibel, lättlastad och snabb att komma igång med vid etablering på ny plats.

R3 har mått och vikt som möjliggör trailertransport utan följebil. Maskinen har en väl tilltagen dieselmotor (320 hk Volvo Penta TAD 873 VE), variabla hydraulpumpar och steglös justering av alla funktioner utan att strypa hydrauloljan. Den har ett långt och stabilt larvchassi, med bra markfrigång.